Nie masz konta? Zarejestruj się

Nauczyć się ortografii

25.03.2003 00:00
Skąd pomysł na konkursy wiedzy dla najmłodszych uczniów szkół podstawowych?
Skąd pomysł na konkursy wiedzy dla najmłodszych uczniów szkół podstawowych?
- Konkursy wiedzy, takie jak konkurs o tytuł Mistrza Ortografii czy Powiatowy Konkurs Matematyczny, są przede wszystkim po to, by pokazać, jak pracują nauczyciele w najmłodszych klasach szkoły podstawowej. To naprawdę bardzo pracowici ludzie. W to, co robią, wkładają wiele serca. Konkursy pomagają też nauczycielom w awansie zawodowym. Nauka w klasach I-III to nie zabawa. Na tym etapie dziecko wkracza w świat wiedzy, którą wykorzystuje na dalszym etapie edukacji. Trzeba pokazać też uczniów najzdolniejszych.
Jak wygląda od strony organizacyjnej przygotowanie konkursu ortograficznego dla maluchów?
- Pierwszy konkurs ortograficzny dla dzieci z klas II-III odbył się w 1994 roku w Trzebini. Początkowo sama układałam teksty dyktanda. Potem zaprosiłam do współpracy polonistów i nauczycieli nauczania zintegrowanego. Wszystko dzieje się dzięki wielkiemu zaangażowaniu dyrekcji szkół, wychowawców oraz rodziców. Konkurs przebiega w kilku etapach: klasowym, szkolnym, gminnym i powiatowym. Tradycją stało się, że finał konkursu o tytuł Mistrza Ortografii odbywa się w tej szkole, w której rok wcześniej był mistrz. Dyrekcja tej szkoły przygotowuje poczęstunek. Nauczyciele dekorują klasy. Wszystko musi być dopięte na ostatni guzik. W ubiegłym roku powiatowym mistrzem ortografii został uczeń z SP nr 2 w Libiążu i to właśnie w tej szkole spotkają się teraz laureaci gminnych etapów konkursów ortograficznych z Alwerni, Libiąża i Trzebini.
Szkoły podstawowe z Babic nie wzięły udziału w tegorocznym konkursie.
Jak reagują maluchy, gdy stają w konkursowe szranki?
-Są zachwycone tym, że mogą się wykazać. Czują się bardziej dorosłe. Dla zdolnych uczniów taki konkurs jest rozgrzewką.
Według jakich zasad układa się tekst dyktanda dla maluchów?
- Bierze się pod uwagę umiejętności ortograficzne ucznia na koniec klasy trzeciej. Ustala się temat dyktanda. W tym roku brzmiał on: „Moja Mała Ojczyzna”. Dzieci musiały wykazać się znajomością zasad pisowni małymi i dużymi literami.
Czy ortografii można się nauczyć?
- Jest to możliwe dzięki systematycznej pracy i ciągłym ćwiczeniom. Niektóre dzieci nie pamiętają zasad pisowni, ale ucząc się na pamięć słówek piszą bezbłędnie. Przykładem może tu być uczeń autystyczny, który w gminnym etapie zdobył piąte miejsce. To wielki sukces.
Laureaci gminnych etapów Konkursu Ortograficznego o tytuł Mistrza Ortografii spotkają się 31 marca o godz. 13.00, w SP nr 2 w Libiążu.

Mistrzowie ortografii z gminy Trzebinia (współorganizatorka Małgorzata Pierzynka):
I miejsce: Małgorzata Dziedzic (SP nr 6)
II miejsce: Maria Grzybowska (SP nr 8)
III miejsce: Klaudia Smółka (SP nr 8)

Mistrzowie ortografii z gminy Libiąż (współorganizatorki Małgorzata Pierzynka, Halina Kuras, Mariola Jezierska):
I miejsce: Marcelina Poznańska (SP nr 3)
II miejsce: Katarzyna Kasprzyk (SP nr 2)
III miejsce: Mateusz Jasieczko (SP w Żarkach)

Mistrzowie ortografii z gminy Alwernia (współorganizatorki Jadwiga Zub, Anna Zielińska):
I miejsce: Aleksandra Ryba (SP w Regulicach)
II miejsce: Magdalena Tekielak (SP w Porębie Żegoty)
III miejsce: Gabriela Grudzień (SP w Alwerni)

Materiał chroniony prawem autorskim. Prawa autorów, producentów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystywanie utworów (powielanie, rozpowszechnianie itp.) w całości lub części na wszelkich polach eksploatacji, w tym także w internecie, wymaga pisemnej zgody.

  • Numer: 12 (573)
  • Data wydania: 25.03.03

Kup e-gazetę!