Trzebinia
Kontrowersyjny budżet Trzebini na 2023 r. przeszedł 11 głosami za, przy 6 przeciw i 3 głosach wstrzymujących się
AKTUALIZACJA
![Kontrowersyjny budżet Trzebini na 2023 r. przeszedł 11 głosami za, przy 6 przeciw i 3 głosach wstrzymujących się](https://imgcdn1.przelom.pl/im/v1/news-900-widen-wm/2022/12/29/44192_1672341966_05813500.jpg)
Rada Miasta Trzebini uchwaliła dziś budżet gminy na 2023 rok.
Zaplanowała 150 485 618 zł dochodów i 171 975 542 zł wydatków. 21-milonowy deficyt pokryć ma wypracowana w 2021 r. nadwyżka finansowa (11 mln zł) i 10 mln zł kredytu.
Dwie inwestycje pod lupą
1. Obiekt wielofunkcyjny. Pierwszą inwestycją, która wzbudziła kontrowersje, jest zagospodarowanie tzw. placu po Aholdzie u zbiegu Krakowskiej i Ochronkowej. W dyskusji niektórzy radni zastanawiali się, czy taki obiekt jest miastu potrzebny i czy ma sens angażownie w jego budowę większości pieniędzy przeznaczonych na gminne inwestycje w 2023 roku. Zwracali uwagę na spadek dochodów gminy i fakt, że taki obiekt po oddaniu go do użytku wygeneruje 2-3 mln kosztów utrzymania. Gdyby obiecana dotacja z Polskiego Ładu była wyższa (jest 10 mln zł), pewnie wątpliwości byłoby mniej. Poza tym mamy kryzysowe czasy.
Zwolennicy budowy argumentowali, że sprawy z rozkręcaniem tej inwestycji poszły już za daleko. Jest projekt, pozwolenie na budowę, trwa przetarg (15 firm ubiega się o zlecenie). To ich głosy przeważyły w głosowaniu nad tą inwestycją i całym budżetem.
2. Wiadukt w Młoszowej. Jeszcze większe wątpliwości mieli radni w kwestii budowy wiaduktu nad linią szybkiej kolei w Młoszowej. To jest element pominięty w projektowaniu modernizacji linii E-30 przez PKP-inwestora.
Zdaniem radnych, bezpieczne skomunikowanie domów za torami z drogą krajową jest ważne, ale nie za pieniądze gminy. Inwestorem jest kolej, która ogłosiła już przetag na projekt i budowę wiaduktu. Gmina ma do tego dołożyć 3 mln zł w 2023 r. i 6 mln zł w 2024 r.
Temat budowy wiaduktu poruszył też mieszkańców Młoszowej. 75 z nich apelowało do radnych i burmistrza, aby dopóki nie będzie znany dokładny przebieg projektowanego wiaduktu, nie pozwolili na tę inwestycję. Ludzie obawiaja się, że przyjdzie im żyć w bliskim sąsiedztwie ogromnej, uciążliwej budowli, mogącej obniżyć wartość ich działek.
Wniosek o wycofanie wiaduktu z przyszłorocznego budżetu gminy złożył po długiej dyskusji radny Waldemar Wszołek. Po przerwie ogłoszonej na jego sformułowanie, będąc pod presją wypowiedzi radcy prawnego Rafała Wentrysa, sugerującego sprzeczność wniosku z prawem (niespójność z wcześniejszymi uchwałami dotyczącymi tematu), radny Wszołek go wycofał. Kapitulacja radnego była dość niezrozumiała, bo w procedowaniu budżetu w Trzebini, radny ma prawo złożyć na sesji budżetowej wniosek o zmianę w planie. Ponadto wycofywanie się z inwestycji i umów nie jest zjawiskiem nieznanym.
3. Finał - kapitulacja. Czterogodzinna, pełna troski o finanse gminne i pełna obaw o niebywały rozmach inwestycyjny w kryzysowych czasach, okazała się rzucaniem grochem o ścianę. 11 radnych przegłosowało budżet na 2023 zaproponowany przez burmistrza (było za), 6 było przeciw, 3 wstrzymało się od głosu, 1 nieobecny.
Wyniki imienne: Bożena Adamczyk (WSTRZYMUJĘ SIĘ), Mariusz Brzózka (ZA), Barbara Dębiec (NIEOBECNA), Józef Dziedzic (ZA), Andrzej Gruszczyński (ZA), Wojciech Hajduk (ZA), Marek Harwes (PRZECIW), Halina Henc (PRZECIW), Teresa Jarczyk (WSTRZYMUJĘ SIĘ), Paweł Jasic (PRZECIW), Marian Kokoszka (PRZECIW), Jarosław Kurdziel (ZA), Katarzyna Majewska (ZA), Robert Mendyk (ZA), Tomasz Piszczek (ZA), Janusz Siemek (ZA), Marta Skowronek (PRZECIW), Piotr Szybalski (ZA), Jacek Woch (ZA), Waldemar Wszołek (WSTRZYMUJĘ SIĘ), Grzegorz Żuradzki (PRZECIW).
Jaką ocenę zatwierdzonym dziś inwestycjom wystawią mieszkańcy, w jakim stopniu przy potężnym obciążeniu budżetu będą zaspokajane ich inne potrzeby? Zobaczymy. Na razie mocno wybrzmiało tylko ostrzeżenie radnego Grzegorza Żuradzkiego, że na gminne drogi jest zaplanowane 3,7 mln zł, z czego 3 mln zł na wsparcie budowy kolejowego wiaduktu na Młoszowej, a na remonty i modernizacje pozostałych dróg gminnych zaledwie - jak wyliczył radny Żuradzki, 740 tys. zł.
