Przełom Online
Zamiast ośmiu szkół w Chrzanowie będą cztery
![Zamiast ośmiu szkół w Chrzanowie będą cztery](https://imgcdn1.przelom.pl/im/v1/news-900-widen-wm/2014/07/29/7798.jpg)
Mimo negatywnych opinii rad pedagogicznych i rad rodziców, we wtorek chrzanowscy radni opowiedzieli się za łączeniem w zespoły szkół podstawowych i gimnazjów, funkcjonujących w jednym budynku.
Od 1 stycznia 2009 roku Zespół Szkół nr 1 z oddziałami integracyjnymi tworzyć będą Szkoła Podstawowa nr 8 oraz Gimnazjum nr 4. Ta decyzja nie wymaga już pozytywnej opinii kuratora oświaty, bo – zgodnie z Ustawą o systemie oświaty – kurator nie musi opiniować łączenia w zespoły szkół, w których funkcjonują oddziały integracyjne.
W przypadku trzech pozostałych uchwał opinia kuratora jest konieczna. Chodzi o połączenie SP nr 10 i Gimnazjum nr 2 w Zespół Szkół nr 2, SP nr 3 i Gimnazjum nr 3 w Zespół Szkół nr 3, oraz SP w Płazie i Gimnazjum nr 5 w Zespół Szkół w Płazie.
Za tworzeniem zespołów szkół – co podnosi burmistrz Chrzanowa Ryszard Kosowski – przemawiają głównie względy organizacyjne. Gminie łatwiej bowiem zarządzać zespołem, niż dwoma odrębnymi placówkami oświatowymi, działającymi w jednym budynku. Poza tym to tańsze rozwiązanie. Nie potrzeba dwóch dyrektorów, dwóch sekretariatów, odrębnych ekip sprzątaczek.
Odmienne zdanie na ten temat mają nauczyciele oraz rodzice uczniów. Ich zdaniem, łączenie szkół w zespoły może pogorszyć bezpieczeństwo uczniów, bo ci młodsi będą mieli bliższy kontakt ze starszymi. Poza tym szkoły utracą swą tożsamość. Ponadto nauczyciele boją się utraty pracy.
(AJ)
Na zdjęciu: Przeciwko łączeniu szkół w zespoły głosowali m.in. radni z klubu PiS. Ich zdaniem, zespoły winno się tworzyć od 1 września, a nie od 1 stycznia.
Komentarze
31 komentarzy
"A jeden dyrektor naczelny będzie mógł sprawniej wykorzystać potencjał wszystkich nauczycieli, optymalnie ustalić podział godzin i wykorzystanie sal lekcyjnych, sali gimnastycznej. Jeden obiekt powinien mieć jednego gospodarza. Wydaje mi się to oczywiste." Czyli uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum będą jednak przemiszani. Proszę się zastanowić jaki to będzie miało wpływ na te młodsze nasze dzieci! Czy Pomysłodawcy zapewnią nas, że nie pogorszy się bezpieczeństwo w tych szkołach? Watpie. Przecież Państo decydenci doskonale zdają sobie sprawę, że to zadanie dyrektora i to on będzie sie tłumaczył... ale proszę niezapominać- jak donosił PRZEŁOM to radni zadecydowali i tym samym wzięli na siebie ten ciężar!!!!
do cogito: Uderz w stół.. Nie wiem, co cogito tak zirytowało w mym komentarzu, że przechodzi do ataku. Argumentów nie podaję, wystarczy przeczytać komentarze od początku tego wątku. Praktykiem jestem głównie (ale nie jedynie) z tytułu bycia rodzicem kilku pociech - uczniów gminnych szkół. Od sensownych (dla uczniów) pomysłow i rozwiązań są inni, którzy biorą za to pieniądze.
Czego praktykiem jesteś, panie Praktyk, skoro demagogią nazywasz moje argumenty, a sam argumentów sformułować nie umiesz? Żeby mieć tezę, trzeba mieć logikę. Jaka Twoja praktyka? Jakie masz pomysły i rozwiązania?
Podpisuję się pod tym co napisał praktyk!! I jeszcze : Stworzenie zespołów na pewno przemiesza uczniów. Jeżeli ktoś uważa , że nie,to jest w blędzie... albo dawno nie miał do czynienia z uczniami.. I mam takie dziwne wrażenie...., że wypowiedź Cogito jest wypowiedzią pomysłodawcy zespołów szkół w naszym mieście......
