Nie masz konta? Zarejestruj się

Klucz do matury

16.06.2004 00:00
W jednej z odpowiedzi na pytanie z próbnej nowej matury z języka polskiego pojawił się błąd. Wykryli go nauczyciele I LO w Chrzanowie. Mimo to krakowska Okręgowa Komisja Egzaminacyjna kazała im przy punktowaniu odpowiedzi trzymać się klucza.
W jednej z odpowiedzi na pytanie z próbnej nowej matury z języka polskiego pojawił się błąd. Wykryli go nauczyciele I LO w Chrzanowie. Mimo to krakowska Okręgowa Komisja Egzaminacyjna kazała im przy punktowaniu odpowiedzi trzymać się klucza.
W tym roku pierwszy rocznik uczniów napisał próbne matury według nowych zasad. Obowiązkowy był język polski, język obcy oraz jeden z wybranych przedmiotów. Młodzież mogła się zdecydować na: biologię, chemię, fizykę z astronomią, geografię, historię, matematykę, wiedzę o społeczeństwie, wiedzę o tańcu, historię muzyki lub historię sztuki.
- Na właściwej maturze uczeń będzie mógł również wybrać jeden, dwa lub trzy dodatkowe przedmioty. Są to: drugi język obcy, łacina i kultura antyczna, język grecki i kultura antyczna, informatyka. Maturzyści mają do wyboru wersję podstawową lub rozszerzoną. Niejednokrotnie zdecydują się na tę drugą. Przede wszystkim dlatego, by sprostać wymaganiom wyższych uczelni – mówi Halina Łabuzek, wicedyrektor w I LO w Chrzanowie.
Wszystkie prace maturalne w części pisemnej mają formę zbliżoną do testów. Poprawne odpowiedzi podaje klucz, który znają tylko sprawdzający. Również część pytań z języka polskiego ma charakter testowy. Liczy się przede wszystkim konkret. Nie ma już pytań przekrojowych, w których uczeń mógł odnieść się do kilku dzieł literackich. W próbnym arkuszu testowym uczniowie otrzymali polecenie: „Udzielaj tylu odpowiedzi, o ile jesteś proszony”.
- Część pisemna z polskiego obejmowała czytanie tekstu ze zrozumieniem, do którego było kilkanaście pytań otwartych i zamkniętych. Tekst dotyczył tolerancji – relacjonują: Sławek Drążkiewicz, Ania Matysiak, Filip Młynarczyk i Magda Młynarz, drugoklasiści z I LO w Chrzanowie.
W tej części testu nauczyciele z I LO wykryli, że odpowiedź z klucza nie jest poprawna. W pytaniu 15. chodziło o określenie stylu wypowiedzi. Klucz mówił, że ma on charakter polemiczny, tymczasem, zdaniem nauczycieli i maturzystów, była to typowa perswazja. O błędzie poinformowano krakowską OKE, która mimo to poleciła polonistom trzymać się przy punktacji odpowiedzi z klucza.
Nauczyciele przyjęli to ze zdumieniem.
- W drugiej części matury z polskiego mieliśmy napisać wypracowanie na jeden z dwóch tematów do wyboru – relacjonują licealiści.
Maturzyści chcący pisać o romantycznej koncepcji poety, musieli wykazać się gruntowną znajomością III części „Dziadów”. Mogli również w oparciu o „Nad Niemnem” przedstawić różne oblicza heroizmu.

Materiał chroniony prawem autorskim. Prawa autorów, producentów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystywanie utworów (powielanie, rozpowszechnianie itp.) w całości lub części na wszelkich polach eksploatacji, w tym także w internecie, wymaga pisemnej zgody.

  • Numer: 24 (636)
  • Data wydania: 16.06.04

Kup e-gazetę!