Nie masz konta? Zarejestruj się

Praca, biznes, edukacja

Szpital jak firma

27.09.2006 16:04 | 1 komentarz | 9 112 odsłon | red
Największy zakład pracy w Chrzanowie – powiatowy szpital – legitymuje się od kilku tygodni certyfikatem zarządzania jakością ISO 9001:2000. Taki dokument pozwala konkurować z najlepszymi placówkami służby zdrowia w regionie i na rynku europejskim. Szpital jest jak firma. Specyficzna, ale zależna od ostrych praw rynku.
1
Szpital jak firma
Dyrektor szpitala Ewa Potocka i wicedyrektor Alicja Dobranowska odebrały certyfikat zarzadzania jakością ISO 9001:2000
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Największy zakład pracy w Chrzanowie – powiatowy szpital – legitymuje się od kilku tygodni certyfikatem zarządzania jakością ISO 9001:2000. Taki dokument pozwala konkurować z najlepszymi placówkami służby zdrowia w regionie i na rynku europejskim. Szpital jest jak firma. Specyficzna, ale zależna od ostrych praw rynku.
Co oznacza taki certyfikat dla pacjentów? Ni mniej ni więcej, tylko świadomość, że sposób zarządzania szpitalem poparty jest świetną znajomością ich oczekiwań przez szpitalny personel.

Od Śląska do Małopolski
Chrzanowski szpital to firma-kolos. Zatrudnia 946 osób, a wszystkie one pracują na jej wizerunek. Nie wszystkie w sposób doskonały, ale jak twierdzi dyrektor Ewa Potocka, większość ma świadomość, że jakość usług przekłada się na kontrakty i pieniądze, co z kolei pozwala na wyposażanie szpitala w najnowszą aparaturę medyczną. Dobre urządzenia diagnostyczne przyciągają i pacjentów, i lekarzy-specjalistów. Dość powiedzieć, że z chrzanowskim szpitalem związanych jest już dwóch profesorów i 13 doktorów nauk medycznych. Listę profitów z dobrej jakości usług zamyka oczywiście utrzymanie miejsc pracy personelu.
O pacjenta walczy chrzanowski szpital od 1999 roku. Wtedy rozstał się administracyjnie z województwem śląskim, gdzie był dobrze postrzegany. Zdobycie silnej pozycji w Małopolsce nie było łatwe. W 2002 roku zlikwidowano rejonizację. Pacjenci uzyskali prawo wyboru miejsca leczenia w całej Polsce. Dyrektor Potocka nie ukrywa, że liczyła się z możliwością odpływu sporej ilości pacjentów do Krakowa lub na Śląsk i postanowiła o klienta na rynku usług medycznych powalczyć. Cztery lata pokazały, że nie była to walka przegrana.
- Jesteśmy mile zaskoczeni, że napływa do nas wielu pacjentów z innych powiatów, a nawet województw. Leczymy również mieszkańców Krakowa – cieszy się dyrektor Potocka.

Czego oczekuje pacjent
Szpital zobowiązany jest do ciągłego badania satysfakcji pacjentów i analizy ich skarg. Najpierw czynił to samodzielnie, potem wspierali go w ankietowaniu uczniowie I LO w Chrzanowie. Wreszcie - zlecił takie badania niezależnemu ośrodkowi - krakowskiemu Centrum Monitorowania Jakości.
- Mieliśmy i nadal mamy świadomość, że nie wszystko w szpitalu nam się udawało, że były błędy, złe zachowania pracowników, że nie każdego pacjenta, mimo prawidłowego leczenia udało się przywrócić do zdrowia, a tego oczekiwały rodziny. Mimo to poddaliśmy się ocenie zewnętrznej – mówi Potocka.
Tygodniowy szczegółowy audyt medyczny wszystkich oddziałów, laboratoriów, apteki, zakładów diagnostycznych, poradni, dokumentacji medycznej, badania i leczenia, oraz rozmowy z pracownikami i pacjentami, pozwoliły na uzyskanie za pierwszym podejściem trzyletniego certyfikatu medycznego, a taki w województwie małopolskim posiadają tylko trzy szpitale: w Suchej Beskidzkiej, Szpital Bonifratrów i nasz, chrzanowski.

Skuteczność, opieka, nadzieja
Te trzy słowa wpisane są w tzw. misję szpitala. Misja jest słowem, które niektórych irytuje, innych śmieszy. W przypadku zakładu opieki zdrowotnej hasło misyjne „Skutecznie leczyć, otoczyć opieką, natchnąć nadzieją”, brzmi i poważnie, i zobowiązująco. I chce się wierzyć, że wręczony w miniony piątek szpitalowi certyfikat zarządzania jakością, w kontekście tak sformułowanej misji, będzie dla pacjentów znaczył tyle, co najlepsza gwarancja.
Przez łamy prasy i internetowe fora przetaczają się czasem pełne emocji dyskusje na temat chrzanowskiego szpitala. Krytyka bazująca na incydentalnych przypadkach jest dla adresatów bolesna, ale jak się okazuje twórcza. Bo skoro analiza ankiet i skarg pacjentów jest jednym z ważniejszych kryteriów badania jakości usług, to trzeba pogratulować tym, którzy potrafią krytyce stawiać czoła w sposób twórczy. To najprostsza doga do sukcesu.
Alicja Molenda

Szpital Powiatowy w Chrzanowie w rankingach

Rok 2004
ranking „Rzeczpospolitej”
- 39. miejsce w kraju
- 4. miejsce w Małopolsce (po szpitalu im. Jana Pawła II, wojewódzkim szpitalu w Tarnowie i powiatowym szpitalu w Suchej Beskidzkiej)
Rok 2005
ranking „Rzeczpospolitej”
- 24. miejsce w kraju (o 15. miejsc wyżej)
- 4. miejsce w Małopolsce (konkurenci jak wyżej)

Kto pracuje w chrzanowskim szpitalu
- 132 lekarzy (w tym dwóch profesorów, 13 doktorów nauk medycznych, 14 lekarzy z I stopniem specjalizacji, 81 z II stopniem specjalizacji)
- 434 pielęgniarki i położne

Rok 2005 w szpitalu to:
- 3500 zabiegów operacyjnych
- 20.000 hospitalizowanych pacjentów
- 60.000 udzielonych porad
- 11.000 porad w szpitalnym ośrodku rehabilitacyjnym

Chrzanowski Szpital Powiatowy to:
19 oddziałów w tym: 9 zachowawczych,
5 zabiegowych, 18 poradni specjalistycznych, pogotowie ratunkowe, POZ, stacja dializ.

Wiesz, że...
Święty Mikołaj nadal nie jest oficjalnym patronem chrzanowskiego szpitala, bo rada powiatu wciąż ma dylemat kto nim być powinien. Najwyraźniej jednak jest dobrym duchem obiektu przy Topolowej.

Klienci (pacjenci) chrzanowskiego szpitala we wszystkich badaniach satysfakcji oczekują: dotrzymania deklarowanej jakości, wysoko wyspecjalizowanej kadry medycznej, terminowości, sprawnej rejestracji do lekarzy, zagwarantowania poczucia bezpieczeństwa i troski ze strony personelu, przyjaznej atmosfery, kompleksowej i jasnej informacji o prowadzonych zabiegach, ogólnodostępnej informacji o prawach pacjenta i ich rzetelnego przestrzegania, organizowania programów i badań profilaktycznych, czystości, nowoczesnej i sprawnej aparatury.
Ankiety przeprowadzane są co roku na próbie 10 procent pacjentów szpitala przyjętych do leczenia w danym roku.

Przełom nr 39/753 27.09.2006

Czytaj również