Panie Cogito Wyłożone pięknie, logicznie i ... czysto teoretycznie. Teoria od praktyki leży bardzo daleko. Tak pisze się pod przyjętą tezę, dostosowując do niej argumenty. Czyli...demagogia. Niestety. Za wykład akademicki - piątka. Za znajomość praktyczną tematu - jedynka.
Pomysł połączenia szkół funkcjonujących w jednym budynku czy kompleksie budynków uważam za oczywisty. Zasadniczy błąd został popełniony w momencie tworzenia gimnazjów, kiedy zdecydowano, żeby razem funkcjonowały obie szkoły. Było to sprzeczne z duchem reformy i pierwotnie miało być niemożliwe. Jeżeli już ten błąd wspólnego funkcjonowania obu szkół został popełniony, należało już wtedy stworzyć zespoły szkół i wtedy nie budziłoby to pewnie żadnego zdziwienia. Tak postąpiono w Polsce w większości przypadków. Połączenie szkół w zespół służy wyłącznie poprawie możliwości zarządzania placówkami. Zmiana ta dotknie dyrektorów i pracowników szkoły, a nie uczniów i rodziców, którzy długo mogą nawet nie zauważyć tej zmiany. Będzie jeden zarządzający całym kompleksem, jeden pracodawca, jedna ekipa sprzątaczek, dozorców, jedna grupa nauczycieli pełniących dyżur na korytarzach i boiskach. Będzie jeden organizm, wspólna koncepcja wychowania i edukowania. Pojawia się na forum wątek „stworzenia molocha”, sugerowanie, że może to być szkodliwe dla uczniów. A jest przecież odwrotnie: molochy stworzono, gdy do szkoły podstawowej, w tym samym budynku dołożono gimnazjum. Stworzenie zespołów nie przemiesza dzieci z obu szkół, pozwoli zaś na bardziej racjonalne wykorzystanie możliwości szkoły. Wspólnie nauczyciele obu szkół będą odpowiedzialni za bezpieczeństwo WSZYSTKICH uczniów. A jeden dyrektor naczelny będzie mógł sprawniej wykorzystać potencjał wszystkich nauczycieli, optymalnie ustalić podział godzin i wykorzystanie sal lekcyjnych, sali gimnastycznej. Jeden obiekt powinien mieć jednego gospodarza. Wydaje mi się to oczywiste. A że od 1 stycznia? Bo szkoły, jako jednostki budżetowe mają pozawierane umowy z dostarczycielami mediów i usług każdorazowo na jeden rok budżetowy a nie szkolny. Nie każdy musi to wiedzieć…
-rozumiem że żaden z radny nie ma dzieci w wieku szkolnym(mam na myśli -podstawowym i gimnazjalnym)dlatego mu wszystko jedno byle koszy były mniejsze a wynagrodzenia i diety (dla radnych) większe- tylko że na tym najbardziej cierpią DZIECI czy nikt niego nie bierze pod uwagę? a bezpieczeństwo dzieci najmłodszych w szkołach czy ktoś o tym pomyślał?- sory ale w Chrzanowie nie można czuć się bezpiecznie, a w szkołach ..... bez komentarza.
yty-masz rację ,nie będzie dostatecznej opieki nad dziećmi gdy szkoły zostaną połączone, w tej chwili są trudności, a problem ciągnący się od lat-narkotykowy, pozostaje bez zmian, nic się robi żeby młodych ludzi ochronić od tego świństwa, słabego charakteru i poddających się starszym kolegom, bo jak nie zapalisz to nie jesteś git, staczją się niektórzy na dno, nie myślą normalnie, narkotyk mózg im zżera-a połączenie tych szkół może okazać się niewypałem, niech się panowie radni zastanowią!!
do Radnych Gminy Chrzanów: Szanowni Państwo! Jeszcze nie jest za późno i możecie wycofać się z tego niefortnnego pomysłu - o ile się orientuję do połączenia w zespoły potrzebna będzie jeszcze jedna uchwała. Przyznanie się do błędu i zmiana poglądu jest wielką cnotą i dowodem na posiadanie charakteru. Pomyślcie o własnej samorządowej przyszłości i nie bądźcie marionetkami w czyichś rękach.
