Nie masz konta? Zarejestruj się

Przełom Online

Czat z Grzegorzem Żuradzkim - zapis rozmowy

06.10.2010 10:19 | 0 komentarzy | 3 435 odsłony | red
Przez ponad 1,5 godziny Grzegorz Żuradzki, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Chrzanowie, odpowiadał we wtorek na czacie na pytania internautów. Zapraszamy do przeczytania zapisu z "rozmowy na żywo".
0
Czat z Grzegorzem Żuradzkim - zapis rozmowy
Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Chrzanowie Grzegorz Żuradzki
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Przez ponad 1,5 godziny Grzegorz Żuradzki, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Chrzanowie, odpowiadał we wtorek na czacie na pytania internautów. Zapraszamy do przeczytania zapisu z "rozmowy na żywo".

Piotrek Tarczyński: Dzień dobry. Witam wszystkich użytkowników i naszego gościa Grzegorza Żuradzkiego, dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Chrzanowie. Zapraszam do zadawania pytań.

Grzegorz Żuradzki: Witam serdecznie i proszę o zadawanie pytań. Postaram się odpowiedzieć.

lucas: Od miesięcy mieszkańcy narzekają na stan ul. Grunwaldzkiej w Trzebini, asfalt jest źle położony, po opadach woda stoi w kałużach przed studzienkami kanalizacyjnymi, dlaczego nie egzekwuje się od wykonawcy naprawy tego bubla?
Grzegorz Żuradzki:
Wszystkie poprawki, które zostały zgłoszone do zarządcy drogi dotyczące skorygowania odwodnienia a związane z realizacją remontu ul. Grunwaldzkiej, zostały usunięte, np. przy skrzyżowaniu z ul. 22 Lipca i w rejonie Krza przed ul. Zawadzkiego. Trzeba o tym pamiętać, że remont ul. Grunwaldzkiej nie przewidywał rozbudowy kanalizacji deszczowej.

WujekSamoZło: Witam Panie Grzegorzu. Przed chwilą miałem wątpliwą przyjemność jazdy po ulicach Piłsudskiego oraz Grunwaldzkiej w Trzebini. Ta pierwsza została "zeskrobana" parę miesięcy temu, a w tej drugiej studzienki zapadają się coraz bardziej. Czy może Pan powiedzieć coś o planach związanych z tymi ulicami?
Grzegorz Żuradzki:
Jeśli chodzi o ul. Piłsudskiego w Trzebini tj. to droga wojewódzka 791 zatem proszę pytać u zarządcy drogi. Co do ul. Grunwaldzkiej to studnie kanalizacyjne są elementem kanalizacji sanitarnej, która była realizowana praktycznie w tym samym czasie co remont drogi. Proszę się zatem nie dziwić, że niektóre studnie będzie trzeba korygować wysokościowo.

WujekSamoZło: Czy zatem planowane jest korygowanie wysokości tych studzienek?
Grzegorz Żuradzki:
Wszystkie studzienki, w których wysokość odbiega od poziomu jezdni, będą poprawiane. W miarę pojawiających się potrzeb.

Krzysio: Witam. Mieszkańcy powiatu często chcą dowiedzieć się o stan drogi, odśnieżanie, dbanie o czystość itp. Problem w tym, iż często mylone są adresy zarządcy drogi bo mało osób jest świadomych, do kogo ta droga należy, czy to krajowa, czy powiatowa, czy gminna, czy może prywatna albo niczyja. Gdzie jest do wglądu mapka z wykazem do kogo droga należy?
Grzegorz Żuradzki:
Stan zarządzania poszczególnymi drogami najlepiej sprawdzić pod adresami internetowymi poszczególnych zarządców dróg. Ze swej strony mogę poinformować, że na obszarze powiatu chrzanowskiego znajduje się 58 dróg powiatowych o łącznej długości 245 km. Ponadto przebiega tutaj droga krajowa 79 oraz drogi wojewódzkie 791, 780, 781 i 933. Sieć tę uzupełniają drogi gminne oraz drogi wewnętrzne. Mapę z naniesionymi drogami powiatowymi postaram się udostępnić w najbliższym czasie na stronie powiatu chrzanowskiego w zakładce PZD.

