Nie masz konta? Zarejestruj się

Rzucona na głęboką wodę

16.11.2005 00:00
Rozmowa z Wandą Stępień, długoletnią kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Trzebini.
Mija 30 lat, odkąd została Pani szefową Urzędu Stanu Cywilnego w Trzebini. Z początkiem przyszłego roku zamierza Pani odejść na emeryturę. Trudno będzie się pożegnać z pracą urzędnika?
- Decyzja nie była łatwa. Już kilka lat temu rozważałam taką możliwość, ale dopiero podczas tegorocznych wakacji, gdy doszło mi szereg dodatkowych obowiązków, doszłam do wniosku, że nadszedł czas, by oddać pałeczkę młodszemu pokoleniu. Nie zamierzam jednak tak do końca żegnać się z urzędem. Nadal będą służyć innym moim doświadczeniem. Niewykluczone, że zostanę, na przykład, na pół etatu. Burmistrz mi to zaproponował.
Marzyła Pani kiedyś o pracy kierownika USC?
- Z wykształcenia jestem ekonomistą. Rozpoczynając w 1968 roku pracę w urzędzie nie spodziewałam się, że za parę lat przyjdzie mi kierować urzędem stanu cywilnego. Nominację, początkowo na zastępcę kierownika USC, wręczono mi niespodziewanie w 1973 roku, gdy szef był na urlopie. Nikt nie pytał się mnie nawet o zdanie. Pamiętam, że byłam przerażona, gdy nagle w sobotę musiałam udzielić kilku ślubów. Od razu rzucono mnie na głęboką wodę. Dopiero po chrzcie bojowym, pojechałam na kurs do Zakopanego.
Teraz, z perspektywy czasu wiem, że była to praca dla mnie. Pełniąc tę funkcję, jeśli nie kochać ludzi, to przynajmniej trzeba ich lubić. A tak jest właśnie ze mną.
Pani największy sukces zawodowy?
- Otrzymuję od ludzi wiele pisemnych podziękowań za to, co robię. I to jest chyba obiektywna ocena mojej pracy.
Podczas mojej 30-letniej kariery nie zdarzyło się, by uchylono którąś z moich decyzji. Nigdy nie było na mnie także żadnych pisemnych skarg, co też uważam za osobisty sukces. Poza tym, jestem chyba jedyną osobą w urzędzie, która przez ostatnie 10 lat nie przechorowała ani jednego dnia.
W życiu zdarzają się również porażki. Czy ma Pani jakąś na swoim koncie?