Nie masz konta? Zarejestruj się

Rondo, które wkurza

09.05.2007 00:00
Na chrzanowskim rondzie i bezpośrednio w jego sąsiedztwie (ul. Oświęcimska, Mickiewicza, Śląska, Skorupki) co roku dochodzi do stu wypadków i kolizji. - To bardzo dużo - uważa mł. asp. Ryszard Opiała, zastępca naczelnika sekcji prewencji i ruchu drogowego KPP w Chrzanowie. - Ruch na tym rondzie przypomina obecnie przysłowiową partyzantkę. Każdy jeździ, jak chce - stwierdza.
Na chrzanowskim rondzie i bezpośrednio w jego sąsiedztwie (ul. Oświęcimska, Mickiewicza, Śląska, Skorupki) co roku dochodzi do stu wypadków i kolizji. - To bardzo dużo - uważa mł. asp. Ryszard Opiała, zastępca naczelnika sekcji prewencji i ruchu drogowego KPP w Chrzanowie. - Ruch na tym rondzie przypomina obecnie przysłowiową partyzantkę. Każdy jeździ, jak chce - stwierdza.

Za ciasno na Skorupki
Ulica Skorupki jest najniebezpieczniejszą z wszystkich dróg dojazdowych do ronda. Kierowcy, jadąc od strony węzła balińskiego, zwłaszcza ci zjeżdżający z autostrady, myślą, że mają pierwszeństwo. Stłuczki są tam na porządku dziennym. Także tędy zmierzają do Chrzanowa kierowcy pobliskich miast traktujący autostradę jak obwodnicę.
Z tej samej drogi korzystają jadące do akcji wozy bojowe straży pożarnej. Gdy tworzy się korek, czas ich reakcji niebezpiecznie się wydłuża.

Za dużo pojazdów
W powiecie chrzanowskim jeden samochód przypada na dwóch mieszkańców. W 2006 r. doliczono się blisko 70 tys. pojazdów (łącznie z przyczepami i jednośladami). Według szacunkowych danych starostwa, każdego roku przybywa przynajmniej 6 tysięcy samochodów. Przy obecnym, niemal zerowym przyroście naturalnym, za 10 lat będzie w naszym powiecie więcej pojazdów niż ludzi.

Za mało pieniędzy
Tymczasem jest mało prawdopodobne, by przebudowa chrzanowskiego ronda ruszyła w tym roku. Z przygotowanej przez gminę Chrzanów dokumentacji wynika, że potrzeba na ten cel ponad 7 mln zł. - Takich pieniędzy nie mamy - mówi Halina Obara z wydziału planowania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie. Co zrobić, gdy na rondzie robi się coraz niebezpieczniej, a pieniędzy na przebudowę ronda, jak na razie, nie ma?

Konieczna przebudowa
Chrzanowskie rondo trzeba jak najszybciej przebudować - z tym zgadzają się wszyscy. Co jednak zrobić już dzisiaj, w sytuacji, gdy zabraknie na ten cel pieniędzy? Doraźne poprawki proponują naczelnicy sekcji ruchu drogowego KPP w Chrzanowie - nadkomisarz Dariusz Pogoda i młodszy aspirant Ryszard Opiała.
Przebudowa chrzanowskiego ronda, łączącego ul. Oświęcimską, Mickiewicza, Śląską i Skorupki, stanęła pod znakiem zapytania.
Zgodnie z umową, podpisaną pomiędzy Chrzanowem a krakowskim oddziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, gmina przygotowała już projekt inwestycji. Ma też zadbać o pozwolenie na budowę.

Wystąpią o pieniądze
Szkopuł w tym, że niespodziewanie modernizację ronda, według sporządzonej dokumentacji, wyceniono na (uwaga!) ponad 7 mln zł.
Halina Obara, wydział planowania GDDKiA w Krakowie:
- Zazwyczaj budowa ronda kosztuje dwa, trzy miliony, więc dla Chrzanowa zarezerwowaliśmy w tym roku 1,8 miliona złotych. Teraz okazuje się, że potrzeba aż siedem milionów. Takich pieniędzy nie mamy.
Krakowski oddział GDDKiA wystąpi do swojej centrali w Warszawie o zwiększenie finansowej puli na przebudowę chrzanowskiego ronda. Jeśli dostanie pieniądze, są szanse na rozpoczęcie tej inwestycji w tym roku.

