Nie masz konta? Zarejestruj się

399 mln zł na dworce!

24.02.2010 00:00
KOMUNIKACJA. Dworce kolejowe w Trzebini i Chrzanowie są w koszmarnym stanie. Sytuacja może się zmienić. Polskie Koleje Państwowe chcą utworzyć spółkę zarządzającą dworcami w całym kraju, a co za tym idzie - odnowić zrujnowane obiekty. To nie koniec kolejowych inwestycji. Jest szansa, by powiat chrzanowski został objęty zasięgiem Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Pomysłowi wtórują pasażerowie i przewoźnicy...

KOMUNIKACJA. Dworce kolejowe w Trzebini i Chrzanowie są w koszmarnym stanie. Sytuacja może się zmienić. Polskie Koleje Państwowe chcą utworzyć spółkę zarządzającą dworcami w całym kraju, a co za tym idzie - odnowić zrujnowane obiekty. To nie koniec kolejowych inwestycji. Jest szansa, by powiat chrzanowski został objęty zasięgiem Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Pomysłowi wtórują pasażerowie i przewoźnicy...

Podróże pociągami stają się alternatywą dla zakorkowanych dróg. Ludzie coraz częściej korzystają z usług kolei. Mimo tego, jej infrastruktura woła o pomstę do nieba.

Czas na dworce
- PKP SA chce stworzyć spółkę Dworzec Polski, kompleksowo zarządzającą polskimi dworcami kolejowymi - informuje Anna Socha z PKP SA oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Krakowie. - Jeszcze w tym roku planujemy wydać 399 milionów złotych.

Dla porównania, przez ostatnie pięć lat kwota ta wynosiła około 18 mln zł rocznie... To też szansa dla Chrzanowa czy Trzebini.
Chcąc wyremontować wszystkie polskie dworce, potrzeba aż... 4,2 mld zł i 14 lat! Planowana spółka miałaby utrzymywać się m.in. z opłaty dworcowej, pobieranej od przewoźników za wjazd pociągu, wynajem powierzchni, świadczenia podróżnym różnych usług, sprzedaży gadżetów kolejowych, powierzchni reklamowej, organizacji eventów oraz własnej ogólnopolskiej sieci nośników reklamowych. Jak krakowskie PKP SA ocenia szansę zmiany opłakanego wyglądu dworców w Trzebini i Chrzanowie?

- Mamy je na uwadze. Jednak na razie nie mamy pieniędzy. Pamiętamy o nich i więcej będziemy wiedzieli dopiero po przekształceniach - ucina krótko Socha.

Zawita w powiecie SKA?
Inna sprawa to koncepcja estakady kolejowej łączącej Dworzec Główny w Krakowie z Płaszowem. Jej powstanie byłoby rewolucją nie tylko krakowskiej komunikacji. Umożliwiłoby rozwój tzw. Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA). Ze stolicą Małopolski nowymi torami - jak twierdzą przedstawiciele kolei - można by połączyć np. Trzebinię. A co z Chrzanowem?

- Nie ma problemu, żeby SKA poprowadzić też do tego miasta. Technicznie jest to możliwe, bo tam pociagi mogłyby poruszać się po starych torach, choć na pewno musiałyby jeździć wolniej - ocenia Włodzimierz Żmuda, dyrektor PKP Polskie Linie Kolejowe SA Centrum Realizacji Inwestycji w Krakowie. Wszystko w rękach przewoźników i wojewody...

- Zależy nam jako przewoźnikowi na zadowoleniu naszych pasażerów, dlatego niezależnie od zasięgu terytorialnego obowiązywania SKA, Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych jest zainteresowany jego rozwojem i jako spółka świadcząca usługi przewozu pasażerów aktywnie będzie uczestniczyć w realizacji tych zamierzeń - komentuje dla „Przełomu” Barbara Węgrzynek, rzeczniczka prasowa Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Krakowie.
Mateusz Kamiński

Materiał chroniony prawem autorskim. Prawa autorów, producentów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystywanie utworów (powielanie, rozpowszechnianie itp.) w całości lub części na wszelkich polach eksploatacji, w tym także w internecie, wymaga pisemnej zgody.

  • Numer: 8 (927)
  • Data wydania: 24.02.10

Kup e-gazetę!