Nie masz konta? Zarejestruj się

Zgłoś komentarz do moderacji

Następujący komentarz zostanie przekazany do moderacji:
W ostatnim czasie weszła nowa ustawa - o koncesjach na roboty budowlane i usługi. Trzy gminy (lub nawet 4, jeśli dołączyłyby Babice) mogłyby zawrzeć porozumienie międzygminne co do organizacji komunikacji miejskiej (np. poprzez przekazanie uprawnień gminie Chrzanów) - ta zorganizowałaby postępowanie o udzielenie koncesji na usługi - na 15 lat. Dotychczasowi przewoźnicy bardzo narzekali na to, że przetargi są na krótki okres czasu, co uniemożliwia wymianę taboru. ZKKM twierdził zaś, że na dłużej się nie da. Na podstawie tej umowy można bez problemu zawrzeć umowę z jednym przewoźnikiem na 15, zobowiązać go do utrzymywania komunikacji na conajmniej dotychczasowym poziomie, z odpowiednią możliwością zmian (szczegóły byłyby do ustalenia). Obowiązki obu stron - ze strony przewoźnika: - wymiana taboru i obowiązek utrzymania średniej wieku taboru na poziomie np. 5 lat i nie starszym niż 10, - organizacja komunikacji miejskiej, w tym układanie rozkładów jazdy, - emisja i dystrybucja biletów, - kontrola opłacania za bilety, - egzekucja wierzytelności z tytułu nieopłaconych przejazdów, - utrzymanie infrastruktury przystankowej. Wynagrodzenie przewoźnika: - dotacja od gmin, co byłoby głównym kryterium wyboru oferty, - wszystkie wpływy z biletów, - wpływy z ogłoszeń reklamodawców w autobusach i na infrastrukturze przystankowej. Obowiązki gminy jako koncesjodawcy: - akceptacja rozkładu jazdy oraz ewentualne wskazówki co konieczności realizacji niektórych kursów, - kontrola punktualności oraz stanu taboru zgodnego z ofertą złożoną w postępowaniu o udzielenie koncesji na usługi. Jest to prosty sposób do oszczędności. Niestety (niestety dla włodarzy miast oczywiście) likwidacji uległby ZKKM jako organ całkowicie niepotrzebny, gdyż komunikacją przez 15 lat zajmowałby się prywatny przewoźnik (nie ma przeszkód by był to np. dotychczasowy Transgór, z tym że w końcu mógłby spokojnie wziąć nowe autobusy w leasing, bez strachu że najdalej za 4 lata może zostać z autobusami i bez umów na przewozy lub całkowicie nowy przewoźnik; w końcu realną możliwość startu w takim postępowaniu mieliby prawdziwi potentaci, występujący na rynku komunikacji miejskiej w dużych polskich miastach, bowiem najważniejsze dla nich jest pewność wieloletniego zaangażowania taboru, który muszą kupić w celu obsługi tras). Kwestia umów o koncesję na usługi jest dość złożona, ale mając dobrą kancelarię prawną można taki projekt zrealizować w kilka miesięcy, do pół roku. Póki co największe takie postępowania w Polsce prowadzone są dwa - w Siemianowicach Śląskich i w Będzinie, tylko że dotyczą wodociągów i kanalizacji. Myslę jednak że to tylko kwestia czasu - ustawa o koncesji na roboty budowlane lub usługi weszła w życie na początku bieżącego roku. Ale to właśnie na tych postępowaniach cały kraj będzie się uczył, jak wygląda postępowanie w sprawie udzielenia koncesji na usługi (opierające się w całości na wskazanej ustawie i kodeksie cywilnym, a nie na ustawie prawo zamówień publicznych, o czym niestety nawet bardzo uznani specjaliści od tej ostatniej ustawy zapominają).

Napisany przez ~~Prawnik - MKM, 28.07.2009 18:47

W powodzie zgłoszenia wpisz jak najwięcej informacji. Możesz pozostawić do siebie numer kontaktowy.
Wysyłając zgłoszenie, zgadzasz się z postanowieniam regulaminu dotyczącymi zbierania, przechowywania oraz przetwarzania danych.
Twoje zgłoszenie zostaje wysłane z adresu IP: 3.149.251.154 / ec2-3-149-251-154.us-east-2.compute.amazonaws.com
Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)