do ikara-czeskie kino bylo znane z absurdow i taka sytuacje mamy w Chrzanowie jezeli chodzi o oswiate spedzenie dzieci do duzych molochow jest moim zdaniem bledne brak dostatecznej opieki i problem narkotykowy to jest realne zagrozenie jesli ktos twierdzi inaczej to nie ma o tym pojecia albo klamie po za tym edukacja wyglada troche inaczej nauczyciel nie jest w stanie dostatecznie zajac sie wszystkimi uczniami zaczyna sie w tym momencie spychologia edukacji na rodzicow dochodzi do tego ze uczniowie w domu musza wiecej materialu przerobic niz w szkole wiem to wszystko z autopsji -ikar jesli jestes sfrutrowanym pracownikiem oswiaty to nie zabieraj glosu w tym temacie bo twoje wypowiedzi sa stronnicze a kinem interesuje sie od najmlodszych lat dokladne cytowanie tresci filmu nie ma tu nic do rzeczy zarzucanie braku wiedzy jest nie na miejscu ja sie wypowiadam jako rodzic kto chce przyjzec sie faktycznym problemom oswiaty niech posle dziecko do 1 lo.wrazenia murowane
Nie podoba mi się to rozwiązanie:zamiast 8- 4 szkoły.
Każdy, kto zna realia w chrzanowskich szkołach doskonale wie, że tworzenie zespołów szkoła podstawowa + gimnazjum to wielkie nieporozumienie. Owszem ,nawet wskazane jest tworzenie zespołów gimnazjum + LO. Jest zasadnicza różnica między siedmiolatkiem a czternastolatkiem, inaczej jest w przypadku czternastolatka i osiemnastolatka!.I absolutnie nic tu nie ma wspólnego " opór" przed zespołem!!! Każdy pedagog to powie i wytłumaczy dlaczego!! Również doskonale to wiedzą rodzice tych najmłodszych!Przytaczanie zespołu funkcjonujacego w Babicach w przypadku chrzanowskich szkół jest nieporozumieniem: po pierwsze ilość dzieci!! ( w jednej szkole chrzanowskiej ilość uczniów jest większa niż w całym zespole w Babicach;! Po drugie - jednak młodzi z miasta inaczej się zachowują ( nie chcę tu powiedzieć, że lepiej! ). Po trzecie: Jednak w mieście powiatowym powinny być określone standardy, do których dążą inne szkoły- no chyba, że naszym Radnym nie zależy na tym by tworzyć wzorcowe placówki ( niestety teraz wiem, ,że nie zależy!!) Po czwarte: Jeżeli chrzanowskie podstawówki i gimnazja przez kilka lat uzyskują wysokie wyniki, przy obecnym rozwiązaniu to nasuwa się pytanie.. KOMU ZALEŻY,BY ZMIENIĆ TĘ SYTUACJĘ????? DO "Z MIASTA" PODAŁEM KONKRETNE ARGUMANTY- TAK MYŚLĘ
do niePisówka JEDYNY naturalny, idealny i logiczny termin dla zmian w organizacji szkół, zatrudnianiu nauczycieli itd. to POCZĄTEK ROKU SZKOLNEGO, czyli 1 września. Budżet nie ma tu nic do zamieszania, bo czy to zespół, czy osobna szkoła budżet ma swoje terminy, a oświata swoje, i tak jest od zawsze i na całym cywilizowanym świecie. I wszyscy (widocznie oprócz Chrzanowa) umieją z tym żyć. Argument budżetowy jest tak samo śmieszny, jak pozostałe ze sprzątaczkami na czele, oprócz argumentu wykoszenia czterech dyrektorów, bo to jest faktycznie COŚ (na rzeczy).
cala reforma polega na zamykaniu szkol przeniesienie dziecka do odleglej szkoly rozpoczyna dla rodzicow szereg problemow ktore to dla pseudo-reformatorow sa bezprzedmiotowe po prostu to maja gdzies liczy sie tylko pozornie zaoszczedzona kasa
yty-nie diwię się,że nie możesz pojąć pewnych działań w oświacie, ja się znasz na niej tak jak "znasz" klasykę cytatów Czechosłowackiego! kina. Dla Ciebe to faktycznie wszystko może być Czeskim filmem!I nie jest moim celem Cię obrazić, ja nie znam się na niuansach oświatowych,nie zabieram głosu w tej sprawie, ale znam wiele cytatów, nie tylko z kina. Oglądnij jeszcze raz ten film, a przekonasz się ze mam rację. Pozdro
do z miasta Nie dawaj za przykład Babic, bo to zły przykład. Na dodatek każda ze szkół w Chrzanowie przewidzianych do połączenia ma więcej uczniów niż cały zespół np.w Jankowicach, Żarkach, Brodłach. Ponadto nie można porównywać środowiska wiejskiego z miejskim, bo są diametralnie różne. Czy to jest logiczny argument?
