Materiały promocyjne
Umowa franczyzowa – co zawiera?
Materiał promocyjny

Umowa franczyzowa określa, oprócz podstawowych danych franczyzodawcy i franczyzobiorcy, np. okres jej trwania, zasady przystąpienia do franczyzy, teren działania przedsiębiorcy prowadzącego sklep oraz prawa i obowiązki obu stron. ((Bez uwzględnienia tych podpunktów nie warto podpisywać dokumentów.)))
Okres trwania umowy franczyzowej i zasady przystąpienia do franczyzy
Okres trwania umowy franczyzowej to podstawa kooperacji między franczyzodawcą i franczyzobiorcą. Najczęściej można się spotkać z umową na czas nieokreślony, która upływa po okresie wypowiedzenia ustalonym w jednym z jej punktów. Istnieje także opcja współpracy na czas określony. W tym przypadku umowa franczyzowa musi jednak w precyzyjny sposób opisywać sytuacje, w których możliwe jest wcześniejsze zerwanie współpracy i co się z tym wiąże/jakie skutki to przynosi. Równie ważnym elementem takiego dokumentu jest opis tego, co obie strony muszą zrobić, żeby sklep franczyzy powstał i rozpoczął swoją działalność.
Teren działania franczyzobiorcy
Istotnym elementem umowy franczyzowej jest lokalizacja sklepu franczyzobiorcy. Ten punkt określa takie przywileje przedsiębiorcy jak np. wyłączność terytorialną (będącą zapewnieniem tego, że na ustalonym z franczyzodawcą obszarze nie zostanie otwarta jego inna placówka) czy też prawo pierwszeństwa. Mówi ono o tym, że jeśli franczyzodawca chce na ustalonym wcześniej z franczyzobiorcą obszarze otworzyć nowy punkt franczyzy, to właśnie do niego kieruje pierwsze zapytanie dotyczące propozycji jego prowadzenia.
Obowiązki franczyzodawcy i franczyzobiorcy
Bez względu na rodzaj biznesu franczyzowego, w dotyczącej go umowie, określane są podstawowe obowiązki franczyzodawcy i franczyzobiorcy. Jeśli chodzi o właściciela marki, najczęściej należą do nich:
- sporządzenie wszystkich dokumentów związanych z franczyzą,
- udostępnienie wiedzy na temat biznesu na start i przeprowadzenie szkoleń (np. franczyza Żabka zapewnia ok. 10-dniowe szkolenie praktyczne w wybranej placówce, blisko miejsca zamieszkania),
- reklamowanie marki w różnych mediach,
- kontrole sklepu i przeprowadzanie planów naprawczych w przypadku wystąpienia jakiś problemów.
Jeśli chodzi natomiast o obowiązki franczyzobiorcy, będzie do nich należeć, oprócz prowadzenia sklepu:
- dbanie o renomę biznesu franczyzowego sieci,
- terminowe rozliczanie się z franczyzodawcą ze wszelkich zobowiązań,
- zachowanie tajemnicy przedsiębiorstwa,
- zakaz konkurencji,
- udostępnianie franczyzodawcy koniecznych danych pomocnych w prowadzeniu biznesu franczyzowego.
Materiał promocyjny