A jeśli nie dostaną...
Nadkomisarz Dariusz Pogoda, naczelnik sekcji prewencji i ruchu drogowego KPP w Chrzanowie:
- Zacznijmy od tego, że kultura jazdy polskich kierowców jest pod psem. Gdyby się poprawiła, to pewnie i ruch na chrzanowskim rondzie byłby płynniejszy.
Jednak kultura jazdy szybko się nie poprawi. Jakie zmiany można więc wprowadzić na rondzie już dzisiaj, mniejszym nakładem pieniędzy, by przestało być komunikacyjnym koszmarem?
Młodszy aspirant Ryszard Opiała, zastępca naczelnika sekcji prewencji i ruchu drogowego KPP w Chrzanowie:
- Wymalować trzy pasy na ulicy Skorupki: prawoskręt w Śląską, jazda na wprost (kierunek Oświęcim) i jazda w lewo na rondzie. Ulica Skorupki jest najniebezpieczniejsza ze wszystkich tamtejszych dróg. Kierowcy, jadąc od strony węzła balińskiego, dojeżdżając do ronda, myślą, że mają pierwszeństwo. Stłuczki są tam na porządku dziennym.
Dwa pasy przydałyby się również na ul. Śląskiej (dojazd od strony Jaworzna).

Okroić kółko i wymalować pasy
- Teraz jest strasznie ciasno na rondzie. Trzeba więc „okroić” kółko na środku i trawiasty trójkąt od strony Oświęcimskiej - proponuje nadkomisarz Dariusz Pogoda. - W ten sposób uzyska się miejsce na poszerzenie między innymi drogi wokół kolistej wysepki i wymalowanie na niej dwóch pasów.
Mł. asp. Ryszard Opiała:
- Teraz jest tak: duże ciężarówki, jadąc od Oświęcimskiej i skręcając na rondzie w Skorupki, trzymają się zazwyczaj lewej strony (blisko wysepki). Auta osobowe, które w tym samym momencie znajdą się na prawym pasie (bliżej ul. Mickiewicza i Śląskiej), są przez te ciężarówki po prostu wypychane z ronda.
Jego zdaniem, osobny pas do skrętu w ul. Mickiewicza powinien zaczynać się tuż przed rondem, na ul. Oświęcimskiej. Co się tyczy ul. Śląskiej (od strony centrum), to - jak przekonują policjanci - należałoby tam albo wybudować zatoczkę dla autobusów, albo zlikwidować tamtejszy przystanek. I też wymalować trzy pasy.
Łukasz Dulowski, Anna Jarguz, BHK 


Dla „Przełomu”

Ryszard Kosowski, burmistrz Chrzanowa:
- Przebudowa ronda ma ruszyć w tym roku. Przecież są pieniądze na rozpoczęcie tej inwestycji. Natomiast samo jej zakończenie jest planowane w przyszłym roku. Nie przewiduję współfinansowania prac z budżetu gminy, bo takiej konieczności nie ma. Myślę, że znajdą się pieniądze na całość. Potrzeba aż tak dużej kwoty, bo rondo w Chrzanowie jest dość nietypowe i stosunkowo duże. To jedno z najbardziej obciążonych rond w województwie małopolskim.


Żeby rondo przestało być komunikacyjnym koszmarem...
(propozycje policjantów chrzanowskiej drogówki)
Okroić wysepkę na środku i poszerzyć drogę wokół oraz drogi dojazdowe
Wymalować pasy: dwa wokół kolistej wysepki, trzy na ul. Skorupki, dwa na ul. Śląskiej (dojazd od Jaworzna), osobny pas skrętu w ul. Mickiewicza (dojazd od Oświęcimia), trzy na ul. Śląskiej (dojazd od centrum miasta)
Wybudować zatokę autobusową przy ul. Śląskiej (od strony centrum) lub zlikwidować tamtejszy przystanek
Przesunąć przejście dla pieszych na ul. Skorupki, w kierunku straży pożarnej
Zrobić tylko prawoskręt z ul. Słowackiego w ul. Oświęcimską
Wydłużyć do dwóch, trzech minut, czas oczekiwania pieszych na zmianę świateł (przejeżdżające auta dłużej mają zielone światło, w ten sposób mniej blokuje się ruch na rondzie)

Materiał chroniony prawem autorskim. Prawa autorów, producentów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystywanie utworów (powielanie, rozpowszechnianie itp.) w całości lub części na wszelkich polach eksploatacji, w tym także w internecie, wymaga pisemnej zgody.

  • Numer: 19 (784)
  • Data wydania: 09.05.07

Kup e-gazetę!