Nie masz konta? Zarejestruj się

Chrzanów

Wodzińska i droga do trzebińskiej rafinerii Orlenu Południe mają pecha

02.05.2023 16:01 | 1 komentarz | 6 490 odsłon | Alicja Molenda
Już trzy razy Powiatowy Zarząd Dróg w Chrzanowie próbował znaleźć wykonawcę swojej największej tegorocznej inwestycji. I trzy razy się nie udało.
1
Wodzińska i droga do trzebińskiej rafinerii Orlenu Południe mają pecha
Wodzińska łączy gminy Trzebinia i Chrzanów
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Pierwszy przetarg zakonczył się fiaskiem, bo nie było oferentów. W drugim, jedyna oferta przekroczyła planowany budżet o 10 mln zł. Złożyła ją firma Berger Bau z Wrocławia, która przy Wodzińskiej ma swój zakład. Chciała się podjąć prac za 39,2 mln zł. W trzecim przetargu znów nikt nie wystartował.

To sygnał, że albo inwestor źle oszacował koszty, albo zadanie jest zbyt skomplikowane technicznie i nikt nie chce się go podjąć za małe pieniądze.

PZD w Chrzanowie zaplanował przeznaczyć na tę inwestycję 29 900 000 zł (w tym aż 28 400 000 zł z dotacji w ramach Polskiego Ładu). Jest nawjwiększym zadaniem w budżecie powiatu chrzanowskiego na 2023 r.

Połączenie modernizacji Wodzińskiej i fragmentu Sikorskiego z budową nowej drogi do rafinerii okazało się  pomysłem co najmniej dyskusyjnym, bo ani jedno, ani drugie zadanie nie może się doczekać realizacji.

Co dalej?

Pytanie o to co dalej, padło w ub. tygodniu podczas sesji rady powiatu. Odpowiadał starosta chrzanowski Andrzej Uryga:

- Potrzebę wybudowania drogi do Orlenu koncern sugerował już cztery lata temu, gdy mówiono o stuprocentowym wzroście liczby cystern mających jeździć do Trzebini do rafinerii. Orlen Południe dołożył się do kosztów dokumentacji I etapu zadania. Trzy przetargi faktycznie za nami. Oferent w drugim postępowniau zaproponował 39,2 mln zł, a taką kwota nie dysponujemy. Dalej szukamy wykonawcy mając nadzieję, że Orlen Południe włączy się w to przedsięwzięcie. Rozmamiwałem telefonicznie z biurem zarządu, gdzie dowiedziałem się, że póki co oni są skłonni do partycypowania w przedsiezieciach społecznych, a nie infrastrukturalnych. Wiem jednak, że w styczniu PKN Orlen zawarł porozumienie ze starostą płockim na modernizację dróg w rejonie tamtejszego zakładu, więc nie do końca jest to prawda. Zamierzam ponowić te rozmowy - powiedział starosta.

Partycypowania w budowie dróg domagałą się też od koncernu Orlen Południe gmina Jedlicze. Tak więc powiat chrzanowski nie jest w tych staraniach odosobniony.

Na temat dofinanowania inwestycji miał rozmawiać w ub. roku burmistrz Trzebini z prezesem PKN Orlen Danielem Obajtkiem. Efektem tych rozmów było rzekomo dofinansowanie budowy z Polskiego Ładu. Teraz jednak chodzi o to, aby do inwestycji dołożył się bezpośrednio Orlen Południe.

Przypomnijmy, że inwestycja w powiecie chrzanowskim, która ma potrwać 19 miesięcy od podpisania umowy, składa się z dwóch etapów:

 

  • pierwszy obejmuje przebudowę drogi powiatowej nr 1044K, czyli ul. Wodzińską w Chrzanowie i ul. Sikorskiego w Trzebini (5,8 km)
  • drugi obejmuje zaprojektowanie dwóch skrzyżowań o ruchu okrężnym oraz zaprojektowanie i wybudowanie nowego odcinka drogi do połączenia z ul. Rafineryjną w Trzebini (droga gminna) jako połączenia z trzebińskim zakładem Orlen Południe