Nie masz konta? Zarejestruj się

Komunikacyjna rewolucja

19.05.2010 00:00
Na zmianach nikt nie straci. Najwięcej zyskają natomiast mieszkańcy Osiedla Młodości, najczęściej korzystający z lokalnej komunikacji - mówi radny Robert Maciaszek, przedstawiciel Chrzanowa w Związku Komunalnym „Komunikacja Międzygminna”.

Na zmianach nikt nie straci. Najwięcej zyskają natomiast mieszkańcy Osiedla Młodości, najczęściej korzystający z lokalnej komunikacji - mówi radny Robert Maciaszek, przedstawiciel Chrzanowa w Związku Komunalnym „Komunikacja Międzygminna”.

Anna Jarguz: Od lipca pasażerowie, jeżdżący po Chrzanowie autobusami komunikacji miejskiej, muszą szykować się na zmiany.
Robert Maciaszek
: - O konieczności ich wprowadzenia mówiłem już parę lat temu. Mój pojedynczy głos, wówczas dotyczący zmiany trasy linii 330, która powinna startować nie na dworcu ZK,,KM”, ale na Osiedlu Młodości i objeżdżać całe miasto, został zignorowany przez zarząd związku. Udało się dopiero, gdy poparł mnie burmistrz Kosowski i dodatkowo Rada Osiedla Młodości apelowała o zmianę trasy 330. To jednak kompleksowo nie załatwia sprawy. Wiele kursów wciąż się dubluje. Bywa, że z jednego przystanku autobusy najpierw odjeżdżają co kilka minut, a potem przez długi czas nic nie jedzie. Jedne wożą powietrze, inne są przepełnione.

Wspólnie z burmistrzem postanowiliście zreorganizować trasy i rozkłady jazdy wszystkich linii, kursujących w gminie.
- Jeśli chcielibyśmy po kolei modyfikować poszczególne kursy, zajęłoby nam to pewnie parę lat. Uznaliśmy, że trzeba to zrobić kompleksowo. Na zlecenie gminy spółka Centropolis z Jaworzna przeprowadziła badania napełnienia poszczególnych linii. Na ich podstawie zaproponowaliśmy nowe trasy i rozkłady jazdy dla sześciu linii: 317, 332, 331, 330, 329, 335 i dodatkowo uruchomienie nowej linii o nazwie F, która będzie jeździła do Fabloku.

Nowe rozkłady jazdy przedstawiono przewodniczącym rad osiedlowych i sołeckich.
- Było parę uwag. Dotyczyły z reguły pojedynczych kursów. Generalnie zostały uwzględnione. Zawsze jednak znajdzie się ktoś, kto będzie chciał dojechać bezpośrednio, na przykład z Płazy do Balina. Nie możemy jednak tworzyć tak nierentownych linii.

Gdzie można się zapoznać z proponowanymi rozkładami jazdy?
- Są zamieszczone na stronie internetowej gminy (www.chrzanow.pl). Ewentualne propozycje zmian należy kierować na adres mailowy urzędu: promocja@chrzanow.pl albo Związku Komunalnego „Komunikacja Międzygminna”: biuro@zkkm.org.pl. Można je zgłaszać cały czas, nawet po uruchomieniu nowych kursów. Zasadny wniosek da się zrealizować w każdej chwili.

Po wprowadzeniu zmian pasażerowie zyskają...
- Przede wszystkim zoptymalizowaliśmy rozkłady jazdy. Wyeliminowaliśmy tzw. duble rozkładowe. Przekierowaliśmy niektóre autobusy na nowe obszary. Przykładem jest linia 317, która pojedzie w kierunku Płazy przez ul. Armii Krajowej i Kościelec, zamiast Podwale i Szpitalną, gdzie nie ma żadnego przystanku. Utworzyliśmy bezpośrednie połączenie ze szpitalem dla mieszkańców centrum Chrzanowa oraz Osiedla Młodości poprzez okrężną linię 331. Jej rozkład uzgodniony został z dyrekcją lecznicy. Dostosowano go do potrzeb pracowników oraz osób, odwiedzających chorych. Wreszcie wyeliminowaliśmy kursy wożące powietrze, przekierowując je na godziny szczytu i trasy, na których oferta była niewystarczająca. Ustalając rozkłady, równomiernie rozkładaliśmy kursy, przy założeniu większej częstotliwości w godzinach szczytu. Na zmianach nikt nie straci. Najwięcej zyskają natomiast mieszkańcy Osiedla Młodości, najczęściej korzystający z komunikacji lokalnej. W godzinach szczytu, czyli od godziny 6 do 9 rano, a następnie od godziny 13 do 16., zyskają o 50 procent połączeń więcej.

Dziś komunikacja kosztuje gminę około 3,3 mln zł rocznie.
- Po wprowadzeniu nowych kursów ta kwota raczej się nie zmieni. Nie oszczędności, tylko racjonalizacja rozkładów jazdy były naszym nadrzędnym celem.

A co z autobusami do Trzebini czy Libiąża, odjeżdżającymi z Chrzanowa?
- Tu też widzę potrzebę zmian. Mogliśmy jednak ingerować wyłącznie w rozkłady tych, które kursują w obrębie gminy Chrzanów. Wprowadzenie zmian na trasach autobusów ponadlokalnych to wola całego związku, więc i pozostałych gmin.

Rozmawiała Anna Jarguz


Zmiany obejmują linie:
317
- przekierowanie linii przez ul. Armii Krajowej/ Kościelec (w kierunku Płazy)
- przekierowanie linii przez ul. Transportowców/Kasztanową (w kierunku dworca ZK,,KM”)
- dostosowanie godzin odjazdów do linii 332 oraz pozostałych na wspólnych odcinkach
332
- przekierowanie linii przez ul. Transportowców/Kasztanową na kursach realizowanych na trasie okrężnej: Dworzec ZK,,KM” - Pogorzyce - Płaza - Cmentarz - Kościelec - Dworzec ZK”KM”
- dostosowanie godzin odjazdów do pozostałych linii na wspólnych odcinkach
331
- nowy przebieg trasy (Szpital - Dworzec ZK,,KM” - ZUS - ul. Sienna - ul. Witosa - ul. Pogorska - Kościelec - Szpital)
- dostosowanie odjazdów do godzin rozpoczęcia bądź zakończenia pracy w szpitalu, godzin odwiedzin oraz do pozostałych linii
330
- zaprzestanie obsługi szpitala (w zamian skierowana tam zostanie linia 331) oraz osiedla Stella (ofertę uzupełni zmodyfikowany rozkład linii 335)
- dostosowanie godzin odjazdów do innych linii

Pozostałe linie
- 329: dopasowanie godzin odjazdów do kursów ponadlokalnych
- 329 K: likwidacja linii
- 335: dopasowanie godzin odjazdów do innych linii, zwłaszcza 317, 332
- utworzenie nowej linii F, łączącej zadania przewozowe realizowane na trasie: Dworzec ZK,,KM” - Fablok na istniejących liniach 310, 329, 331F, 335, 341P.

Na zdjęciu: Robert Maciaszek

Materiał chroniony prawem autorskim. Prawa autorów, producentów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystywanie utworów (powielanie, rozpowszechnianie itp.) w całości lub części na wszelkich polach eksploatacji, w tym także w internecie, wymaga pisemnej zgody.

  • Numer: 20 (939)
  • Data wydania: 19.05.10

Kup e-gazetę!