Nie masz konta? Zarejestruj się

Chrzanów

Kandydaci odpowiadają na pytania internautów

25.11.2014 23:10 | 2 komentarze | 12 171 odsłon | Eliza Jarguz-Banasik

Przed telewizyjnymi debatami poprzedzającymi drugą turę wyborów burmistrzowskich, otrzymaliśmy od czytelników kilkadziesiąt pytań. W trakcie programu zadaliśmy tylko wylosowane. Dzisiaj publikujemy odpowiedzi na wszystkie pozostałe. Kandydaci udzielili ich na naszą prośbę.

 

2
Kandydaci odpowiadają na pytania internautów
W II turze zmierzą się Marek Niechwiej i Ryszard Kosowski
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

RYSZARD KOSOWSKI

Jak wygląda sprawa spłaty zadłużenia gminy?
Ryszard Kosowski: Łączne zadłużenie gminy na koniec 2013 r. wyniosło 50,2 mln zł przy zrealizowanych dochodach bieżących w 2013 r. na poziomie 123,42 mln zł. Można to zobrazować następująco: gmina posiada zadłużenie, które równe jest jej 5-miesięcznym dochodom; to tak jakby ktoś zarabiający 2 tys. zł. miesięcznie posiadał kredyt równy kwocie 10 tys. Procentowo wskaźnik zadłużenia na koniec 2013 r. wyniósł 34,26 %. Dla porównania, w tym samym okresie, wskaźnik zadłużenia dla Trzebini wyniósł 44,7 % a dla Libiąża 41,66 %.Tylko w 2013 r. gmina Chrzanów obniżyła swoje zadłużenie o 14,6 mln zł. Rok 2013 skończył się także wypracowaniem nadwyżki dochodów bieżących do wydatków bieżących w wysokości 8,6 mln zł.

Jak ocenia Pan skutki wprowadzenia płatnej strefy parkowania na al. Henryka?
W strefie płatnego parkowania znajduje się 314 miejsc. Przed jej wprowadzeniem 90% z nich było zajętych przez pracowników instytucji zlokalizowanych w okolicy. Jedynie 10% miejsc rotowało w ciągu dnia, co dawało możliwość zaparkowania tylko 100-120 pojazdów klientów instytucji, sklepów i innych przedsiębiorców działających w tej części miasta. Po wprowadzeniu strefy płatnego parkowania każdego dnia wydawanych jest z parkomatów średnio 1.200 biletów, co oznacza, że rotacja pojazdów w tej części miasta uległa 10-krotnemu zwiększeniu. Wprowadzenie strefy znacznie uporządkowało także ruch samochodowy w centrum i umożliwiło dogodny dojazd do instytucji zlokalizowanych w tej części miasta.
Aktualnie obowiązująca umowa z operatorem strefy płatnego parkowania obowiązuje do końca 2015 roku. Burmistrz nie wyklucza zmian w regulaminie funkcjonowania strefy od nowego okresu. Wprowadzenie tych zmian leży
w kompetencji Rady Miejskiej. Przed zawarciem nowej umowy zostanie przeprowadzona pełna analiza funkcjonowania strefy, wniosków i zastrzeżeń mieszkańców, co pozwoli wypracować optymalną formułę na przyszłość.

Jak ocenia Pan wybudowanie drogi tzw. obwodnicy północno-wschodniej, skoro po wiadukcie nie mogą jeździć samochody ciężarowe?
Głównymi celami budowy obwodnicy północno-wschodniej było ukierunkowanie ruchu samochodów ciężarowych z drogi wojewódzkiej nr 781 w kierunku autostrady A4 z pominięciem centrum miasta, zapewnienie szybkiego dojazdu do szpitala powiatowego dla karetek pogotowia z północnych terenów gminy, odciążenie skrzyżowania ulic Trzebińskiej, Szpitalnej, Krakowskiej i Podwala oraz połączenie ze sobą wiaduktem kolejowym Osiedla Północ -Tysiąclecie z Osiedlem Niepodległości. Wszystkie te cele zostały zrealizowane. Równocześnie utworzono nowe połączenie Osiedla Północ-Tysiąclecie z węzłem balińskim pomiędzy cmentarzami, wyremontowano drogi gminne i powiatowe, takie jak: ul. Zielona, Wodzińska czy Topolowa oraz utworzono 228 nowych miejsc parkingowych przy
ul. Wodzińskiej i cmentarzu komunalnym.

