Nie masz konta? Zarejestruj się

Materiały promocyjne

Kobiety kontra mężczyźni - kto częściej i więcej kupuje online?

23.06.2022 18:37 | 0 komentarzy | 1 695 odsłona | red

Materiał promocyjny

Czy obecnie jesteśmy w stanie odróżnić płeć użytkownika w sklepie internetowym po jego zachowaniu, preferencjach oraz decyzjach zakupowych? Jeszcze kilka lat temu z pewnością tak, ale aktualnie nie jest to takie proste. Skąd to wiemy? Otóż przedstawiają nam to wyniki badań z raportu dotyczącego nawyków zakupowych w sieci, opracowanego w 2022 r. przez Izbę Gospodarki Elektronicznej. W poniższym artykule przedstawimy niezbędne dane. Ponadto sprawdzimy, które z powszechnie przyjętych teorii dotyczących e-zakupów przestały już obowiązywać, a które mogą przydać się właścicielom sklepów internetowych.
0
Kobiety kontra mężczyźni - kto częściej i więcej kupuje online?
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Działania SEO połączone z analizą danych

Raport Mr. & Mrs E-commerce dotyczy kobiet, mężczyzn oraz seniorów, omawia popularne założenia, którym bliżej do stereotypów niż racjonalnych zachowań. Z danych wyraźnie wynika, że rozbieżność przyzwyczajeń konsumpcyjnych między przedstawicielami obu grup zdecydowanie się zaciera. Dotyczy to również wydatków (kwoty są do siebie zbliżone) oraz częstotliwości e-zakupów. Odchodzi się zatem od stwierdzeń powszechnie funkcjonujących w społeczeństwie, mówiących, że rozrzutność jest cechą kobiecą i zakupy są zdecydowaną domeną kobiet.

Przygotowując strategię dla biznesu e-commerce, warto przyjrzeć się opublikowanym danym. Pozwolą chociażby przygotować treści na stronę odpowiednio pod daną grupę docelową. Znaczenie mają nawet niewielkie różnice w tendencjach zakupowych między kobietami a mężczyznami czy też zachowania zakupowe typowe dla danej grupy wiekowej. Wszelkie działania z zakresu SEO najlepiej zlecić agencji SEO. Przeprowadzi ona wnikliwy audyt SEO i zaplanuje odpowiednią optymalizację pod kątem pozycjonowania. Często praktykowanym rozwiązaniem, które przynosi świetne rezultaty dla właścicieli biznesów e-commerce, jest łączenie działań SEO z UX, czyli wzbogacenie procesu optymalizacji o User Experience. Dzięki temu można liczyć na sprawną nawigację na stronie lub prawidłowe wyświetlanie się strony na różnego typu urządzeniach.

Research online w pierwszej kolejności

Osoby kupujące online chętnie korzystają z porównywarek cenowych i sprawdzają opinie o danym produkcie. To najczęściej jeden z ich pierwszych kroków ścieżki zakupowej. Ponad 66% spośród badanych przed skorzystaniem z usługi danej firmy przeprowadza research online. To argument przemawiający za tym, żeby zadbać o odpowiednie treści i sekcje na stronie – opisy, blog, recenzje. Content wpłynie na pozycję witryny w wyszukiwarce, ale i rozwieje potencjalne wątpliwości e-klientów.

Wśród ankietowanych kobiet 16% ufa rekomendacjom bliskich osób, a 15% z nich przegląda sekcje blogowe i vlogi w celu dotarcia do wiarygodnych informacji o poszczególnych produktach. Ankietowani mężczyźni wybierają nieco inne źródła informacji - 14% wskazało na fora internetowe oraz porównywarki cenowe. Z perspektywy właściciela e-commerce na pewno warto inwestować na stronie w treści poradnikowe, blogowe, ale i recenzje produktowe. To właśnie one dają odbiorcom jakościowe treści, tym samym stanowią odpowiedź na ich potrzeby oraz są potrzebnym wsparciem podczas decyzji zakupowych. To nie wszystko. Content ma duży wpływ na pozycjonowanie stron. Warto więc zadbać o jego jakość.

W przypadku, gdy grupą docelową są głównie seniorzy, można rozważyć założenie infolinii lub czatu ze sprzedawcą. Według badań spora część ankietowanych seniorów, aż 33%, zasięga opinii u rodziny i sprzedawców. Stawiają na rzeczywistą rozmowę, a nie na czytanie treści.