Krzysio: Właśnie chodzi mi o mapkę - by była do wglądu na stronach UM w Chrzanowie, Trzebini. Libiążu gdzie kolorami by były zaznaczone w czyim zarządzie droga jest.

Krzysio: Czy PZD ma podpisaną umowę na sprzątanie dróg poza okresem zimowym (odśnieżaniem), jeśli tak, to jak często się je sprząta?
Grzegorz Żuradzki:
PZD posiada własny Obwód Drogowo-Mostowy do którego zadań należy m.in. utrzymanie czystości pasa drogowego. W związku z powyższym nie otrzymujemy dodatkowych środków na zawieranie umów odnośnie letniego utrzymania dróg. W roku bieżącym wystąpiłem do Zarządu powiatu z propozycją zakupu zamiatarki ulicznej która poprawiłaby sytuację jednak z powodów finansowych zakup okazał się niemożliwy.

jano: Witam, Panie Grzegorzu, pytanie o drogę powiatową Dulowa-Karniowice-Psary. Kiedy wreszcie mieszkańcy doczekają się generalnego remontu? Droga dosłownie wali się do rzeki, zaś mimo ograniczeń przez te miejscowości jeżdżą ciężkie Tiry, mieszkańcy Psar od lat nie mogą doprosić się chodnika
Grzegorz Żuradzki:
Droga powiatowa nr 1049K relacji Dulowa-Karniowice-Psary jest wpisana do remontu w wieloletnim planie inwestycyjnym powiatu chrzanowskiego. Niestety z powodów finansowych w tym roku zarząd powiatu był zmuszony zrezygnować z jej remontu. Wobec uszkodzeń drogi wywołanych ubiegłoroczną kanalizacją oraz tegoroczną ulewą z dnia 16.08.2010 zarządca drogi podjął decyzję o zgłoszeniu tej drogi do aplikowania w ramach Narodowego Planu Przebudowy Dróg Lokalnych na rok 2011. Decyzja o przyznaniu środków z dotacji zapadnie w miesiącu grudniu br. W zależności od jej wyniku będzie realizowany remont tego ciągu drogowego.

Krzysio: Dawno, dawno temu, w odległej galaktyce, gdy drogami zarządzała komuna, po zimie co rok czyszczono studzienki z piasku i żużla. Teraz prawie nie widać pojazdów WUKO czyszczących je - dlaczego?
Grzegorz Żuradzki:
Jeśli chodzi o czyszczenie zatkanych kanalizacji to zlecamy takie usługi. Na stałe współpracujemy w tym zakresie z firmą Ewelkam. Dla przykładu ostatnio czyściliśmy zatkany kolektor w ciągu ul. Powstańców Styczniowych w Chrzanowie.

lll: Kiedy zostanie poprawiona ul. Pogorska, na której nawierzchnia jest pofalowana, asfalt jest popękany, przy najbliższej zimie wylecą w tym miejscu po prostu dziury?? Nie tak powinna wyglądać droga która została oddana do użytku w tym roku.
Grzegorz Żuradzki:
Pozwolę sobie nie zgodzić się z oceną stanu wyremontowanego odcinka ul. Pogorskiej. Co do ewentualnych uszkodzeń po zimie to chcę wszystkich zapewnić, że na tę inwestycję mamy 5-letni okres gwarancji.

wojtuh: Witam! Chciałbym się dowiedzieć, czy ktoś osobiście odpowiada za odbiór drogi z widocznymi usterkami po remoncie. Szczególnie mam na myśli ulicę Pogorską w Chrzanowie. Usterki tj.: - zapadający się asfalt przy studzienkach kanalizacyjnych (np. przy zjeździe na parking osiedlowy przed barem Drewutnia), - załamany asfalt po prawej stronie w kierunku centrum na wysokości Banku Spółdzielczego - brak asfaltu przy wjeździe na Patelskiego - wypadające kostki przy wjeździe do szkoły - wykruszony asfalt na łączeniu odcinków poniżej szkoły.
Grzegorz Żuradzki:
Dziękuję bardzo za szczegółowe wskazówki co do konieczności potencjalnych poprawek. Wszystkie te miejsca będą szczegółowo sprawdzone. Za odbiór techniczny osobiście odpowiada mój zastępca.

