Nie masz konta? Zarejestruj się

Gdzie za potrzebą?

29.06.2005 00:00
Problem nieczynnych toalet na cmentarzu
Od kilku lat na chrzanowskim cmentarzu nie ma czynnej toalety. W sytuacjach awaryjnych można skorzystać z dobrego serca pani porządkującej nekropolię, która odstąpi toaletę w budynku socjalnym. Czy takie powinny być standardy w XXI wieku?
- Proszę pani, tu żadna toaleta nie ma racji bytu. Ja tu pracuję już od 12 lat i pamiętam jak jeszcze ubikacja była czynna. Nie da się opisać, jak wyglądała. Człowiek sprzątnął jednego dnia, a drugiego całe ściany (ściany! proszę pani) były zabrudzone. Ja nie wiem jak ci ludzie się załatwiają – mówi pani Teresa zajmująca się sprzątaniem chrzanowskiego cmentarza.
Cmentarne wychodki (taka nazwa lepiej oddaje charakter tego obiektu znajdują się tuż przy jednej z bram. Wejścia do nich strzeże wielka, betonowa płyta. Widać jednak ślady po tych, którzy najwyraźniej będąc w potrzebie próbowali się tam przedostać.
- Jesteśmy starszym małżeństwem. Mieszkamy na Kolonii Leśnej. Przychodzimy na cmentarz, bo tu są tu nasi bliscy, a także pospacerować, bo to piękny obiekt. Tylko jak się ratować, gdy nagle człowiek poczuje potrzebę skorzystania z toalety? Nawet nigdzie w pobliżu nie ma szaletu publicznego. Czy tak powinno być w mieście powiatowym i w największej jego nekropolii?– żalił się interweniujący w redakcji czytelnik.
Jedynie na Wszystkich Świętych przed cmentarzem stają toalety kontenerowe. W pozostałe dni jakoś trzeba sobie radzić.
- Jak ktoś mnie znajdzie, bo to człowiek jest raz w jednej, raz w drugiej części cmentarza, to ja otworzę moją ubikację w domku socjalnym – proponuje przejęta pani Teresa. Problem w tym, że faktycznie ze spotkaniem jej mogą być kłopoty.
- Ja to myślę, że trzeba tu urządzić ubikację, ale płatną. Musi być ktoś, kto będzie jej pilnował, bo inaczej to szkoda zachodu – włącza się do dyskusji kolejna ze sprzątających cmentarz pań.