Nie masz konta? Zarejestruj się

Bez tachografów tylko zabytkowe auta

11.02.2003 00:00
Czy wszystkie ciężarówki powinny mieć zainstalowane tachografy? Nasz Czytelnik, kierowca ciężarówki, twierdzi, że wyjątkowo stare pojazdy nie muszą być zaopatrzone w tachografy.
Czy wszystkie ciężarówki powinny mieć zainstalowane tachografy? Nasz Czytelnik, kierowca ciężarówki, twierdzi, że wyjątkowo stare pojazdy nie muszą być zaopatrzone w tachografy.
O tym, w których pojazdach powinny być zainstalowane tachografy, mówi Ustawa o czasie pracy kierowców z 2001 roku. W artykule 35. tej ustawy czytamy, że tachografy powinny być montowane w pojazdach przeznaczonych do przewozu osób i rzeczy. Tachografy, czyli urządzenia służące do rejestracji czasu prowadzenia pojazdów, przerw w prowadzeniu i okresów odpoczynku dobowego oraz czasu dyżuru, powinny być używane każdego dnia pracy.
Nie muszą być natomiast montowane m. in. w samochodach przeznaczonych do przewozu rzeczy, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony, w pojazdach, w których nie może być przewożone więcej niż dziewięć osób łącznie z kierowcą, samochodach, których maksymalna prędkość nie przekracza 30 kilometrów na godzinę.
- Tachografy nie muszą być montowane w pojazdach zabytkowych, czyli takich, które wyprodukowano przed 1945 rokiem. Inne samochody, jeśli nie spełniają któregoś z powyższych, określonych w ustawie warunków, muszą posiadać tachografy – wyjaśnia Sebastian Chwalibogowski z Inspekcji Transportu Drogowego w Krakowie.
Za zaopatrzenie samochodu w tachograf jest odpowiedzialny jego właściciel, pracodawca kierowcy. Mandat za jazdę bez tachografu wynosi 2 tys. zł. Cała odpowiedzialność spada jednak nie na kierowcę, ale na pracodawcę.
- Zdarza się, że kierowcy, których pracodawcy zmuszają do pracy ponad dozwoloną liczbę godzin, sami się do nas zgłaszają i chcą, by skontrolować tachograf w ich samochodzie. W ten sposób możemy udowodnić pracodawcy, że kierowca pracuje dłużej, niż zezwalają na to przepisy i tym samym stwarza realne zagrożenie na drodze – kontynuuje S. Chwalibogowski.
Tachografy, podobnie jak wszystkie urządzenia, można oszukać. Inspektorzy Inspekcji Ruchu Drogowego mogą to jednak sprawdzić podłączając urządzenie do komputera.

Materiał chroniony prawem autorskim. Prawa autorów, producentów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystywanie utworów (powielanie, rozpowszechnianie itp.) w całości lub części na wszelkich polach eksploatacji, w tym także w internecie, wymaga pisemnej zgody.

  • Numer: 6 (567)
  • Data wydania: 11.02.03

Kup e-gazetę!