wojtuh: Czy wobec tego zostaną wyciągnięte jakieś konsekwencje wobec Pana zastępcy?
Grzegorz Żuradzki:
Proponuję po pierwsze sprawdzić czy rzeczywiście doszło do nieprawidłowości z winy inspektora nadzoru.

lucas: Panie Grzegorzu, czy korzystał pan z ul. Grunwaldzkiej po opadach? To nie wina odwodnienia tylko źle położonego asfaltu. Wszyscy to widzą, woda nie spływa do studzienek tylko zatrzymuje się w zagłębieniu przed nimi. Czy w ogóle ktoś został wysłany na tą ulicę by sprawdzić jak droga wygląda po opadach? Na Trętowcu problem jest ten bardzo dobrze widoczny.
Grzegorz Żuradzki:
Na Trętowcu w ciągu ulicy Grunwaldzkiej jest słownie jedno miejsce gdzie gromadzi się woda i jest to obszar naturalnego obniżenia terenu. Co do odwodnienia drogi to jeszcze raz przypominam, iż w zakresie remontu było jedynie usprawnienie kanalizacji deszczowej a nie jej budowa. Dla informacji publicznej koszt budowy samej kanalizacji deszczowej na całym odcinku ul. Grunwaldzkiej opiewał wg cen z roku 2008 na kwotę ponad 6 mln zł. Było zatem nierealnym posiadając kwotę ok. 5 mln zł na remont całej drogi wybudować za to nową kanalizację deszczową.

Cameleon: Jaworzno od bardzo długiego czasu pięknie buduje "swoje" obwodnice " ... u nas jest to tylko planowane i strasznie to długo trwa, czy kiedyś coś się w tym temacie zmieni ?
Grzegorz Żuradzki:
Z moich informacji wynika, iż póki co na terenie powiatu chrzanowskiego przesądzona jest realizacja obwodnicy wschodniej miasta Chrzanowa. Co do innych projektów, to wszystko zależy w mojej ocenie od determinacji gospodarzy terenu i odpowiednich środków finansowych

jano: Pytanie o drogę powiatową Czyżówka - Bukowno, dlaczego wzdłuż elektrowni Siersza tuż za Czyżówką droga jest byle jak łatana, na przestrzeni ostatnich lat taniej by wyszedł jej generalny remont, nie potrafię tego zrozumieć, że droga ta również jest NIEOZNAKOWANA mimo licznych interwencji, proszę pojechać i zobaczyć ostre zakręty nie są oznaczone w żaden sposób, nie ma informacji o dziurach i wybojach a także o dzikiej licznej zwierzynie.
Grzegorz Żuradzki:
Jeśli chodzi o oznakowanie przeanalizujemy pana sugestie z tym, że do tej pory na przedmiotowym odcinku nie mieliśmy żadnych zdarzeń z udziałem zwierząt leśnych, a również koła łowieckie nie wnioskowały o takie oznakowanie. Stan techniczny drogi jest rzeczywiście kiepski szczególnie wzdłuż osadnika Elektrowni Siersza. Remont kapitalny tego odcinka to koszt ok. 1 mln zł co przy bardzo szczupłym budżecie powiatu jest dużym wyzwaniem.

lll: Obecnie jest prowadzony remont ul. Pogorskiej na niewielkim odcinku do ul. Szarych Szeregów i zastanawia mnie dlaczego przystanek w kierunku centrum miasta nie będzie miał zatoki autobusowej?
Grzegorz Żuradzki:
Remont ul. Pogorskiej jest prowadzony w oparciu o wykonany projekt techniczny który przewiduje wykonanie tych elementów które są możliwe do realizacji w istniejącym pasie drogowym, bez kolizji z pozostałym uzbrojeniem podziemnym i obiektami na powierzchni.

