Nie masz konta? Zarejestruj się

Praca, biznes, edukacja

Daleka droga do produkcji szynobusów w Fabloku

08.12.2010 16:36 | 0 komentarzy | 6 243 odsłon | red
CHRZANÓW. O tym, że szynobusy są towarem, na którym można zbić krocie, wiadomo nie od dzisiaj. Dobitnym tego dowodem jest Pesa Bydgoszcz, produkująca i remontująca autobusy szynowe od 2001 roku. Czy chrzanowski Fablok zamierza wskoczyć na przetarty szlak? Z końcem listopada z zakładu wyjechał pierwszy zmodernizowany szynobus.
0
Daleka droga do produkcji szynobusów w Fabloku
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

CHRZANÓW. O tym, że szynobusy są towarem, na którym można zbić krocie, wiadomo nie od dzisiaj. Dobitnym tego dowodem jest Pesa Bydgoszcz, produkująca i remontująca autobusy szynowe od 2001 roku. Czy chrzanowski Fablok zamierza wskoczyć na przetarty szlak? Z końcem listopada z zakładu wyjechał pierwszy zmodernizowany szynobus.

- Chcieliśmy wyremontować choć jeden egzemplarz, by mieć jakiekolwiek referencje. Udało się - mówi Wiesław Patyk, przewodniczący Rady Nadzorczej Fabloku.

Przedstawiciele Pierwszej Fabryki Lokomotyw w Polsce Fablok SA zyskali zamówienie z Kołobrzegu. Dla samorządu województwa zachodniopomorskiego w lipcu zaczęli naprawiać i modernizować autobus szynowy. Zlecenie za 2,5 mln złotych ukończyli kilka dni temu.
- Podnosiliśmy jego właściwości eksploatacyjne. Zmienialiśmy elementy techniczne oraz kolorystykę. Dostosowaliśmy ją do obecnie przyjętej przez przewoźnika - informuje Janusz Sędzielarz, kierownik działu montażu w Fabloku. Dodaje, że chrzanowska fabryka zakończyła działania w terminie.
- Wiadomość z początku tygodnia jest taka, że samorząd zachodniopomorski najwyraźniej jest zadowolony z naszej roboty, bo chce przekazać w nasze ręce kolejne dwie maszyny do renowacji - uzupełnia Patyk. Dodaje, że do podpisania umowy i prac miałoby dojść w przyszłym roku.

Śląska nadzieja
Obecnie przedstawiciele Fabloku starają się o remont kolejnych dwóch autobusów. Tym razem zamawiającym byłby samorząd województwa śląskiego.
- Rozmowy są zaawansowane. Nieco wstrzymały je wybory samorządowe, ale liczę, że niebawem ponownie usiądziemy do stołu - mówi Patyk. Mowa o szynobusach, które dla Śląska miał odrestaurować Kolzam. W rozmowie z „Przełomem” Patyk informował o tym przejęciu już w połowie czerwca. Wówczas mówił jednak o jednym szynobusie, którego raciborska fabryka nie była w stanie skończyć.
- Są dwa. Jeden samorząd Śląska chciał już przeznaczyć do kasacji, na części, ale przekonujemy, by przekazał go do remontu. Obie maszyny po renowacji może sprzedać i na nich zarobić. Zbyt będzie - przekonuje Patyk.

Odległa przyszłość
Przewodniczący nie ukrywa, że obecnie Fablok koncentruje się na remontach i modernizacjach szynobusów. Nie wyklucza, że w przyszłości zająłby się produkcją. Przyszłość to jednak odległa. Patyk zdaje sobie sprawę, że rynek jest dalece spenetrowany przez bydgoską Pesę. Wie też, że chrzanowska fabryka może myśleć jedynie o spalinowych autobusach szynowych, bo na przeskok w świat elektrycznych maszyn nie ma najmniejszych szans.
- Tymczasem rynek idzie w elektryczne, więc decyzja o produkcji musiałaby być poprzedzona dokładną analizą rynku - mówi Patyk.

Fablok o krok za Pesą
- Remontując nabieramy ogromnego doświadczenia warsztatowego. Pozwoli to na wyeliminowanie błędów, które moglibyśmy popełnić już na wstępie produkcji - ocenia Sędzielarz. Jest przekonany, że nic nie stoi na przeszkodzie, by nowoczesne pojazdy szynowe powstawały w Chrzanowie. W Kołobrzegu oglądał jedną z najnowszych produkcji bydgoskiej Pesy - szynobus SA 123.
- To pojazd z wyższej półki, ale nie ze względu na nowinki techniczne, tylko zastosowany materiał wykończeniowy, będący lepszej jakości - zauważa Sędzielarz, nie ukrywając, że Pesa jest krok przed Fablokiem, jeśli chodzi o wiedzę na temat autobusów szynowych.
- Modernizowany przez nas szynobus ma 10 lat, więc musi być wykonany z gorszej jakości materiałów, niż ten produkowany współcześnie. I tak jednak zastosowaliśmy chociażby nowoczesne siedzenia - mówi Sędzielarz.
Tadeusz Jachnicki

Przełom nr 48 (967) 1.12.2010

Czytaj również