Nie masz konta? Zarejestruj się

Przełom Online

Torowiska do remontu

19.04.2010 21:05 | 6 komentarzy | 5 798 odsłon | red
Jeszcze w tym roku powinna rozpocząć się modernizacja 58-kilometrowgo odcinka linii kolejowej E 30 od Sosnowca przez Jaworzno, Trzebinię i Krzeszowice aż po Kraków. Inwestor - PKP PLK SA szacuje jej koszt na 3 mld zł.
6
Torowiska do remontu
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Jeszcze w tym roku powinna rozpocząć się modernizacja 58-kilometrowgo odcinka linii kolejowej E 30 od Sosnowca przez Jaworzno, Trzebinię i Krzeszowice aż po Kraków. Inwestor - PKP PLK SA szacuje jej koszt na 3 mld zł.

Celem jest stworzenie tzw. szybkiej kolei aglomeracyjnej. Na jej trasie pociągi pasażerskie mogłyby osiągać prędkość 160 km/h, a towarowe 120 km/h.

- Chodzi o skrócenie czasu przejazdu, poprawę przepustowości linii, komfortu i bezpieczeństwa podróżowania. Chcemy przy okazji wybudować nowe wiadukty i kładki oraz tunele dla pieszych – informuje Janusz Pluta, dyrektor projektu z PKP PLK SA.

Jak przewiduje, przetargi na modernizacje linii ogłoszone będą jeszcze w tym miesiącu. Prace mają zakończyć się w 2014 roku.
Podstawowymi założeniami projektowymi jest zachowanie obecnego przebiegu trasy linii kolejowej oraz utrzymanie tej samej liczby punktów przesiadkowych.

- Chcemy uniknąć zmian stosunków wodnych oraz wywłaszczeń gruntów i wyburzeń budynków mieszkalnych. W minimalnym stopniu tylko przewidujemy wycinkę drzew – dodaje Janusz Pluta.

W związku z modernizacją zaplanowano likwidację 24 i przebudowę 8 przejazdów kolejowych jednopoziomowych, przebudowę 10 przystanków osobowych, budowę 14 podziemnych przejść dla pieszych oraz budowę 8 i przebudowę 23 wiaduktów. Projekt obejmie odcinek: Sosnowiec-Jęzor – Jaworzno Szczakowa – Trzebinia – Krzeszowice – Kraków Mydlniki – Kraków Główny Towarowy.

Te informacje pochodzą z piątkowego spotkania na temat kolejowych remontów w Woli Filipowskiej.

Podczas spotkania dotyczącego przyszłości kolei regionalnych, zorganizowanego 16 kwietnia w Krakowie, jego uczestnicy mówili o funkcjonowaniu i rozwoju linii Kraków-Sucha-Żywiec, w co mocno angażują się tamtejsze samorządy oraz o konieczności remontu trasy kolejowej (E 65) Kraków-Oświęcim.

- W perspektywie Euro 2012 trzeba myśleć nie tylko o głównych liniach, ale też o trasie wiedeńskiej, z której na pewną zechcą skorzystać kibice z południowej Europy jadący na mecze do Polski – uważa radny sejmiku małopolskiego Bogusław Mąsior.

Radny dodaje, że na kolejne spotkanie w tej sprawie zaproszono parlamentarzystów z uwagi na obcięcie przez państwo funduszu kolejowego przeznaczanego na remonty torowisk i pozostałych elementów infrastruktury kolejowej.
(ES)