lll: Czy PZD zastanawiał się nad możliwością montażu liczników odliczających czas do zielonego światła na sygnalizacji drogowej np. na zlokalizowanych wzdłuż ul. Pogorskiej?
Grzegorz Żuradzki:
Każdy tego typu element usprawniający ruch jest na drodze pożądany. Niestety na obecną chwilę nie posiadamy środków finansowych na zakup tego typu urządzeń

wojtuh: Czy może Pan osobiście w jakimś podanym terminie pojawić się na Pogorskiej? Ja chętnie Panu pokażę usterki.
Grzegorz Żuradzki:
Tak oczywiście, przyjmuję zaproszenie. Proszę o kontakt w tej sprawie pod nr tel. PZD tj. 623-12-72 wew. 12 lub 13.

Krzysio: Często w czasie remontów drogi podnoszony jest jej poziom. Podnosi się też poziom alej infrastruktury czyli np dekli studni, kratek itp. Firmy robią to wykonując często podmurówkę z cegły by podnieść dekle do poziomu. Cegła jest krucha i pod obciążeniem później wgniatana. Wiadomo też, iż są kręgi dopasowywujące o różnych grubościach z betonu wibrowanego. Dlaczego więc nie stosuje się ich tylko wykonuje i odbiera coś co potem ulega zniszczeniu?
Grzegorz Żuradzki:
Technologia wykonywania regulacji studni kanalizacyjnych rzeczywiście przewiduje wykorzystanie pierścieni dystansowych o różnej grubości. Nie wyobrażam sobie sytuacji aby do stabilizacji studni używano cegły. Jeśli jest panu znany taki przypadek to proszę o jego precyzyjne wskazanie

lll: Nie zgodzę się, popękania widać gołym okiem, studzienki sa niedopasowane do jezdni, przez co jeżdżące tamtędy Tiry powodują podobny hałas, jak przed remontem, te usterki łatwo można udowodnić robiąc im zdjęcie.
Grzegorz Żuradzki:
Podtrzymuję możliwość osobistego sprawdzenia zgłoszonych uwag. Oczywiście jeśli występują tam usterki niezgodne z technologią remontu będą musiały być usunięte.

Krzysio: Na spotkaniu osiedlowym w Sierszy p. Kurek wytknął bardzo dużo uchybień w trakcie remontu ulicy Grunwaldzkiej. Czy te usterki zostały sprawdzone, spisany protokół i zostały usunięte?
Grzegorz Żuradzki:
Przykro mi, ale nie pamiętam uwag pana Kurka. W kwietniu br. zarządca drogi wezwał wykonawcę do usunięcia usterek które zostały zapisane w protokole przeglądu sporządzonym przez zarządcę drogi oraz przedstawicieli RPWiK.

WujekSamoZło: Potrzeby te w przypadku ulicy Grunwaldzkiej są ogromne. Każda studzienka jest poniżej stanu nawierzchni i to na całej długości drogi (od Zbyszka do sklepu w Sierszy), więc nie chodzi tu o jedną, czy dwie studzienki. Mogę zaprosić Pana na przejażdżkę, najlepiej po opadach, jak wspomniał "lucas".
Grzegorz Żuradzki:
Jak już wcześniej wspomniałem należy się liczyć z tym że ze względu na realizowaną praktycznie współcześnie z remontem drogi budową kanalizacji sanitarnej grunt wokół studzienek i na pasie wykopowym został naruszony. Zarządca drogi zażądał od firmy Wafro badania zagęszczenia gruntu a następnie dogęszczenia miejsc szczególnie odbiegających parametrami od warunków technicznych. Tym niemniej badania miały charakter punktowy na długości ponad 6 km. Trzeba także pamiętać, że droga prowadzi przez obszar zapełniającego się górotworu po likwidowanej KWK Siersza. Co powoduje ciągłe przemieszczanie się warstw gruntu aż do jego ostatecznego ustabilizowania co w mojej ocenie może nastąpić nie wcześniej niż za około 2 lata.