Czy jest pomysł na poprawę funkcjonowania komunikacji miejskiej (dorównanie np. do tej z Jaworzna)?
W ostatnim okresie nastąpiła zdecydowana poprawa jakości usług oferowanych przez Związek Komunalny „Komunikacja Międzygminna" w Chrzanowie. Nowy przetarg wprowadził wiele niskopodłogowych autobusów, obniżony został zdecydowanie średni wiek taboru autobusowego, od miesięcy systematycznie wymieniane są stare wiaty przystankowe na nowe, chroniące przed wiatrem i deszczem, z podświetlonymi tablicami z rozkładami jazdy oraz wprowadzane elektroniczne nowinki, takie jak możliwość zapłaty za bilet za pomocą telefonu komórkowego.
Cały czas dostosowywane są rozkłady jazdy do konkretnych potrzeb pasażerów. Zaostrzono walkę z gapowiczami, co pozwoliło uniknąć podwyżek cen biletów w ostatnim okresie i dzisiaj są one najtańsze w okolicy.
ZK"KM", który cały czas odczuwa na plecach konkurencję prywatnych przewoźników, musi systematycznie podnosić jakość świadczonych usług i wychodzić naprzeciw uzasadnionym potrzebom pasażerów. Największym wyzwaniem na najbliższą przyszłość będzie przywrócenie bezpośredniej komunikacji z Katowicami przez Osiedle Kąty. Rozmowy w tej sprawie pomiędzy mną i Prezydentem Jaworzna trwają już od pewnego czasu.

Dlaczego oprócz Valeo nie udało się zachęcić inwestorów do wykupu terenów przy A4?
Gmina Chrzanów, w celu zachęcenia inwestorów terenami zlokalizowanymi wzdłuż autostrady, opracowała miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego (tereny: strefy przemysłowo-usługowej w części terenów Chrzanowa Balina, Doliny Chechło Północ w Chrzanowie, przy węźle „Chrzanów I" autostrady A4 ) oraz zapewniła niezbędną komunikację (obwodnica północno - wschodnia Chrzanowa).
Tereny te obejmują nieruchomości należące głównie do osób fizycznych, niejednokrotnie o nieuregulowanym stanie prawnym (wielu współwłaścicieli, nie przeprowadzone spadki). Nabycie nieruchomości pozostaje po stronie inwestora, który dokonuje oceny wszelkich ryzyk, w tym ryzyka w zakresie możliwości pozyskania całego interesującego go terenu. Należy pamiętać, że wyłącznie inwestycje celu publicznego rządzą się szczególnym trybem nabycia tzn. możliwe jest wywłaszczenie nieruchomości.

Co Pan zrobił w sprawie Fabloku?
Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce „Fablok" S.A. był prywatną spółką akcyjną, której akcje posiadali pracownicy firmy. Burmistrz doceniając znaczenie społeczne i gospodarcze zakładu dla Chrzanowa w ramach swoich uprawnień udzielał odroczeń podatkowych w podatku od nieruchomości, dążąc tym samym do wzmocnienia sytuacji finansowej firmy. Pomoc publiczna realizowana była przez okres 3 lat z ograniczeniem w tym czasie wpływu do budżetu gminy z tytułu podatku od nieruchomości.
W okresie trudnej sytuacji firmy wielokrotnie występowałem do Zarządu Spółki z wnioskami o podjęcie działań naprawczych, co nie spotkało się ze zrozumieniem ze strony władz Zakładu. Proces naprawczy realizowany przez Zarząd Spółki niestety nie dał oczekiwanego przeze mnie rezultatu.
Źle zarządzana, prywatna, pracownicza spółka upadła, pomimo zainteresowania przejęciem zakładu przez poważnych inwestorów z branży kolejowej.

Jak ocenia Pan po czasie inwestycję w budowę łącznika pomiędzy ul. Kusocińskiego a Krakowską, która świeci pustkami?

Pomiędzy ul. Krakowską a ul. Kusocińskiego przebudowano przestrzeń publiczną wokół budynku MOKSiR-u. Został uporządkowany teren bardzo zaniedbany (między innymi wyburzono starą stację TRAFO wraz z przekładką kabli dla całego starego miasta).
Łącznik ten jest pierwszym etapem ciągu pieszo-jezdnego wyznaczonego w planie zagospodarowania przestrzennego łączącego ul. Kusocińskiego z ul. 29- listopada i w kolejnym etapie z ul. Berka Joselewicza. Dzisiaj ta zrewitalizowana przestrzeń wykorzystywana jest m.in. na wystawy malarstwa i rzeźby, a w okresach świątecznych organizowane są tu imprezy kulturalne np.: Orszak Trzech Króli czy Herody.
Rejon fontann w okresie letnim to miejsce rekreacji, spotkań i wystaw dla mieszkańców miasta. Funkcjonuje tutaj także prywatny ogródek kawiarniany.

