Nie masz konta? Zarejestruj się

Chrzanów

WAKACYJNA CIEKAWOSTKA. Do Świnoujścia nareszcie tunelem

30.06.2023 13:00 | 15 komentarzy | 3 890 odsłony | (Oprac. AM, źródło PAP)
Kto choć raz jechał do tego miasta samochodem, na pewno pamięta kolejkę do przeprawy promowej. Od dziś kierowcy mają tunel!
15
WAKACYJNA CIEKAWOSTKA. Do Świnoujścia nareszcie tunelem
Tunel - najpiękniejszy prezent dla kierowców
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Przejazd tunelem będzie trwał około dwóch minut, a życie w mieście po otwarciu tunelu z pewnością będzie wyglądało inaczej.

Pierwsi kierowcy pojadą tunelem dziś wieczorem.

- Zrealizowałem cel mojego życia. Jestem szczęśliwy i zmęczony, bo te emocje, szczególnie w ostatnich dniach były ogromne - powiedział PAP prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.

Po otwarciu tunelu pod Świną przestanie funkcjonować przeprawa promowa "Centrum" obsługiwana przez promy Karsibór. Przewóz pieszych i rowerzystów bez zmian będzie odbywał się przez przeprawę "Warszów" promami Bielik. Przeprawa pozostanie bezpłatna, zarówno dla mieszkańców, jak i turystów odwiedzających Świnoujście.

Przez następne dwa tygodnie promy będą kursowały jak dotychczas, co 20 minut. Później będą odpływać jednocześnie z wyspy Uznam i Wolin co pół godziny. Nocne kursy ma zabezpieczyć jeden prom Bielik.

Na przeprawie Karsibór jeden prom będzie przeznaczony wyłącznie do przewozu materiałów niebezpiecznych w eksploatacji codziennie w godzinach 8 - 16.

O tunelu
Tunel ma długość blisko 1,5 km, będzie w nim obowiązywać ograniczenie prędkości do 50 km/h. Przestrzeganie przepisów będzie sprawdzane przez odcinkowy pomiar prędkości. Tunel wraz z dojazdami będzie monitorowany przez 143 kamery.

Świnoujście zapewni też komunikację autobusową pomiędzy prawo- a lewobrzeżną częścią miasta. Miejskim autobusem będzie można dotrzeć z wyspy Uznam przez tunel do dworca PKP na Warszowie. Komunikacją miejską do centrum bez przesiadek dojadą mieszkańcy Karsiboru, Ognicy i Przytoru.

Tunel pod cieśniną Świny jest jednorurowy. W każdym kierunku zaplanowano po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne po około 2 metry szerokości. Łączna szacunkowa długość inwestycji to 3,2 tys. m, długość tunelu drążonego maszyną TBM to 1483,80 m. Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem cieśniny Świny wynosi ok. 38 m p.p.m.

Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym - szczeciński oddział GDDKiA. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu.