Nie masz konta? Zarejestruj się

Porady

Masło czy margaryna

15.03.2017 08:41 | 0 komentarzy | 1 326 odsłona | red

Co wybrać? Zdaniem dietetyka Patrycji Ptaszkiewicz - nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, bo wszystko zależy od indywidualnych potrzeb danej osoby. Oba produkty mają swoje wady i zalety.

0
Masło czy margaryna
Fot. pixabay.com
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Sklepowe półki uginają się od różnorodnych rodzajów maseł, margaryn i produktów typu mix. Czasami trudno stwierdzić, co zdrowsze. Miłośnicy masła przekonują, że właśnie ono jest lepsze, bo lepiej smakuje, pachnie i zrobione jest z naturalnych składników. Z kolei ci, którzy sięgają po margarynę, dowodzą, że jest zdrowsza - bo nie zawiera cholesterolu i dostarcza nienasyconych kwasów tłuszczowych. Poza tym, smakiem często nie ustępuje masłu. Kto i co powinien wybrać?

- Masło to produkt wysokotłuszczowy, otrzymywany z mleka krowiego. Jest najłatwiej strawnym tłuszczem zwierzęcym. To produkt naturalny, ale ma dużą zawartość tłuszczów nasyconych oraz cholesterolu, co może budzić obawy konsumentów. Ma też jednak wiele wartości odżywczych: zawiera znaczną ilość witaminy A, także witaminę D, która jest obecna w nielicznych produktach, oraz witaminę E. Ponadto, niewielkie ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych - informuje Patrycja Ptaszkiewicz z NZOZ Madmar w Chrzanowie. I przypomina, że kupując masło, należy zwrócić uwagę na ilość zawartego w produkcie tłuszczu mlecznego. Powinno go być nie mniej niż 82 procent.

Margaryna z kolei zawiera tłuszcze roślinne, niekiedy zmieszane z mlekiem lub wodą, z dodatkiem substancji polepszających smak, właściwości użytkowe, wartość odżywczą oraz przedłużających okres trwałości. Szczególnie niepolecane są margaryny twarde, ponieważ zawierają niekorzystne kwasy tłuszczowe trans, które mogą wpływać na zwiększenie ryzyka wystąpienia chorób układu krążenia.

- Ze względu na to, że margarynę produkuje się z olejów roślinnych, zawiera ona mniej szkodliwych dla zdrowia nasyconych kwasów tłuszczowych. Margaryny są wzbogacane w witaminy A, D, E. Czasem zawierają także sterole roślinne (substancje obniżające poziom cholesterolu we krwi) oraz niezbędne dla organizmu jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które chronią przed chorobami układu krążenia i nowotworami. Aby dokonać odpowiedniego wyboru przy zakupie margaryn, należy wybierać margaryny kubkowe, tzw. miękkie. Im margaryna jest bardziej stała, a więc bardziej utwardzona, tym więcej ma kwasów tłuszczowych trans - radzi dietetyczka.

Zdaniem specjalistów od żywienia - masło powinno się znaleźć w diecie niemowląt i dzieci do trzeciego roku życia. Starsze (powyżej trzeciego roku) mogą jeść masło lub miękkie margaryny o wysokiej jakości. Kobiety w ciąży oraz karmiące piersią powinny jeść masło. Produkt ten będzie także dobrym źródłem tłuszczu w diecie łatwo strawnej. Margaryna natomiast jest wskazana dla osób dorosłych, szczególnie tych, które mają problem z chorobami układu krążenia, a także z nietolerancją laktozy.
(AJ)
Przełom nr 10 (1285) 8.3.2017