Dlaczego większość remontowanych kamienic jest ocieplana styropianem bez zachowania zabytkowych fasad?
Elewacje wszystkich budynków objętych wykazem obiektów Gminnej Ewidencji Zabytków zatwierdzonej przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Krakowie wykonywane są w uzgodnieniu i pod nadzorem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W latach 2010-2014 zrealizowano pod takim nadzorem elewacje budynków: Aleja Henryka 12, Aleja Henryka 33, Jagiellońska 13a, Aleja Henryka 14, Świętokrzyska 26.

Czy przewiduje Pan odbudowę cmentarza wojskowego znajdującego się za cmentarzem żydowskim przy ul. Podwale w Chrzanowie wiedząc, że nie dostanie za to medalu, jak to już było w przypadku odbudowy cmentarza żydowskiego? Czy w związku z brakiem perspektyw na medal nie ma Pan zamiaru zająć się ta sprawą i pozyskaniem środków na ten cel?

Przewiduję odbudowę cmentarza wojennego nr 455 w oparciu o opracowaną już dokumentację projektową. Warunkiem jest pozyskanie zewnętrznych źródeł finansowania tej inwestycji. Aktualnie teren objęty jest całorocznym utrzymaniem przez Gminę Chrzanów.

Jak widzi Pan możliwość pomocy mieszkańcom osiedla Rospontowa do przyłączenia naszych posesji do sieci ciepłowniczej Dalkia? Większość z nas opala domy węglem. Za kilka lat mamy ogrzewać nasze domy gazem, prądem lub innymi źródłami energii. Węgiel, jako nieekologiczny, zostanie przez rząd zakazany w ramach programu antysmogowego. Chcieliśmy temu wyjść naprzeciw i wystąpiliśmy do Rady Osiedla Rospontowa z wnioskiem o zaopiniowanie tej inicjatywy, pokrywając częściowe koszty tego przedsięwzięcia. Nasz przewodniczący Rady, pan Ryszard Bębenek, poinformował nas, że burmistrz nie jest zainteresowany tą sprawą i nic z tego nie będzie. Czy to jest prawda?

W ramach ustaleń i rozmów prowadzonych z Dalkia Chrzanów Sp. z o.o. widzę konieczność kompleksowego i pełnego wprowadzenia ogrzewania sieciowego dla zmniejszenia niskiej emisji i ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Osiedle Rospontowa docelowo winno zostać podłączone do sieci ciepłowniczej Dalki Chrzanów Sp. z o.o.
Dalkia w chwili obecnej zamknęła inwestycję obejmującą wpięcie do sieci cieplnej obszaru Fabloku, co otworzy możliwość wejścia w obszar Osiedla Rospontowa. Nie znając wypowiedzi Pana Ryszarda Bębenka nie mogę odnieść się co do treści pytania. Jednocześnie podkreślam, iż Osiedle Rospontowa jako jedno z osiedli miasta winno uzyskać ciepło z sieci co będzie przedmiotem działań Gminy i moich. Duże znaczenie w sprawie objęcia miasta zasilaniem z sieci ciepłowniczej będą miały także rozstrzygnięcia ustawowe w zakresie ograniczenia niskiej emisji a inicjatywy mieszkańców będą elementem pozytywnym w uzyskaniu ostatecznego efektu jakim będzie objecie Osiedla siecią ciepłowniczą. Rada Miejska w Chrzanowie w grudniu 2013 roku na wniosek Burmistrza podjęła uchwałę o woli przystąpienia do opracowania i wdrażania planu gospodarki niskoemisyjnej, który będzie określał działania związane z przyłączeniem odbiorców do sieci ciepłowniczej, zmian w sposobie ogrzewania budynków i środków przeznaczonych na ten cel. W ramach realizacji uchwały wystąpiono do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie o środki na jego opracowanie, w tym inwentaryzację źródeł ciepła i potrzeb w tym zakresie. Przygotowując dane niezbędne do opracowania planu gospodarki niskoemisyjnej występowałem do wspólnot mieszkaniowych funkcjonujących w mieście o przedstawienie potrzeb i informacji w tym zakresie.

