Nie masz konta? Zarejestruj się

Chrzanów

Autostrada ma zmienić zarządcę i zyskać trzeci pas ruchu

07.10.2023 10:00 | 9 komentarzy | 10 381 odsłon | Alicja Molenda
GDDKiA przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na opracowanie dokumentacji na przebudowę i rozbudowę odcinka A4 pomiędzy węzłami Katowice Murckowska i Balice.
9
Autostrada ma zmienić zarządcę i zyskać trzeci pas ruchu
Za cztery lata państwo zamierza przejąć autostradę A4 od Stalexportu
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

W 2027 roku kończy się koncesja spółki Stalexport Autostrada Małopolska na eksploatację i utrzymanie odcinka autostrady A4 pomiędzy węzłami Katowice Murckowska i Balice.

GDDKiA poinformowała dziś, że minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał Program Inwestycji, pozwalający na sfinansowanie prac na odcinku pomiędzy węzłami Byczyna i Balice I.

Nie będzie koncesjonariusza

Autostrada A4 od Chrzanowa do Balic została wybudowana w latach 1976-1986. W latach 90. jedną z metod zarządzania autostradami było przekazywanie odpowiedzialności za ich utrzymanie prywatnym koncesjonariuszom. Zarządzali oni daną drogą, a koszty działalności pokrywali z opłat wnoszonych przez kierowców korzystających z trasy.

61-kilometrowy odcinek autostrady A4 Katowice - Kraków został w 1997 roku, na mocy koncesji, przekazany firmie Stalexport. Od tego czasu jest utrzymywany i zarządzany przez tę spółkę i jej podmiot zależny - obecnie odpowiada za to Stalexport Autostrada Małopolska. Koncesja wygasa w 2027 roku.

- Rząd nie planuje jej przedłużenia ani wyboru nowego koncesjonariusza. Od 2027 roku podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie i zarządzanie tą drogą ma być Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - czytamy w komunikacie prasowym.

Ponad 55 tysięcy pojazdów na dobę

Przed przejęciem tej części autostrady A4, GDDKiA chce przygotować się do jej rozbudowy o trzeci pas ruchu.

Każdego dnia porusza się po niej ponad 55 tysięcy pojazdów. Trasa jest jedną z pięciu dróg (obok DK44 Tychy - Kraków, DK79 Kraków - Jaworzno, DK94 Dąbrowa Górnicza - Kraków i DW780/DW934 Kraków - Mysłowice) zapewniających bezpośrednie połączenie pomiędzy Krakowem i aglomeracją górnośląską. Ruch na tym odcinku jest największy ze wszystkich wymienionych dróg i stale rośnie. Generalny Pomiar Ruchu przeprowadzony w 2015 roku i w latach 2020-2021 pokazał, że na odcinku między węzłami Jaworzno Wschód a Chrzanów ruch wzrósł w tym okresie o 37,1 proc., a między węzłami Chrzanów a Kraków Zachód o 22,7 proc.

Przygotowanie dokumentacji rozbudowy A4 Katowice - Kraków

Po przejęciu od Stalexportu odcinka A4, GDDKiA ma poprawić przepustowość tej drogi.

- Program Inwestycji podpisany przez ministra Andrzej Adamczyka zapewnia nam środki na przygotowanie dokumentacji rozbudowy autostrady Katowice - Kraków o trzeci pas ruchu. Równocześnie prowadzone są już prace nad projektem rozbudowy autostradowej obwodnicy Krakowa, od węzła Balice I do ul. Kąpielowej w pobliżu węzła Kraków Południe - czytamy w komunikacie GDDKiA.

Rozbudowa drogi będzie wykonywana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Program określa cele polityki transportowej w zakresie budowy drogowej sieci TEN-T na terenie Polski oraz drogowych połączeń komplementarnych.

- Na realizację inwestycji, po aktualizacji programu z początku września br., zostanie przeznaczone 299,5 mld zł. Limit finansowy obejmuje nowe zadania o wartości około 192 mld zł, zadania kontynuowane o wartości 104,5 mld zł oraz rezerwę w wysokości 3 mld zł - informuje GDDKiA.

Podstawowym źródłem finansowania ma być Krajowy Fundusz Drogowy, zasilany m.in. środkami z programów operacyjnych Unii Europejskiej.