Praca, biznes, edukacja
Fablok nie ruszył do walki
CHRZANÓW. Fablok nawet nie starał się walczyć o możliwość modernizacji 26 lokomotyw ST44. To jeden z dwóch zapowiadanych przetargów PKP Cargo. Jak donosi „Rynek Kolejowy”, Pesa Bydgoszcz jako jedyna przedłożyła ofertę. Termin ujawnienia kolejnych, złożonych w przetargu na modernizację 100 lokomotyw SM42, został po raz kolejny przesunięty.
Brak oferty Fabloku zdziwił, bo jeszcze kilkanaście dni temu Wiesław Patyk, przewodniczący Rady Nadzorczej Pierwszej Fabryki Lokomotyw w Polsce Fablok SA, zapowiadał, że chrzanowski zakład szykuje się do obu przetargów ogłoszonych przez PKP Cargo. Co więcej, liczył, że ewentualna wygrana postawiłaby zakład na nogi.
- Przygotowujemy się do przetargu. Próbujemy założyć konsorcjum. Nie mogę na tym etapie zdradzać z kim. Nie ulega jednak wątpliwości, że potrzebujemy kogoś do sfinansowania zamówienia - mówił Patyk. Nie ukrywał, że zakładu nie stać na start w tak gigantycznym przetargu.
Zdaniem Patyka, pierwszy przetarg jest wart około 300 milionów złotych, drugi przekracza 100 milionów, a w grze będą się liczyć Pesa Bydgosz, Newag Nowy Sącz i Fablok. Jak się okazało, dwie ostatnie - przynajmniej z pierwszego przetargu - wypadły na swoje życzenie.
Nie przedstawiły bowiem nawet oferty.
Zapytaliśmy o zdanie w tej sprawie Patyka. Na pytanie, czy wiadomo cokolwiek na temat zapowiadanych przetargów, odparł krótko: - Nie. Po chwili dodał: - Skończyłem z „Przełomem” rozmawiać. Zapytany dlaczego, już nie odpowiedział. Czasu na rozmowę nie miał również prezes zarządu zakładu Piotr Majcherczyk. - Przepraszam, jestem w delegacji do Warszawy - odrzekł.
Jak informuje „Rynek Kolejowy”, termin otwarcia ofert w równolegle przeprowadzanym przetargu na modernizację 100 lokomotyw SM42 PKP Cargo przesunęło już po raz trzeci. Tym razem na 22 grudnia. W rzeczonym zamówieniu wymagany termin realizacji wynosi 105 tygodni, licząc od tygodnia następnego po tygodniu, w którym nastąpi zawarcie umowy. Przebieg tego postępowania będzie prowadzony w trzech etapach, podobnie jak w przetargu na modernizację 26 sztuk lokomotyw spalinowych serii ST44.
Tadeusz Jachnicki
Przełom nr 51 (970) 22.12.2010