WujekSamoZło: Czyli mieszkańcy muszą jeździć jeszcze przez 2 lata po pozapadanych studzienkach, aby ktoś się sprawą zajął? Te studzienki powodują przecież niebezpieczeństwo wypadku, pomijając komfort jazdy. W mojej ocenie, stan drogi jest niemalże identyczny od tego sprzed remontu.
Grzegorz Żuradzki:
Pozwoli pan, że nie zgodzę się. Jeśli chce pan sprawdzić jak wygląda droga po kanalizacji bez remontu proszę przejechać się drogą przez Dulową-Karniowice-Psary i wtedy wrócimy do rozmowy

lll: Czy nadal podtrzymujecie pomysł połączenia ul. Borowcowej z ul. Powstańców Styczniowych? Jeżeli tak, to na jakim jesteście etapie uzgodnień?
Grzegorz Żuradzki:
Tego typu połączenie w mojej ocenie pozwoliłoby na przełożenie ruchu ciężkiego kierującego się obecnie ul. Borowcową w kierunku centrum miasta na pozbawioną zabudowy mieszkalnej ul. Powstańców Styczniowych. W sprawie tej Zarząd powiatu na mój wniosek wystąpił do pana burmistrza Chrzanowa z propozycją sfinansowania studium wykonalności dla projektu.

lucas: Nie można zwalać problemu na kanalizację jeśli kałuże tworzą się 10-30 cm przed samymi studzienkami. Czy jeśli przyślę Panu zdjęcia tych kałuż to uwierzy Pan w to co mówię i rozwiąże ten problem? Zachęcam do wysłania w te rejony swoich pracowników i sprawdzenia tego problemu, bo czasami nam mieszkańcom wydaje się, jak by inwestycja była odbierana z za biurka. Tak jak by drogi po remoncie nikt na oczy nie widział i odebrał ją na słowo, a chyba nie powinno tak być.
Grzegorz Żuradzki:
Podtrzymuję to co powiedziałem na temat Grunwaldzkiej. Żałuję jedynie, że niektórzy mieszkańcy nie pamiętają jak wyglądała ta ulica po wykopach kanalizacyjnych a jak wygląda dzisiaj.

WujekSamoZło: Mieszkańców jak i mnie interesują konkrety - czy i kiedy coś będzie robione z tymi studzienkami?
Grzegorz Żuradzki:
Jak już napisałem jest okres gwarancyjny w ramach którego nakażemy regulację tych studzienek którego tego wymagają.

lucas: Pamiętamy bardzo dobrze jak ulica ta wyglądała poprzednio, ale to nie jest usprawiedliwieniem tej fuszerki. Przecież remont powinien być wykonany dobrze, a nie byle jak. Za to wykonawca bierze pieniążki. Również wy bierzecie pieniążki za przypilnowanie i odebranie inwestycji. Nie powinno być tak, że mieszkańcy dopraszają się poprawek tylko dlatego, że inwestor nie potrafi sam zauważyć często rzucających się w oczy niedoróbek. I to nie tyczy się tylko ul. Grunwaldzkiej, ale również wielu innych.

lll: Panie Grzegorzu, szybkie wyszukiwanie informacji w internecie o tego typu licznikach i znalazłem, że w Toruniu 12 wyświetlaczy kosztuje 36 tys. zł. to u nas z 5 takich na ul. Podwale to naprawdę nieznaczny wydatek w porównaniu z innymi inwestycjami, a to bardzo poprawia płynność ruchu.
Grzegorz Żuradzki:
Zgadzam się z panem co do płynności ruchu. Trzeba jednak pamiętać że drogi powiatowe to nie tylko Podwale. Tego typu liczników należałoby zamontować wiele więcej. Jak wiele może to określić badanie natężenia ruchu.

lll: To też właśnie od jakiegoś skrzyżowania trzeba zacząć i zobaczyć jakie efekty to spowoduje. Czy obiecuje Pan, że poruszy temat liczników na światłach na posiedzeniu zarządu powiatu?
Grzegorz Żuradzki:
Temat jest ciekawy. Na pewno warty przedyskutowania przez zarząd powiatu. Jednak obawiam się, że ze względu na kończący się rok i pustki w budżecie możliwy raczej do realizacji w roku przyszłym.

