Nie masz konta? Zarejestruj się

W wolnej chwili

Naturalny powiew młodości

25.08.2011 13:29 | 0 komentarzy | 4 106 odsłony | red
Recykling, zdrowa żywność, wegetarianizm, CSR – te, na pierwszy rzut oka, skomplikowane pojęcia potrafi z łatwością rozszyfrować dziś każdy młody człowiek. Dlaczego? Bo nierozerwalnie wiążą się z ekologią – dziedziną, w którą z roku na rok angażuje się coraz więcej młodych osób.
0
Naturalny powiew młodości
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Recykling, zdrowa żywność, wegetarianizm, CSR – te, na pierwszy rzut oka, skomplikowane pojęcia potrafi z łatwością rozszyfrować dziś każdy młody człowiek. Dlaczego? Bo nierozerwalnie wiążą się z ekologią – dziedziną, w którą z roku na rok angażuje się coraz więcej młodych osób.

O ekologii i walce o nią słyszy się coraz więcej. Światowe organizacje, firmy i stowarzyszenia starają się wdrażać różne programy ochrony środowiska i przestrzegają nas przed katastrofą ekologiczną. Najczęściej akcje te kierowane są do ludzi młodych, bo to właśnie ta grupa najlepiej zdaje sobie sprawę z błędów poprzednich pokoleń i chętnie wspiera tego typu inicjatywy.

Energooszczędna większość
Troska o środowisko w XXI wieku jest rzeczą niezbędną. Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z tego, jak rozwój gospodarki i przemysł wpływa na nasze otoczenie i naturę. Dlatego niezmiernie ważne są programy ekologiczne. Dziś młodzi ludzie chętnie biorą udział w akcjach takich, jak sprzątanie świata, segregacja odpadów czy proekologiczna edukacja. Sami tworzą nieformalne grupy, organizują konkursy, koncerty. To oni postulują zmianę hierarchii potrzeb społecznych, na których szczycie stawiają konieczność życia w nieskażonym środowisku.

Taki trend jest coraz bardziej popularny w Polsce. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez TNS OBOP na zlecenie BOŚ Banku – „Postawy Polaków wobec ochrony środowiska i oszczędzania energii” – większość z nas (72 proc.) wierzy, że działania jednostki mają realny wpływ na ochronę środowiska. Aż 64 proc. Polaków kupuje energooszczędne żarówki oraz sprzęty AGD i RTV o niskiej energochłonności. Coraz więcej ludzi stawia też na zdrową żywności, ekologiczne środki transportu, czy możliwość stałego kontaktu z przyrodą, nawet jeśli niesie to ze sobą wyższą cenę tych produktów. Prawie 40 proc. ankietowanych jest skłonnych zapłacić więcej, jeśli tylko produkt przyczynia się do ochrony środowiska. Dlatego modne staje się poruszanie po mieście rowerem, czy spędzanie czasu w miejscach stawiających na naturę. W Warszawie i Poznaniu powstały sztuczne plaże z leżakami, parasolami i barami, gdzie można przyjść i na świeżym powietrzu spędzić czas ze znajomymi, z dala od wielkomiejskiego hałasu i spalin samochodowych – Cud nad Wisłą w Warszawie, KontenerArt w Poznaniu.

Młoda ekomoda
Młodzi ludzie są pełni energii, zapału, chce im się walczyć o ideały. Gdy się czegoś podejmują, robią to całym sobą, z ogromnym zaangażowaniem. Dlatego właśnie podczas różnorodnych przedsięwzięć pośród wolontariuszy przeważają właśnie oni. Swój wolny czas chętnie wypełniają pasjami, które mogą być pożyteczne dla ogółu społeczeństwa. W walce o ekologię wykazują się niesamowitym zaangażowaniem i pomysłowością.

– Młodzi ludzie doskonale potrafią łączyć swoje pasje z ekologią, a fotografia z pewnością jest jedną z nich. Dlatego mamy nadzieję, że zdjęcia zgłoszone do naszego konkursu będą nie tylko pokazywały piękno natury, ale również i talent autorów nadesłanych prac – mówi Barbara Lewicka-Kłoszewska, wiceprezes zarządu Fundacji Banku Ochrony Środowiska, która organizuje proekologiczny Ogólnopolski Konkurs Fotograficzny skierowany do studentów pod hasłem „Las kocha nas”. – Wiemy, że największy potencjał walki o ekologię leży w młodzieży. Doskonale rozumieją, że to oni za 20-30 lat będą ponosić konsekwencje dzisiejszych błędów i decyzji. Dlatego staramy się dawać im szansę na wypowiedzenie się, zaprezentowanie stanowiska i swojej postawy – dodaje.

Każdy dwudziestolatek wie, że bycie „zielonym” jest dziś w modzie. Na szczęście nie jest to trend, który przemija. Już od kilku sezonów ekologia jest silnie promowana i eksponowana. O problemach natury rozmawiamy coraz częściej, jednak to młodzież ma największą siłę przebicia i kreatywności w działaniu. Dlatego też to w niej natura pokłada swoje największe nadzieje.
LTM Communications