Kiedy mieszkańcy Chrzanowa doczekają się komunikacji do Jaworzna i Katowic na poziomie? dlaczego nie chce pan podpisać umowy z MPK Jaworzno, skoro oni są chętni? Dlaczego wydano pozwolenie na odjazd Inter busa do Katowic 5 min przed link busem co doprowadziło do zawieszenia firmy a mieszkańcy zmuszeni są płacić 8 zł na bilet?)
Na przewozy ponadlokalne, w tym przypadku na wykonywanie przewozów na liniach komunikacyjnych wykraczających poza obszar co najmniej jednego województwa, stosownie do przepisów ustawy o transporcie drogowym zezwolenie wydaje marszałek województwa właściwego dla siedziby albo miejsca zamieszkania przedsiębiorcy, w uzgodnieniu z marszałkami województw właściwymi ze względu na planowany przebieg linii komunikacyjnej.
Zezwolenie na wykonywanie przewozów regularnych w krajowym transporcie drogowym na linii komunikacyjnej Trzebinia - Katowice przez Chrzanów dla przewoźnika INTER Sp. z o.o. wydał Marszałek województwa opolskiego.
Do wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie przewozów regularnych w krajowym transporcie drogowym przewoźnik przedkłada m.in. proponowany rozkład jady uwzględniający przystanki, godziny odjazdów, jak również potwierdzenie uzgodnienia zasad korzystania z obiektów dworcowych i przystanków, dokonanego z ich właścicielami lub zarządzającymi. Rozkład jazdy jest integralną częścią wydanego zezwolenia i zaakceptowany został przez organ wydający zezwolenie, w tym przypadku Marszałka województwa opolskiego.
Niezależnie od tego, który organ wydał stosowne zezwolenie oraz niezależnie od odstępów czasowych pomiędzy kursami wykonywanymi przez przewoźników, to pasażerowie decydują o wyborze przewoźnika, z którego przewozów chcą korzystać. Nie jest mi znany fakt istnienia umowy, której odmówiłbym podpisania.

Panie burmistrzu, w ZDW ogłoszono przetarg na zachodnią obwodnice Chrzanowa. Czy uważa Pan, ze jest sens budowy tej drogi, podczas gdy węzeł w Byczynie nie jest rozbudowany co spowoduje, że pojazdy poruszające się autostradą i tak wybiorą węzeł Baliński i ul. Oświęcimską.
Przetarg został rozstrzygnięty. Sens budowy obwodnicy polega głównie na odciążeniu ul. Oświęcimskiej w Chrzanowie i skierowaniu ruchu na drogę krajową nr 79 z pominięciem zurbanizowanego obszaru centrum miasta Chrzanowa i Osiedla Kąty.

Czy wie Pan o jakiś planach dotyczących rozbudowy tego węzła w Byczynie, co spowodowałoby sens istnienia zachodniej obwodnicy.
„Sens" istnienia zachodniej obwodnicy Chrzanowa wyjaśniono w pkt.12 Rozbudowa węzła Byczyna została ustalona w decyzji lokalizacyjnej Wojewody katowickiego dotyczącej budowy autostrady A4. Obecny zarządca ma obowiązek rozbudowy tego węzła. Z moich rozmów z zarządcą wynika, iż są przygotowywane plany tej inwestycji.

Początkowo Pan nie chciał startować na burmistrza, jednak po wakacjach zmienił Pan zdanie. Jakie powody były obydwu decyzji i czy nie uważa Pan burmistrz, że ludzie pomyślą iż jest kandydatem wypchniętym na to stanowisko przez Platformę i wbrew swej pierwotnej decyzji.
Każdą swoją decyzję podejmuję suwerennie rozważając wszelkie okoliczności. Decyzja o odejściu była powodowana nowymi planami zawodowymi. Z kolei zmiana mojej decyzji o kandydowaniu wynikała z wielu rozmów ze mną różnych środowisk społecznych i zawodowych w obrębie samorządu gminnego, osiedlowego, sołectw i innych a przede wszystkim ze spotkań z mieszkańcami.

