Chrzanów
Autostrada ma zmienić zarządcę i zyskać trzeci pas ruchu
W 2027 roku kończy się koncesja spółki Stalexport Autostrada Małopolska na eksploatację i utrzymanie odcinka autostrady A4 pomiędzy węzłami Katowice Murckowska i Balice.
GDDKiA poinformowała dziś, że minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał Program Inwestycji, pozwalający na sfinansowanie prac na odcinku pomiędzy węzłami Byczyna i Balice I.
Nie będzie koncesjonariusza
Autostrada A4 od Chrzanowa do Balic została wybudowana w latach 1976-1986. W latach 90. jedną z metod zarządzania autostradami było przekazywanie odpowiedzialności za ich utrzymanie prywatnym koncesjonariuszom. Zarządzali oni daną drogą, a koszty działalności pokrywali z opłat wnoszonych przez kierowców korzystających z trasy.
61-kilometrowy odcinek autostrady A4 Katowice - Kraków został w 1997 roku, na mocy koncesji, przekazany firmie Stalexport. Od tego czasu jest utrzymywany i zarządzany przez tę spółkę i jej podmiot zależny - obecnie odpowiada za to Stalexport Autostrada Małopolska. Koncesja wygasa w 2027 roku.
- Rząd nie planuje jej przedłużenia ani wyboru nowego koncesjonariusza. Od 2027 roku podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie i zarządzanie tą drogą ma być Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - czytamy w komunikacie prasowym.
Ponad 55 tysięcy pojazdów na dobę
Przed przejęciem tej części autostrady A4, GDDKiA chce przygotować się do jej rozbudowy o trzeci pas ruchu.
Każdego dnia porusza się po niej ponad 55 tysięcy pojazdów. Trasa jest jedną z pięciu dróg (obok DK44 Tychy - Kraków, DK79 Kraków - Jaworzno, DK94 Dąbrowa Górnicza - Kraków i DW780/DW934 Kraków - Mysłowice) zapewniających bezpośrednie połączenie pomiędzy Krakowem i aglomeracją górnośląską. Ruch na tym odcinku jest największy ze wszystkich wymienionych dróg i stale rośnie. Generalny Pomiar Ruchu przeprowadzony w 2015 roku i w latach 2020-2021 pokazał, że na odcinku między węzłami Jaworzno Wschód a Chrzanów ruch wzrósł w tym okresie o 37,1 proc., a między węzłami Chrzanów a Kraków Zachód o 22,7 proc.
Przygotowanie dokumentacji rozbudowy A4 Katowice - Kraków
Po przejęciu od Stalexportu odcinka A4, GDDKiA ma poprawić przepustowość tej drogi.
- Program Inwestycji podpisany przez ministra Andrzej Adamczyka zapewnia nam środki na przygotowanie dokumentacji rozbudowy autostrady Katowice - Kraków o trzeci pas ruchu. Równocześnie prowadzone są już prace nad projektem rozbudowy autostradowej obwodnicy Krakowa, od węzła Balice I do ul. Kąpielowej w pobliżu węzła Kraków Południe - czytamy w komunikacie GDDKiA.
Rozbudowa drogi będzie wykonywana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Program określa cele polityki transportowej w zakresie budowy drogowej sieci TEN-T na terenie Polski oraz drogowych połączeń komplementarnych.
- Na realizację inwestycji, po aktualizacji programu z początku września br., zostanie przeznaczone 299,5 mld zł. Limit finansowy obejmuje nowe zadania o wartości około 192 mld zł, zadania kontynuowane o wartości 104,5 mld zł oraz rezerwę w wysokości 3 mld zł - informuje GDDKiA.
Podstawowym źródłem finansowania ma być Krajowy Fundusz Drogowy, zasilany m.in. środkami z programów operacyjnych Unii Europejskiej.
Komentarze
9 komentarzy
Pani Alicjo, co Pani tu manipuluje. Komunikat prasowy GDDKiA jest o tureckich liniach lotniczych? - "Program Inwestycji podpisany przez ministra Andrzej Adamczyka zapewnia nam środki na przygotowanie dokumentacji rozbudowy autostrady Katowice - Kraków o trzeci pas ruchu. Równocześnie prowadzone są już prace nad projektem rozbudowy autostradowej obwodnicy Krakowa, od węzła Balice I do ul. Kąpielowej w pobliżu węzła Kraków Południe - czytamy w komunikacie GDDKiA." Tylko tutaj w tym cytacie jest zaznaczone o komunikacie, a reszta artykułu skąd zerżnięta?
Po przeczytaniu artykułu doszedłem do wniosku, że po 2027 roku przejazd autostradą A4 będzie darmowy.
Zepsułeś... Ja dobrze wiem kto to zrobił, czekałem aż platformiane trolle to potwierdzą. Zepsułeś zabawe.
@Makariusz. I ty nie wiesz,kto tą koncesję przydzielił? PO-KO komuna .
Plany są na trzeci pas. Bardzo dobrze, ta autostrada od początku powinna mieć więcej pasów i nigdy nie powinien nią zarządzać Stalexport! Kto dał im koncesje, pozwolił się wzbogacać na naszej krwawicy?
Jezdem wyborcą Tfuska. Co łoni te PiSiory zasik cosik ukradnom? Wicie,taki mam przekaz z Centrali na Wiertniczej!
2027 rok czyli, jak dobrze liczę, plany na jeszcze następną kadencję. W tej nadchodzącej przez cztery lata będzie można gadać co wtedy się zrobi.
Informacja pochodzi z komunikatu prasowego. Jest to wyraźnie wskazane w materiale.
Kolejny artykuł i kolejne kopiuj wklej, chyba ze strony wnp.pl, bo nawet o tureckich liniach nie chciało się skasować, lol. Macie porozumienie chociaż? bo chyba napisze do nich podzielić się pewną informacją..