lll: Chciałbym zwrócić uwagę na ul. Sienną, poniżej Alei obok przystanku, są dwie poważnie zapadnięte studzienki, czy wiecie o tym? Jeżeli tak proszę o naprawę w tym miejscu.
Grzegorz Żuradzki:
Dziękuję za wskazówkę. Jutro zostanie sprawdzone to miejsce.

caban25: Kiedy będzie położona nakładka na remontowanej Pogorskiej?
Grzegorz Żuradzki:
Nakładka asfaltowa jest zwykle ostatnim elementem remontu. Nie pamiętam z głowy terminu zakończenia robót ale sądzę, że nie później, niż do końca listopada

caban25: Chciałbym zapytać czy w planach i ewentualnie kiedy będzie remont ulicy Śląskiej chodzi o fragment od kościoła w stronę ronda po ulewach nie sposób jest tam przejść.
Grzegorz Żuradzki:
Jest to fragment drogi krajowej DK 79. Przykro mi ale nie posiadam informacji na temat planowanego remontu na tym odcinku.

Piotrek Tarczyński: Często na forum i w komentarzach pojawia się pytanie o to, co stało się z kostką z ulicy 22 Lipca w Trzebini?
Grzegorz Żuradzki:
Na etapie demontażu tej kostki były liczne wnioski na temat jej zakupu. W związku z tym iż było więcej chętnych niż odzyskanego materiału a także fakt że należałoby ten materiał przed zbyciem wycenić i przeprowadzić całą procedurę jego sprzedaży Zarząd powiatu postanowił że kostka ta będzie w całości przeznaczona na wykonanie elementów w ramach remontu pasa drogowego dróg powiatowych. Dla przykładu z tej kostki wykonano 4 zatoki autobusowe dwie na tej samej ul. 22 Lipca, jedna na ul. Zwycięstwa i jedna w Płokach na ul. Głównej. Pozostały materiał jest zeskładowany na tyłach budynku PZD przy ul. Grzybowskiego 7A. Niedowiarków zapraszam na wizytację.

caban25: Czyli mam rozumieć że jeśli jest to DK to powiatowy zarząd dróg nie może nijako przyspieszyć jej remontu?
Grzegorz Żuradzki:
Nie mam żadnego wpływu na remont dróg krajowych.

Piotrek Tarczyński: Są jeszcze dwa pytania, na które odpowie p. Grzegorz Żuradzki.

caban25: Czy nie dałoby się poprawić stanu ul. Topolowej od skrzyżowania z ul. Szpitalna w stronę szpitala? Przecież tam non stop wypadają dziury a doraźne łatanie nie załatwia sprawy na dłuższą metę.
Grzegorz Żuradzki:
Jak już napisałem wcześniej, w roku bieżącym i przyszłym będzie realizowana obwodnicy wschodnia Chrzanowa. Jej elementem będzie gruntowny remont tego odcinka ul. Topolowej o którym pan pisze.

lll: Kiedy pojawi się brakujący odcinek chodnika na ul. Szymanowskiego w Pogorzycach? Czy Panu było by miło jakby Pana dzieci musiały chodzić do szkoły po drodze?
Grzegorz Żuradzki:
Na ul. Szymanowskiego w Pogorzycach wykonana jest dokumentacja chodnika w kierunku Chrzanowa i zlecona do wykonania w tym roku dokumentacja chodnika w kierunku centrum wsi Pogorzyc.

Grzegorz Żuradzki: Dziękuję bardzo wszystkim uczestnikom czatu. Z uwagą odczytałem wypowiedzi. Nie ze wszystkimi się zgadzam, ale za wszystkie dziękuję.

Piotrek Tarczyński: Dziękujemy wszystkim Uczestnikom i naszemu Gościowi. Jutro, w środę, 6 października, zapraszamy na czat z dyrektor Szpitala Powiatowego w Chrzanowie Ewą Potocką.

Piotrek Tarczyński: Zapisy z wszystkich czatów będziemy sukcesywnie udostępniać na stronie głównej przelom.pl
Oprac. (ski)

6 PAŹDZIERNIKA - CZAT Z EWĄ POTOCKĄ, DYREKTOR SZPITALA POWIATOWEGO W CHRZANOWIE