Nie masz konta? Zarejestruj się

Miasto stoi

29.04.2008 00:00
Na skrzyżowaniu ulic: Trzebińskiej, Krakowskiej, Podwale i Szpitalnej zmieniono funkcjonowanie sygnalizacji świetlnej. Od tej pory Chrzanów stoi w korkach.

Na skrzyżowaniu ulic: Trzebińskiej, Krakowskiej, Podwale i Szpitalnej zmieniono funkcjonowanie sygnalizacji świetlnej. Od tej pory Chrzanów stoi w korkach.

- Przejazd przez to skrzyżowanie stał się katorgą. Podwale stoi, Trzebińska stoi, Szpitalna stoi. Po co coś, co jako tako działało, zmieniać na gorsze?! – podobnych telefonów od oburzonych czytelników odebraliśmy w redakcji kilkanaście.

Internauci: to skandal
Także na naszym forum rozgorzała dyskusja w tej sprawie:
„głupek”: - Któż uczynił taką głupotę! Teraz zamiast dwóch zmian świateł, mamy trzy. Wiem, że jest łatwiej kierowcom, skręcającym w lewo, ale kiedyś takich korków nie było. Dziś codziennie, wracając z pracy w Trzebini, stoję już od zjazdu z autostrady.

„jano”: - Chrzanów stoi i to dosłownie. Bez obwodnicy żadne światła nie pomogą.

„rhcp”: - To, co zrobiła GDDKiA, to skandal! Do tej pory jakoś przejeżdżało się przez to skrzyżowanie, ale teraz porażka. Korek na Podwalu potrafi się ciągnąć za następne światła, na skrzyżowaniu z Kadłubkiem. Nigdy tak nie było! Jak do tej pory Szpitalna stała do Tesco, tak teraz wszyscy stoją, łącznie ze Szpitalną.

GDDKiA: to nie my
Główną zmianą, jaką wprowadził zarządca drogi – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział Kraków – było wprowadzenie sygnalizacji jednokierunkowej, czyli osobnego zielonego światła dla kierowców skręcających w lewo, z Trzebińskiej lub Podwala. Teraz nie muszą ustępować pierwszeństwa samochodom jadącym prosto, bo tamte mają światło czerwone. To jednak wystarczyło, by miasto stanęło w korkach.

- Korki nie tworzą się z powodu przeprogramowania sygnalizacji, lecz z uwagi na duże natężenie ruchu kołowego i pieszego. Piesi, chcąc przejść na drugą stronę jezdni, włączają sygnalizatory dla pieszych, co powoduje zatrzymanie samochodów – Magdalena Chacaga, główny specjalista ds. komunikacji społecznej GDDKiA w Krakowie, odpiera zarzuty.

Tłumaczy, że programy sygnalizacji świetlnych zmieniono, by dostosować je do nowych przepisów. Zmiany poprzedzono badaniami natężenia ruchu. Zamontowano kamery, które liczą przejeżdżające pojazdy. Wcześniej stosowano tu pętle indukcyjne, wbudowane w jezdnię.

- Po zmianie sygnalizacji programy były już korygowane, by jeszcze lepiej dostosować je do warunków ruchowych. W razie potrzeby, po obserwacjach, wprowadzone zostaną dalsze korekty – zapowiada Magdalena Chacaga.

Dodaje, że niebawem na tym skrzyżowaniu, w odpowiedzi na potrzeby osób niewidomych, zarządca drogi zamontuje dodatkowo sygnalizację dźwiękową.

Burmistrz: bez obwodnicy ani rusz
Burmistrz Chrzanowa zmianę sygnalizacji też odczuł. Jego zdaniem, teraz przejazd przez skrzyżowanie ulic Trzebińskiej, Krakowskiej, Podwale i Szpitalnej stał się bezpieczniejszy, głównie dla tych, którzy skręcają w lewo.

- Dopiero gdy powstanie obwodnica północno-wschodnia ruch się rozładuje. Dlatego musimy robić wszystko, by tę inwestycję zrealizować. Bez niej żadne przeorganizowanie sygnalizacji świetlnej zbytnio nie pomoże – uważa burmistrz Ryszard Kosowski.
Obiecuje jednak, że skontaktuje się z zarządcą drogi w sprawie tworzących się po zmianie świateł na tym skrzyżowaniu korków i porozmawia o ich ewentualnej korekcie.

- Gdy na ul. Oświęcimskiej o kilka sekund wydłużono zielone światło dla kierowców jadących prosto, w stronę Libiąża lub autostrady, ruch się rozładował – zauważa Kosowski.
Anna Jarguz

Na zdjęciu: Auta nawet poza godzinami szczytu stoją przed skrzyżowaniem w korku sięgającym aż zjazdu z autostrady  


Podyskutuj o tym na forum "Przełomu"

Materiał chroniony prawem autorskim. Prawa autorów, producentów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystywanie utworów (powielanie, rozpowszechnianie itp.) w całości lub części na wszelkich polach eksploatacji, w tym także w internecie, wymaga pisemnej zgody.

  • Numer: 18 (834)
  • Data wydania: 29.04.08

Kup e-gazetę!