INNE INWESTYCJE W GMINIE W 2023 R.
Przebudowa skrzyżowania Kościelnej z Piłsudskiego 940 000 zł (z ZDW)
Dokończenie budowy sali gimnastycznej w Bolęcinie - 600 000 zł
Przebudowa ul. Floriana w Dulowej - 400 000 zł
Zagospodarowanie terenu rekreacyjnego w Lgocie - 301 000 zł
Budowa drogi bocznej od ul. 1 Maja w Trzebini - 270 000 zł
Oświetlenie ul. Spacery w Młoszowej - 207 000 zł
Kotłownia gazowa w SP w Bolęcinie - 102 805 zł
Oświetlenie ul. Granicznej w Pile Kościeleckiej - 47 981
Oświetlenie Kwiatowej w Bolęcinie - 43 383 zł
Oświetlenie ul. Piasecznej w Płokach - 42 000 zł
Projekt przebudowy ul. Spacerowej i Cichej w Trzebini - 8 000 zł
Więcej o budżecie i sesji w papierowym wydaniu "Przełomu" 4 stycznia.
Komentarze
8 komentarzy
a po do KFC? tam podają kurczaki a nie baraninę. Na dworcu mają otworzyć toalety... fucha jak znalazł.
Oj "KTOS"; domagasz się od tych ludzi strategicznych wizji na wiele lat naprzód i strategicznych decyzji, których skutki ujawnią się po kilku kadencjach, a tu jest myślenie "tu i teraz". Widzisz przecież, że w bulwersującej Cię ( i nie tylko ) kwestii wykorzystania komunikacji kolejowej, nie przewidziano nic na rozbudowę zapchanych od rana do nocy parkingów w Trzebini, ani nawet "kilku złotych" na szukanie działek pod parking w Dulowej. Temat jest dla tego towarzystwa załatwiony. Reszta to Twój problem.
Okulczuk do KFC!!
burżuazja pełną gębą zamiast robić coś dla mieszkańców, stawiają nikomu niepotrzebny obiekt aby włodarz w lexusie mógł się pochwalić że to za jego kadencji wybudowano... brak słów a może by tak latarnie uliczne na ledy zamienić aby zmniejszyć koszty energii i zwiększyć bezpieczeństwo ??? ale po co, to już nie będzie efektowne jak nowy budynek z kawiarnią.
Szanowna Redakcjo Przełomu czy mogłabym prosić aby standardem w artykułach była informacja kto z nazwiska i jak głosował, to napewno wielu z nam mieszkańcom da szansę wypracować sobie zdanie na kogo warto głosować i jak jesteśmy reprezentowani. Budowa wiaduktu jest potrzebna i niezbędna totalnym niezrozumieniem było prowadzenie inwestycji za setki milionów złotych przez PKP ALE na przykład Wola Filipowska, Krzeszowice czy Jaworzno nie płaciły za budowy bezkolizyjnych przejazdów czy to pod torami czy nad torami zatem wyciąganie tych milionów z budżetu Gminy Trzebinia jest całkowicie bezzasadne tymbardziej że czasy są jakie są i każdy pieniądz na inwestycje się bardzo liczy. Zabieramy na ten wiadukt z koszyka gdzie pieniądze mogłyby być wykorzystane na inne palące potrzeby. To samo stało się z oddaniem działki i dopłaceniem milionów na budowę komisariatu Policji w centrum gdzie można było ulokować coś bardziej dochodowego. Naprawdę posunięcia w tych tematach są zdumiewające. Żeby Trzebini osiągała sukces potrzeba niewiele! Lokalizacja JEST, węzeł kolejowy łączący z Krakowem i Katowicami JEST, autostrada JEST, tereny inwestycyjne SĄ! Tereny rekreacyjne SĄ! Zatem budowa nowych mieszkań, przyciąganie nowych firm i dobrze zorganizowana komunikacja autobusowa bo miasto łączy się z okolicznymi wioskami gdzie ludzie dojadą do pracy, szkoły, szpitala. Naprawdę atutów jest dużo wystarczy TYLKO tego nie spaprać!
Argimentacja w kwestii budynku wielofunkcyjnego jest jak z przedszkola... Sytuacja na rynku i swiecie sie zmieniła. Za 2 lata jak go postawia to bedzie stał pusty, ale wtedy tych radnych i burmistrza juz nie bedzie...
Trudno zrozumieć argument "sprawy zaszły za daleko". Kto dopuścił i kto zezwolił aby wydać już tyle publicznych pieniędzy na to aby "sprawy" stały się nieodwracalnym faktem. Powracam do sprawy , która zaszła donikąd. Parking przy PKP. Uważam , że jest to kluczowa sprawa dla mieszkańców Trzebini oraz pobliskich miejscowości. Mieszkańcom korzystającym z PKP brakuje miejsc parkingowych. Skrupulatnie korzysta z tego faktu trzebińska policja.
Nie do wiary... Bardzo chętnie dowiem się, którzy to radni wstrzymali się od głosu. Ewidentnie czas zejść ze sceny, skoro takie ważne decyzje ich przerastają.