Nie masz konta? Zarejestruj się

Trzebinia

Kontrowersyjny budżet Trzebini na 2023 r. przeszedł 11 głosami za, przy 6 przeciw i 3 głosach wstrzymujących się

29.12.2022 20:16 | 8 komentarzy | 8 839 odsłon | Alicja Molenda

AKTUALIZACJA

Niewiele będzie inwestycji w Trzebini w 2023 r. Dwie, rozpisane na dwa lata, mocno obciążą gminne finanse. Radni mieli co do nich poważne wątpliwości, ale większością głosów dali zielone światło.
8
Kontrowersyjny budżet Trzebini na 2023 r. przeszedł 11 głosami za, przy 6 przeciw i 3 głosach wstrzymujących się
21 milionowy deficyt budżetu Trzebini w 2023 r. pokryje nadwyżka z 2021 r. i kredyt
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Rada Miasta Trzebini uchwaliła dziś budżet gminy na 2023 rok.

Zaplanowała 150 485 618 zł dochodów i 171 975 542  zł wydatków. 21-milonowy deficyt pokryć ma wypracowana w 2021 r. nadwyżka finansowa (11 mln zł)  i 10 mln zł kredytu.

Dwie inwestycje pod lupą

1. Obiekt wielofunkcyjny. Pierwszą inwestycją, która wzbudziła kontrowersje, jest zagospodarowanie tzw. placu po Aholdzie u zbiegu Krakowskiej i Ochronkowej. W dyskusji niektórzy radni zastanawiali się, czy taki obiekt jest miastu potrzebny i czy ma sens angażownie w jego budowę większości pieniędzy przeznaczonych na gminne inwestycje w 2023 roku. Zwracali uwagę na spadek dochodów gminy i fakt, że taki obiekt po oddaniu go do użytku wygeneruje 2-3 mln kosztów utrzymania. Gdyby obiecana dotacja z Polskiego Ładu była wyższa (jest 10 mln zł), pewnie wątpliwości byłoby mniej. Poza tym mamy kryzysowe czasy.

Zwolennicy budowy argumentowali, że sprawy z rozkręcaniem tej inwestycji poszły już za daleko. Jest projekt, pozwolenie na budowę, trwa przetarg (15 firm ubiega się o zlecenie). To ich głosy przeważyły w głosowaniu nad tą inwestycją i całym budżetem.

2. Wiadukt w Młoszowej. Jeszcze większe wątpliwości mieli radni w kwestii budowy wiaduktu nad linią szybkiej kolei w Młoszowej. To jest element pominięty w projektowaniu modernizacji linii E-30 przez PKP-inwestora.

Zdaniem radnych, bezpieczne skomunikowanie domów za torami z drogą krajową jest ważne, ale nie za pieniądze gminy. Inwestorem jest kolej, która ogłosiła już przetag na projekt i budowę wiaduktu. Gmina ma do tego dołożyć 3 mln zł w 2023 r. i 6 mln zł  w 2024 r.

Temat budowy wiaduktu poruszył też mieszkańców Młoszowej. 75 z nich apelowało do radnych i burmistrza, aby dopóki nie będzie znany dokładny przebieg projektowanego wiaduktu, nie pozwolili na tę inwestycję. Ludzie obawiaja się, że przyjdzie im żyć w bliskim sąsiedztwie ogromnej, uciążliwej budowli, mogącej obniżyć wartość ich działek.

Wniosek o wycofanie wiaduktu z przyszłorocznego budżetu gminy złożył po długiej dyskusji radny Waldemar Wszołek. Po przerwie ogłoszonej na jego sformułowanie, będąc pod presją wypowiedzi radcy prawnego Rafała Wentrysa, sugerującego sprzeczność wniosku  z prawem (niespójność z wcześniejszymi uchwałami dotyczącymi tematu), radny Wszołek go wycofał. Kapitulacja radnego była dość niezrozumiała, bo w procedowaniu budżetu w Trzebini, radny ma prawo złożyć na sesji budżetowej wniosek o zmianę w planie.  Ponadto wycofywanie się z inwestycji i umów nie jest zjawiskiem nieznanym.

3. Finał - kapitulacja. Czterogodzinna, pełna troski o finanse gminne i pełna obaw o niebywały rozmach inwestycyjny w kryzysowych czasach, okazała się rzucaniem grochem o ścianę. 11 radnych przegłosowało budżet na 2023 zaproponowany przez burmistrza (było za), 6 było przeciw, 3 wstrzymało się od głosu, 1 nieobecny.

Wyniki imienne: Bożena Adamczyk (WSTRZYMUJĘ SIĘ), Mariusz Brzózka (ZA), Barbara Dębiec (NIEOBECNA), Józef Dziedzic (ZA), Andrzej Gruszczyński (ZA), Wojciech Hajduk (ZA), Marek Harwes (PRZECIW), Halina Henc (PRZECIW), Teresa Jarczyk (WSTRZYMUJĘ SIĘ), Paweł Jasic (PRZECIW), Marian Kokoszka (PRZECIW), Jarosław Kurdziel (ZA), Katarzyna Majewska (ZA), Robert Mendyk (ZA), Tomasz Piszczek (ZA), Janusz Siemek (ZA), Marta Skowronek (PRZECIW), Piotr Szybalski (ZA), Jacek Woch (ZA), Waldemar Wszołek (WSTRZYMUJĘ SIĘ), Grzegorz Żuradzki (PRZECIW).

Jaką ocenę zatwierdzonym dziś inwestycjom wystawią mieszkańcy, w jakim  stopniu przy potężnym obciążeniu budżetu będą zaspokajane ich inne potrzeby? Zobaczymy. Na razie mocno wybrzmiało tylko ostrzeżenie radnego Grzegorza Żuradzkiego, że na gminne drogi jest zaplanowane 3,7 mln zł,  z czego 3 mln zł na wsparcie budowy kolejowego wiaduktu na Młoszowej, a na remonty i modernizacje pozostałych dróg gminnych zaledwie - jak wyliczył radny Żuradzki, 740 tys. zł.

INNE INWESTYCJE W GMINIE W 2023 R.

Przebudowa skrzyżowania Kościelnej z Piłsudskiego 940 000 zł (z ZDW)

Dokończenie budowy sali gimnastycznej w Bolęcinie - 600 000 zł

Przebudowa ul. Floriana w Dulowej - 400 000 zł

Zagospodarowanie terenu rekreacyjnego w Lgocie - 301 000 zł

Budowa drogi bocznej od ul. 1 Maja w Trzebini - 270 000 zł

Oświetlenie ul. Spacery w Młoszowej - 207 000 zł

Kotłownia gazowa w SP w Bolęcinie - 102 805 zł

Oświetlenie ul. Granicznej w Pile Kościeleckiej - 47 981

Oświetlenie Kwiatowej w Bolęcinie - 43 383 zł

Oświetlenie ul. Piasecznej w Płokach - 42 000 zł

Projekt przebudowy ul. Spacerowej i Cichej w Trzebini - 8 000 zł

 

Więcej o budżecie i sesji w papierowym wydaniu "Przełomu" 4 stycznia.