Nie masz konta? Zarejestruj się

Akcja azbest trwa

13.05.2003 00:00
Ponad 350 wniosków o wywóz odpadów eternitu czeka w starostwie na realizację. Szanse na to mają tylko osoby, które złożyły podanie rok lub dwa lata temu.
Ponad 350 wniosków o wywóz odpadów eternitu czeka w starostwie na realizację. Szanse na to mają tylko osoby, które złożyły podanie rok lub dwa lata temu.
Tegoroczni wnioskodawcy będą musieli poczekać rok. Mimo to, powiatowy wydział ochrony środowiska nadal przyjmuje zgłoszenia.
Pod koniec kwietnia w powiatowym wydziale ochrony środowiska leżało 109 wniosków od mieszkańców gminy Chrzanów, 104 z gminy Trzebinia, 70 z gminy Libiąż, 36 z gminy Babice i 30 od mieszkańców Alwerni. Boom na składanie podań zaczął się po świętach wielkanocnych.

Wnioski o wywóz eternitu,
zrealizowane w roku 2002:
Alwernia 21
Babice 11
Chrzanów 52
Libiąż 34
Trzebinia 48

- Nikogo nie odsyłamy z kwitkiem. W pierwszej kolejności realizować będziemy jednak podania z lat 2001-2002. Jest ich około 230. Reszta to wnioski z tego roku. Ich liczba ciągle rośnie – informuje Patrycja Kasprzyk, inspektor w powiatowym wydziale ochrony środowiska.
Wywóz odpadów eternitowych prowadzi starostwo od dwóch lat. Składuje się je w Tarnowie lub Knurowie.
- W roku 2001 akcja obejmowała nie tylko transport, ale też demontaż. Obecnie mieszkańcy muszą zdjąć pokrycie azbestowe na własny koszt. Finansujemy tylko wywóz odpadów – mówi Patrycja Kasprzyk.
W roku 2001 zdemontowano 5.500 m2 pokryć dachowych z 33 budynków mieszkalnych. Na składowisko trafiło około 95 ton eternitu. Prócz tego, wywieziono 93 tony odpadów eternitowych z 56 posesji. Rok później sfinansowano wywóz 426 ton eternitu ze 166 posesji całego powiatu.
- Była to ilość największa w całej Polsce. Żaden samorząd nie wywiózł więcej od naszego starostwa – mówi Wojciech Heller, dyrektor powiatowego wydziału ochrony środowiska.
Transport tony odpadów kosztuje ponad 600 zł. Cena obejmuje też zapakowanie odpadów. Nie wiezie się ich luzem. Na przeciętnej wielkości dachu znajduje się od dwóch do trzech ton pokrycia dachowego. W zeszłym roku „akcja azbest” kosztowała około 300 tys. zł. W tym roku z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska przeznaczono na ten cel o 100 tys. zł mniej. Tymczasem wniosków przybywa. „Akcja azbest” zacznie się prawdopodobnie w sierpniu. Nie wiadomo jeszcze, jaka firma będzie wywozić odpady. Zdecyduje o tym przetarg. Zdaniem dyrektora Hellera, w finansowanie akcji powinny włączyć się też gminy.

Materiał chroniony prawem autorskim. Prawa autorów, producentów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystywanie utworów (powielanie, rozpowszechnianie itp.) w całości lub części na wszelkich polach eksploatacji, w tym także w internecie, wymaga pisemnej zgody.

  • Numer: 19 (580)
  • Data wydania: 13.05.03

Kup e-gazetę!