do Ygrek Fakt, napisałeś o 1.01.2009, ale nie napisałeś nic ,że jesteś za ale od innego terminu, np:01.09.2008 dlatego uznałam Twoją wypowiedź za ogólny sprzeciw a termin drażni Cię szczególnie. Spotkałam się z różnymi " bardziej nielogicznymi" terminami otwierania zespołów na terenie Polski np. pażdziernik. Dla tej "operacji" nie ma pewnie idealnej daty, ze względu na różny termin rozpoczynania się roku szkolnego i budżetowego a oświata to i nauka i budżet.Zgadzam się z faktem,że szkoły są dla uczniów, to "oczywiata oczywistość" ale powstanie zespołu w żaden sposób nie ogranicza uczniom dostępu do nich! Jeśli się mylę to proszę uświadom mnie, w którym miejscu. Pozdrawiam.
do niePisówka Przeczytaj z łaski swojej ze zrozumieniem, i artykuł, i komentarz. Nie chwaliłem radnych PiS za tworzenie zespołów, tylko za słuszny opór wobec absurdalnego terminu wprowadzenia tej "reformy", czyli od 1 stycznia. A tak poza tym, to, że już istnieją zespoły nie oznacze,że należy tworzyć kolejne. Fachowcy (i to nie gminni) uważają zespoły za szkodliwe z wielu względów dla uczniów. A chyba szkoły są dla uczniów, nie odwrotnie. I jeszcze jedno. jeśli ktoś myśli, że rozłączenie zespołu w odrębne szkoły jest tak samo proste jak połączenie, to się bardzo grubo myli.
W Trzebini ,jeszcze się nie skończyło ,zaczęło się w Chrzanowie .Widzisz "yty" paradoksy ? Buziaczki .
do Ygrek: skoro PiS jest taki mądry to: po pierwsze- większość wyborców nie zrozumiała widać tej mądrości w wyborach krajowych i lokalnych i jej nie doceniła ; po drugie- najmądrzejsza przedstawicielka tej nacji politycznej w powiecie, bo szef, była dyrektorem takiego zespołu w Babicach; czyżby fala rozumu dotarła do niej i jej "żołnierzy" dopiero teraz, bo nie słyszałam by chciała ten stan zmienić, ni jako Dyrektor ni jako Kurator!!! A może tu chodzi o zupełnie coś innego!? Może to co w jednych samorządach jest dobre w Chrzanowie musi być złe? A może nie mogę tego pojąć bo nie zostałam natchniona mądrością ...?
Ciekaw jestem czy cokolwiek można zrobić w Naszym Mieście bez bezsensownego czasem oporu!!! Jak jestem w stanie zrozumieć rodziców z likwidowanej szkoły w Stelli to zupełnie nie rozumiem oporu przed zespołami!!! Mam rodzinę w gminie Babice , gdzie są zespoły i nikt nie ma nic przeciwko nim, nikt nie protestuje, nawet obecna Pani KURATOR {koleżanka p. Wyszyńskiej} pełniła funkcję Dyrektora Zespołu Szkół w Babicach! Zostając Kuratorem nie zlikwidowała zespołu, gdyby to było coś złego to jestem przekonany, że podjęła by próbę naprawy sytuacji!!! W moim przekonaniu pod płaszczykiem DOBRA DZIECKA, któremu jest obojętne czy szkoła jest w zespole czy samodzielna, chce się utrzymać te CZTERY etaty dyrektorów, które zostaną zlikwidowane. Nikt nie zabrania wszystkim obecnym dyrektorom startu w konkursie- wygrają najlepsi, a to chyba, Kochani Rodzice, nic złego dla poziomu kształcenia Waszych pociech!!! Z tego, co czytałem wynika , że zespoły nie wpłyną na zwolnienia nauczycieli ni przemieszczenia uczniów. Zatem w czym ten problem PRZECIWNICY ZESPOŁÓW!!! Proszę o logiczne a nie demagogiczne argumenty!!!