Wybór platformy sprzedażowej przez kobiety i mężczyzn

Statystyki pokazują, że przedstawiciele wszystkich grup decydują się na e-zakupy średnio raz bądź dwa razy w miesiącu. Wynik 8 na 10 e-klientów jest naprawdę wysoki. Przy podziale na płeć - kobiety preferują sklepy internetowe, portale zakupowe oraz aukcyjne, mężczyźni korzystają z nich w bardzo podobnym stopniu. Dodatkowo z chęcią robią e-zakupy w sklepach z aplikacjami mobilnymi, co jest wyraźnym sygnałem, aby każdy właściciel zadbał o optymalizację swojego e-commerce pod kątem urządzeń mobilnych.

Jakie urządzenia dominują podczas e-transakcji?

Chyba nikogo nie zdziwi, że e-konsumenci najczęściej korzystają z urządzeń mobilnych podczas zakupów internetowych. Smartfony dominują w obu grupach - statystyki podają, że pochodzi z nich przeszło 40% transakcji zakupowych. Prawie drugie tyle to wynik osiągany przez laptopy. Kobiety i mężczyźni reprezentujący grupę seniorów aż w 83% korzystają z nich, aby zrobić zakupy internetowe. 41% sięga po komputery stacjonarne.

Spora różnica w nawykach konsumenckich widoczna jest w stosowaniu smartwatcha.  10% panów zadeklarowało robienie zakupów w tenże sposób, a wśród pań - jedynie 2%.

Warto wspomnieć, że wyszukiwania fraz na sprzedaż” i na sprzedaż w pobliżu” na urządzeniach mobilnych wzrosło w latach 2017-2019 o 250%. Jeśli więc zarządzasz zarówno sklepem online, jak i stacjonarnym, postaw na pozycjonowanie lokalne. Oczywiście przy nawiązaniu współpracy z lokalną agencją SEO. Zadba ona o tzw. off-sitowe działania, np. tworząc wizytówkę sklepu w Google. Wzmocnisz swoją markę na rynku regionalnym i zdobędziesz grono zaufanych klientów z Twojej okolicy.

Wybory kobiet kontra wybory mężczyzn

O ile sporo podobieństwa jest w tym, w jaki sposób kupują przedstawiciele obu płci, wyraźne różnice widać w kategoriach produktów, po które sięgają. Branża modowa, kosmetyki, a także akcesoria dla dzieci to najczęstsze wybory kobiet. W przypadku mężczyzn są to: elektronika, gadżety, a w następnej kolejności produkty z kategorii moda i uroda. Nie jest więc prawdą, że branża beauty & fashion to wyłącznie królestwo kobiet. Osoby prowadzące swój sklep e-commerce w tych właśnie sektorach powinny mieć to na uwadze, planując strategię marketingową i działania optymalizacyjne.

Konsumenci obu płci odważniej wykorzystują możliwości zakupów internetowych, tj. darmowe zwroty. Zakup kilku produktów online i odesłanie nieodpowiednich nie stanowi dla nich już żadnej bariery. Takie nawyki ma aż 44% ankietowanych klientek oraz 41% badanych klientów.

Co z wydatkami za e-zakupy?

Średnie miesięczne wydatki na zakupy internetowe są bardzo zbliżone w przypadku obu grup. Najczęściej jest to suma w przedziale 201-400 zł, co podaje blisko ⅓ ankietowanych. Jednorazowa kwota to z kolei przedział 51-100 zł. Można więc śmiało stwierdzić, że przekonania na temat skłonności kobiet do rozrzutności i większych wydatków podczas zakupów internetowych są błędne. A dlaczego zakupy online są lepsze? Badane grupy zgodnie przyznają, że do plusów e-transakcji zaliczają się bezpłatne przesyłki oraz szybki czas ich realizacji, a w dodatku proste metody płatności - BLIK i przelew.

Kobiety kontra mężczyźni na e-zakupach - jakie wnioski?

Wyniki przedstawione w raporcie jednoznacznie wskazują, że zdecydowanie mniej jest różnic w zachowaniach konsumenckich między kobietami a mężczyznami, niż było to dawniej. Są one potrzebne, aby uniknąć błędów przy tworzeniu profilu grupy docelowych klientów, a także, by dokładnie dobrać działania i optymalizacyjne, i marketingowe.

Różnice się zacierają, ale nie zaszkodzi zagłębić się w modele zachowań zakupowych dla każdej grupy, jeśli targetem danego e-sklepu są kobiety, mężczyźni lub też seniorzy. Większe odmienności widać przy podziałach na grupy wiekowe, więc dostosowanie e-sklepu  w odniesieniu do wieku klientów odgrywa bardzo ważną rolę i ma wpływ na powodzenie całej strategii. Zawsze warto odwoływać się do sprawdzonych danych oraz na bieżąco weryfikować statystyki mówiące o nawykach i zachowaniach e-konsumentów.

Materiał promocyjny