Czy planuje Pan burmistrz wreszcie jakąś reorganizacje na najwyższych stanowiskach urzędniczych w UM. Z kontaktów z urzędem wydaje mi się, że naczelnicy nie są zbyt kompetentni do sprawowania swoich stanowisk. Także kontakt ze zwykłymi urzędnikami jest bardzo utrudniony, często problemy mieszkańców są rozwiązywane za pomocą lokalnej gazety, zamiast bezpośrednio uzyskać pomoc w urzędzie. Myślę, że czas najwyższy odświeżyć kierownicze stanowiska, bo 12 lat bez zmian powoduje, że urzędnicy są coraz bardziej oderwani od mieszkańców.
Praca Burmistrza w Urzędzie Miejskim musi opierać się także na pracy zespołu, przy prawidłowym przypisaniu zadań i obowiązków pracowniczych. Przez okres 12 lat mojego urzędowania zmieniła się zarówno organizacja pracy jak i osoby, którym powierzono obowiązki urzędnicze. Rozumiem, iż mogły zdarzyć się sytuacje gdzie mieszkaniec nie uzyskał oczekiwanej pomocy w Urzędzie, jednakże podstawowa zasada, którą winni realizować pracownicy Urzędu Miejskiego jest udzielanie wszelkiej informacji i pomocy w ramach obowiązujących przepisów, na czego straży będę stał jako urzędujący burmistrz.

W ostatnich latach wiele miast wprowadziło budżet obywatelski. Czy są jakieś plany wprowadzenia tego typu rozwiązań dla dzielnic w Chrzanowie?
Budżet obywatelski jest elementem aktywizacji i wpływu mieszkańców na realizację zadań Gminy co oceniam bardzo pozytywnie. Obecnie ta aktywizacja znajduje swoje odzwierciedlenie we współpracy z Radami Osiedli i Radami Sołeckimi jako bezpośrednimi przedstawicielami mieszkańców Osiedli i Sołectw. Przyjęcie budżetu obywatelskiego wymagać będzie uzgodnień z komisjami Rady Miejskiej i podjęciu przez Radę Miejską uchwały w tym zakresie. W ramach budżetu gminy nie znajduję przeszkód aby taka formuła zaistniała.


Czy w najbliższych czterech latach planuje Pan wreszcie zadbanie o osiedle Młodości? Jedno z największych osiedli w mieście, w którym brak przychodni zdrowie a miejski plac zabaw jest budowany jako ostatni w mieście oraz jest całkowity brak remontów dróg. Dlaczego Pan jako mieszkaniec tego osiedla kompletnie zaniedbuje jego dalszy rozwój?
Z uwagi na fakt wybudowania połączenia drogi Kalinowej będącej łącznikiem pomiędzy ul. Pogorską a ul. Orkana, współfinansowania remontu ul. Pogorskiej oraz remontów chodników na ul.: Szarych Szeregów, Witosa, Armii Krajowej, Brzezina oraz w rejonie szkoły, twierdzenia zawarte w pytaniu są całkowicie bezzasadne. Dodatkowo w ostatnim okresie wykonaliśmy termomodernizację Zespołu Szkół Nr 1 przy ul. Pogorskiej oraz Przedszkola Samorządowego Nr 9 na ul. Brzezina oraz zwiększyliśmy ilość połączeń komunikacyjnych z centrum miasta. Podjęta została przeze mnie także decyzja odnośnie lokalizacji przychodni zdrowia na Osiedlu Młodości, którą będę chciał zrealizować w najbliższych latach.

Jaki w ogóle ma Pan pomysł na zagospodarowanie miejsca w przypadku przeniesienia targowiska z ul. Kusocińskiego?
Rada Miejska przy udziale społeczeństwa, przyjmie plan zagospodarowania przestrzennego, który przesądzi o przeznaczeniu tego terenu.

Jak odniesie się Pan do informacji podawanych m.in. przez Przełom, że spółka Mosty Chrzanów upadła przez to, że gmina nie zapłaciła jej za większy mostek nad potokami Chechło i Luszówka niż miało wynikać to z programu funkcjonalnego w przetargu.
Stanowczo zaprzeczam tej informacji. Wszelkie należności wynikające
z umowy pomiędzy spółka a Gminą zostały wypłacone zgodnie z obowiązującą strony umową. Fakt wykonania przepustów nad potokami Chechło i Luszówka w zakresie odmiennym niż przewidywanym w programie funkcjonalno-użytkowym został uregulowany poprzez zawarcie dwustronnej ugody sądowej a należności z tego tytułu zostały spółce wypłacone. Bezzasadnym jest więc twierdzenie, iż Spółka w jakikolwiek sposób nie uzyskała ustalonych między stronami należności.