Nie masz konta? Zarejestruj się

Przełom Online

Debata "Przełomu" - Co dalej z komunikacją miejską?

20.11.2008 16:27 | 22 komentarze | 9 235 odsłon | red
Jak usprawnić komunikację miejską, organizowaną przez Związek Komunalny „Komunikacja Międzygminna” w Chrzanowie? To główny temat debaty, zorganizowanej w środę w redakcji „Przełomu” w Trzebini, z udziałem przedstawicieli ZKKM-u, burmistrzów, radnych oraz gości z sąsiedniego Jaworzna.
22
Debata
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Jak usprawnić komunikację miejską, organizowaną przez Związek Komunalny „Komunikacja Międzygminna” w Chrzanowie? To główny temat debaty, zorganizowanej w środę w redakcji „Przełomu” w Trzebini, z udziałem przedstawicieli ZKKM-u, burmistrzów, radnych oraz gości z sąsiedniego Jaworzna.

ZKKM reprezentował przewodniczący zarządu związku Tadeusz Gruber oraz radni z Chrzanowa Jan Jarczyk i Robert Maciaszek. W dyskusji uczestniczyli także burmistrzowie trzech gmin tworzących związek: Ryszard Kosowski (Chrzanów), Jacek Latko (Libiąż) oraz Adam Adamczyk (Trzebinia), który pełni też funkcję przewodniczącego zgromadzenia ZKKM. Na nasze zaproszenie odpowiedzieli również przedstawiciel PKM Jaworzno Przemysław Sowa oraz miłośnicy komunikacji - Adrian Słupski i Krzysztof Brandys.

- W Jaworznie zaryzykowaliśmy i w 2004 roku obniżyliśmy ceny biletów aż o 50 procent. Było to słuszne posunięcie. Wpływy ze sprzedaży biletów nie zmalały, wręcz odwrotnie, minimalnie wzrosły. Wprowadziliśmy również elektroniczną kartę, którą można doładować za dowolną kwotę i podróżować. To rozwiązanie ułatwiło życie pasażerom. My z kolei, dzięki tej karcie, na bieżąco możemy kontrolować punktualność autobusów - o rozwiązaniach zastosowanych w PKM Jaworzno mówił Przemysław Sowa.

- Chrzanów, Libiąż i Trzebinię można by potraktować jako jedną całość, powiedzmy jak duże Jaworzno, i , zamiast strefowych biletów, wprowadzić jeden, obowiązujący w tych trzech gminach. ZKKM na pewno by na tym nie stracił, bo gdy bilet jest tańszy, pasażer woli go skasować, niż ryzykować mandatem. Związek powinien też zrezygnować z pobierania opłaty manipulacyjnej od pasażera, który bilet kupuje u kierowcy. W Jaworznie takiej opłaty nie ma. Niezrozumiałe jest też pobieranie dodatkowych opłat za przewóz bagażu, czy zwierząt – sugerował przedstawicielom ZKKM-u Adrian Słupski z PKM Jaworzno. Prywatnie mieszkaniec Chrzanowa.

Dyskusja trwała ponad dwie godziny. Zakończyła się deklaracją przewodniczącego zgromadzenia związku Adama Adamczyka, który obiecał, że przeanalizuje rozwiązania zastosowane w PKM Jaworzno i być może część z nich wprowadzi na lokalny grunt.

- Gminy podniosły dotację dla związku komunikacyjnego nie tylko po to, by jazda na zlecenie ZKKM stała się opłacalna dla przewoźników, ale również po to, by przewoźnicy inwestowali w tabor. I nie chodzi tylko o jego wiek, ale również o to, by autobusy były bardziej dostosowane do potrzeb pasażerów – powiedział Adamczyk.

Zapis debaty o przyszłości komunikacji miejskiej w najbliższym wydaniu „Przełomu”.
(AJ)

Na zdjęciu od lewej: Krzysztof Brandys z Byczyny – miłośnik komunikacji, Robert Maciaszek - członek zgromadzenia ZKKM, Jacek Latko – burmistrz Libiąża, Alicja Molenda – wydawca Przełomu, Adam Adamczyk – burmistrz Trzebini, Ryszard Kosowski – burmistrz Chrzanowa, Ewa Solak – dziennikarka Przełomu, Adrian Słupski - miłośnik komunikacji, Przemysław Sowa z PKM Jaworzno, Tadeusz Gruber – prezes ZKKM i Jan Jarczyk - członek zgromadzenia ZKKM
Fot. Łukasz Dulowski

ZOBACZ TAKŻE
Więcej zdjęć z debaty