Nie masz konta? Zarejestruj się

Rondo turbinowe

17.05.2006 00:00
Specjaliści od ruchu drogowego proponują, by rondo na skrzyżowaniu ulic: Oświęcimskiej, Śląskiej i ks. Skorupki miało charakter „turbinowy”, czyli uporządkowany już przy wjeździe, bez możliwości zmiany pasa.
Specjaliści od ruchu drogowego proponują, by rondo na skrzyżowaniu ulic: Oświęcimskiej, Śląskiej i ks. Skorupki miało charakter „turbinowy”, czyli uporządkowany już przy wjeździe, bez możliwości zmiany pasa.
Do takiego wniosku doszła krakowska Pracownia Planowania i Projektowania Systemów Transportu, której zlecono opracowanie koncepcji przebudowy najważniejszego skrzyżowania w mieście. Przecina się tu bowiem droga krajowa nr 79 (ul. Śląska i ul. Mickiewicza) z drogą wojewódzką nr 933 (ul. ks. Skorupki i ul. Oświęcimska).
Według przeprowadzonych na miejscu pomiarów określono godzinę szczytu popołudniowego (14.15. – 15.15) i porannego (7.15. – 8.15.). Okazało się, że w obu przedziałach czasowych natężenie jest co prawda zróżnicowane (rano znacznie mniejsze), lecz preferowane kierunki skrętów aut oraz miejsca tworzenia się korków – podobne. Przez cały dzień na skrzyżowaniu dominuje ruch aut osobowych (84 – 90 proc.). Najwięcej pojazdów ciężkich jedzie drogą wojewódzką (w obu kierunkach).
Zaproponowana organizacja ruchu wymusza na kierowcach zajęcie pasa drogowego odpowiedniego do pożądanego kierunku jazdy już przed wjazdem na rondo. Wyjazd z niego jest możliwy jedynie z zewnętrznego pasa ruchu.
Jak podkreślają autorzy koncepcji, rondo dwupasmowe tylko teoretycznie pozwala na wzrost ruchu, bowiem kierowcy generalnie unikają przejazdu pasem wewnętrznym. Wiąże się to bowiem z narażeniem na niebezpieczne sytuacje ze strony innych pojazdów. Dlatego uznano, iż korzystniejsze dla Chrzanowa będzie rondo turbinowe, na którym wzrasta i poziom bezpieczeństwa kierowców i przepustowość pojazdów.
Jeśli koncepcja ta zostanie przyjęta przez władze miasta, zlecą one wykonanie projektu przebudowy ronda. Pieniądze na roboty, które rozpoczną się w przyszłym roku, mają pochodzić z budżetu państwa. (BHK)



Szczyt poranny
(7.15 – 8.15)
Przez skrzyżowanie przejeżdża ponad 1300 pojazdów
Najczęstsze relacje:
od ul. Śląskiej (Mickiewicza) w ul. Oświęcimską – 333 pojazdy
od ul. Oświęcimskiej w ul. ks. Skorupki - 286
od ul. ks. Skorupki w ul. Oświęcimską - 252
od ul. Śląskiej (Mickiewicza) w ul. Śląską - 112

Szczyt popołudniowy
(14.15 – 15.15)
Przez skrzyżowanie przejeżdża ponad 1800 pojazdów
Najczęstsze relacje:
od ul. Oświęcimskiej w ul. ks. Skorupki – 480 pojazdów
od ul. Śląskiej (Mickiewicza) w ul. Oświęcimską – 397
od ul. ks. Skorupki w ul. Oświęcimską - 228
od ul. Śląskiej (Mickiewicza) w ul. ks. Skorupki - 145
od ul. Śląskiej (Mickiewicza) w ul. Śląską - 138


>>>Po przebudowie na typ turbinowy, rondo ma mieć 55 m średnicy zewnętrznej i 36 m średnicy wysepki środkowej. Wloty drogi wojewódzkiej nr 933: ul. Oświęcimska (u dołu rysunku) i ul. ks. Skorupki (u góry) oraz wschodni wlot drogi krajowej nr 79 ul. Śląska od ul. Mickiewicza (z prawej strony rysunku) zaprojektowano jako dwupasmowe, o szerokości 7 m. Zachodni wlot drogi krajowej nr 79, ul. Śląska (z lewej strony rysunku) pozostaje jednopasmowa (szer. 3,75 m).

Materiał chroniony prawem autorskim. Prawa autorów, producentów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystywanie utworów (powielanie, rozpowszechnianie itp.) w całości lub części na wszelkich polach eksploatacji, w tym także w internecie, wymaga pisemnej zgody.

  • Numer: 20 (734)
  • Data wydania: 17.05.06

Kup e-gazetę!