Nie masz konta? Zarejestruj się

Przełom Online

Rządowa dopłata do zakupu telewizora lub dekodera. Komu przysługuje?

04.04.2022 20:00 | 2 komentarze | 4 489 odsłony | Marek Oratowski
Można już składać wnioski o dofinansowanie na zakup nowego odbiornika cyfrowego. Ma to związek ze zmianą standardu nadawania cyfrowej telewizji naziemnej.
2
Rządowa dopłata do zakupu telewizora lub dekodera. Komu przysługuje?
Po pieniądze może sięgnąć ponad dwa miliony gospodarstw domowych, fot. Facebook
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Z badań przeprowadzonych przez Krajowy Instytut Mediów wynika, że 2,27 mln gospodarstw nie jest przystosowanych do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej. Zmiana standardu nadawania telewizji następuje stopniowo w kolejnych województwach. Województwo łódzkie, świętokrzyskie, śląskie, małopolskie i podkarpackie obejmie od 23 maja.

Tyle możemy dostać

Jedne osoby planują w związku z tym zakup nowego telewizora, ale to wiąże się ze sporym wydatkiem. Inni zakupią dekoder. Stąd decyzja o dopłatach dla planujących takie inwestycje.

Od 30 marca dofinansowanie wynosi 250 zł w przypadku telewizora lub 100 zł w przypadku dekodera. Aby uzyskać dopłatę w ramach programu nazwanego przez wielu Dekoder+, należy złożyć wniosek. Można to zrobić za pośrednictwem Poczty Polskiej lub formularza online na platformie gov.pl. Osobiście lub przez pełnomocnika. Zakupu trzeba dokonać do końca tego roku.

Konieczne jest oświadczenie

Na etapie wypełniania wniosku konieczne jest złożenie oświadczenia - pod rygorem odpowiedzialności karnej - że bez dofinansowania nie ma możliwości dostosowania sprzętu odbiorczego do zmiany standardu nadawania sygnału telewizyjnego. Dopłata będzie przyznawania niezależnie od dochodów uzyskiwanych przez gospodarstwo domowe. Jak wyjaśniał minister cyfryzacji Janusz Cieszyński, wprowadzenie kryterium sprawiłoby, że system byłby kosztowniejszy i bardziej skomplikowany. Jeśli urzędnicy uznają, ze dana osoba nienależnie pobrała świadczenie, będzie musiała je zwrócić.

Wsparcie przyznawane jest w formie specjalnego kodu, otrzymywanego na podany w formularzu online adres e-mail lub w postaci wydruku przekazanego przez pracownika Poczty Polskiej.

Kod można zrealizować w sklepach internetowych i stacjonarnych, które przystąpiły do programu.