Podpisuję się obydwoma rękami pod powyższymi komentarzami, od Ygreka do yty. Wstyd, że władze miasta i radnych tak mało obchodzą opinie mieszkańców ziemi chrzanowskiej, tej ziemi... Czy zawsze i wszędzie władza musi uderzać do głowy, zaburzać zmysły i stępiać wrażliwość społeczną? Na marginesie - chylę czoła przed panią Wyszyńską i jej decyzją wystąpienia z takiej rady miejskiej.
im jestem starszy nie rozumiem coraz wiecej rzeczy np.dlaczego nasi radni podejmuja wazne decyzje przeciwko naszemu spoleczenstwu i wbrew jego woli dlaczego nasze dzieci sa traktowane jako zlo konieczne bo sa potrzebne naklady finansowe to rzadzenie wyglada tak jak by kucharzowi kazac skladac np.samochdy -edukacja mojego dziecka ma zalezec od etatu sprzataczek?i to sa argumenty pamietam taki czeski film i cytat "gdyby glupota miala skrzydla to nie jeden wzniosl by sie w powietrze"
Łączenie szkół,"jeśli nie mogą być samodzielnymi placówkami",powinno iść w kierunku:gimnazjum-liceum.Wtedy,patrzącna dobro uczniów,można integrować(programy obu szkół).To byłoby celowe{powtarzam),patrząc na dobro ucznia.Państwo Radni,poczytajcie trochę prasy,a tam wypowiedzi praktyków(patrz:cykl artykułów w "Gazecie Wyborczej").Posłuchajcie ich wypowiedzi,a także opinii rodziców,dzieci,bo chyba ich głos powinien być najważniejszy?Wysuwają konkretne argumenty przeciw łączeniu szkół podstawowych i gimnazjów.Wasze decyzje są sprzeczne z ich opinią.Czy wszyscy spośród Was są specjalistami-praktykami(czynnymi)nauczania,znającymi doskonale realia funkcjonowania szkół?Śmiem wątpić.Dlaczego nie posłuchacie tych,którzy są na codzień z problemami szkoły:dziećmi,nauczycielami i nami-rodzicami???Jakie oszczędności,jakie zarządzanie "molochami"zastąpi znajomość problemu indywidualnego ucznia???zapewne niewielu z Was ma dzieci w podstawówce i gimnazjum(dzisiejszych-nie "ścia"lat temu.Oszczędności,czyim kosztem i dla kogo?Na pewno nie dla dzieci!"Dziękuję",mam już pełen obraz "moich"Radnych,w kolejnych wyborach już na mój głos nie liczcie.Rodzic.
Tak niestety jest PO robi miejsca swoim"pretorianom" ! !
Platforma rządzi! Wszyscy choć troszkę zorientowani w chrzanowskiej oświacie wiedzą, że dyrektorem jednego z nowopowstałych Zespołów będzie pani Zubik.
Radni, kogo wy teraz reprezentujecie? Bo chyba nie społeczeństwo, które was wybrało (i to była gruba pomyłka!) Negatywne opinie rodziców, nauczycieli, dzieci też nie chcą. I co z tego? Macie nas po prostu w odbycie. A zapytaliście o opinie pedagogów, psychologów, socjologów - jakie są społeczne skutki takiego łączenia? NIE WSZYSTKO DA SIĘ PRZELICZYĆ NA PIENIĄDZE, SZCZEGÓLNIE KWESTIE EDUKACJI I WYCHOWANIA.
WIelka szkoda, że rani nie raczyli ruszyc się do szkoł i sprawdzić z jakim problemami się borykają, a dopiero później zgłosować za łączeniem w zespoły. Bardzo fajnie, że nasza oświata jest pod tak "doskonałą kurateją radnych, któzy wszystko o naszych szkołąch wiedzą". :((( Wiem na kogo nie głosować w następnych wyborach! Za to Wam dziękuję!
bez sensu!!!!!!
Nie rozumiem jakie bedą oszczędności na sprzątaczkach. Czy jakimś cudem ubędzie powierzchni do sprzątania? A dwa sekretariaty całkiem sporych szkół obsłuży jedna sklonowana sekretarka? Coś mało logiczna ta argumentacja pana burmistrza.
Czyżby tylko radni PiS mieli rozum na swoim miejscu ? A cóż to za pomysł tworzenie zespołu (czyli tak naprawdę nowego organizmu szkolnego) od 1 stycznia ? Jestem co najmniej zdumiony tą paranoją. Ciekawe kto to wymyślił...