Nie masz konta? Zarejestruj się

MAŁOPOLSKA

Zator zyska nową, innowacyjną obwodnicę

06.01.2023 17:00 | 4 komentarze | 5 582 odsłon | Alicja Molenda
Kto jeździ w góry przez Zator wie, jak trudno pokonać tamtejszy rynek, przez który prowadzi droga krajowa. Za cztery lata przejazd się znacznie poprawi, bo Zator będzie miał jednojezdniowe zachodnie obejście.
4
Zator zyska nową, innowacyjną obwodnicę
Za cztery lata, jadąc w góry, Rynek w Zatorze można będzie ominąć
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Droga będzie budowana z wykorzystaniem metodyki i narzędzi BIM. Wykonawca zostanie wybrany w ramach tzw. dialogu konkurencyjnego - podała GDDKiA.

Ogłoszony został przetarg na wybór wykonawcy obwodnicy Zatora w ciągu DK28.

Nowa droga będzie miała 2,1 km długości i ominie centrum Zatora po zachodniej stronie miasta. Będzie przebiegać od ronda na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (ul. 1-go Maja) do stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka). Odcinek będzie drogą jednojezdniową klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), z jednym pasem ruchu w każdym kierunku.

GDDKiA podała, że droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, a przewidywany czas budowy to lata 2024-2026. Obwodnica ma być budowana wykorzystaniem metodyki i narzędzi BIM (ang. Building Information Modeling).

BIM jest nowoczesną technologią, w której stosuje się wspólne środowisko danych (komplet informacji jest zgromadzony w jednym miejscu) oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów. Uwzględniają one wszystkie niezbędne informacje możliwe do wykorzystania na każdym etapie inwestycji - od projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie.

Do pilotażowego wdrożenia BIM wybrano budowę obwodnicy Zatora jako inwestycję reprezentatywną dla zadań realizowanych przez GDDKiA - biegnie nowym śladem i obejmuje szeroki zakres robót - drogowe, mostowe i instalacyjne (wodne, kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne i teletechniczne).

Wykonawca obwodnicy Zatora zostanie wybrany w ramach tzw. dialogu konkurencyjnego, a nie w trybie przetargu nieograniczonego, stosowanego, jak wskazuje GDDKiA, najczęściej przez zamawiających.

Dialog konkurencyjny wykorzystywany jest wtedy, kiedy zamówienie ma charakter innowacyjny, a budowa drogi przy wykorzystaniu metodyki i narzędzi BIM to innowacyjne przedsięwzięcie i dlatego zdecydowano, że wykonawca obwodnicy Zatora zostanie wybrany właśnie trybie dialogu konkurencyjnego.

źródło: wnp.pl