Nie masz konta? Zarejestruj się

Reklamacja reklamy

14.01.2003 00:00
Czerwone wino wylane na biały obrus to już nie problem. Plamę spierze cudowny proszek już w pierwszym praniu.
Czerwone wino wylane na biały obrus to już nie problem. Plamę spierze cudowny proszek już w pierwszym praniu. Takie zapewnienia w swoich reklamach umieszczają nie tylko producenci proszków do prania. Jeśli dali się ponieść fantazji i proszek wcale nie jest taki cudowny, konsument może na tej podstawie zgłosić reklamację.
Zmiany w Ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej są bardzo korzystne dla kupujących. Zmieniło się też kilka terminów. Nie ma już pojęcia wady, które zastąpiła niezgodność z umową.
- Sprzedawca odpowiada za niezgodność z umową przez okres dwóch lat od wydania towaru. Jeśli klient w ciągu sześciu miesięcy od wydania towaru stwierdzi, że coś jest nie tak z produktem, który kupił, to istnieje wtedy domniemanie, że kupił towar niezgodny z umową (wadliwy) – tłumaczy Bernadetta Dereszowska, powiatowy rzecznik konsumentów.
Nowością, która zapewne spowoduje lawinę składanych reklamacji jest przepis, który mówi, że jeśli kupiony towar nie odpowiada zapewnieniom w reklamie, można zgłosić reklamację.
Przykład: Producent herbatki odchudzającej zapewnia, że pijąc ją przez tydzień stracimy pięć kilogramów. Tymczasem waga spada zaledwie o kilogram. Jest to podstawa do reklamacji herbatki.
Zgodnie z nowymi przepisami na reklamację mamy dwa miesiące od momentu stwierdzenia niezgodności z umową (czyli wady). Wcześniej mieliśmy to tylko miesiąc.
- Nowością jest również stwierdzenie, że konsument może żądać, aby wadliwy towar został przywrócony do stanu zgodnego z umową poprzez bezpłatną naprawę albo wymieniony na nowy. Sprzedawca natomiast może odmówić, gdyby było to niemożliwe lub naraziło go na nadmierne koszty – mówi rzecznik Dereszowska.
Klient może wówczas zażądać odstąpienia od umowy i zwrotu pieniędzy. Trzeba przy tym jednak pamiętać, że jest to możliwe, gdy wada jest istotna, czyli uniemożliwiająca korzystanie z rzeczy zgodnie z jej przeznaczeniem.
Natomiast przy wadzie nieistotnej klient może jedynie domagać się obniżenia ceny.
- Ważną zmianą jest zapis o tym, że po wymianie towaru, dwuletni okres odpowiedzialności sprzedawcy liczony jest na nowo – przypomina Bernadetta Dereszowska.
Zmiany obowiązują od 1 stycznia 2003 r., trzeba przy tym pamiętać, że reklamacje wszystkich towarów kupionych do końca 2002 roku będą rozpatrywane zgodnie z dotychczasowymi przepisami.

Materiał chroniony prawem autorskim. Prawa autorów, producentów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystywanie utworów (powielanie, rozpowszechnianie itp.) w całości lub części na wszelkich polach eksploatacji, w tym także w internecie, wymaga pisemnej zgody.

  • Numer: 2 (563)
  • Data wydania: 14.01.03

Kup e-gazetę!