Nie masz konta? Zarejestruj się

Materiały promocyjne

Jak założyć sklep internetowy krok po kroku?

22.12.2021 22:44 | 0 komentarzy | 2 626 odsłony | red

Materiał promocyjny

Prawdopodobnie pandemia i spowodowane nią ograniczenia gospodarcze miały duży wpływ na to, że sprzedaż w sieci stała się ostatnio tak popularnym sposobem zarabiania. Niemniej, nawet bez tego e-commerce miało się dobrze, a sytuacja epidemiczna tylko przyspieszyła jego wzrost. I tak w 2020 r. zyski, jakie przyniósł handel w polskim Internecie, wyniosły ok. 15 mld euro (ok. 70 mld zł), co czyni z krajowego rynku jeden z najszybciej rozwijających się w Europie. Specjaliści szacują, że taki stan rzeczy potrwa przynajmniej do 2026 r., kiedy to wartość brutto polskiego e-commerce wyniesie ok. 162 mld zł.
0
Jak założyć sklep internetowy krok po kroku?
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Biorąc pod uwagę tak sprzyjające prognozy, nic dziwnego, że wiele osób żywo interesuje się tematem zakładania i prowadzenia sklepu internetowego. Własny biznes w sieci może być nie tylko dobrym sposobem na wsparcie domowego budżetu, ale także stanowić główny kanał zarobkowania, zwłaszcza w tak niestabilnych czasach jak obecne.

Dlaczego w ogóle warto prowadzić sklep internetowy?

Zanim przejdziemy do tego, jak założyć sklep internetowy, warto przedstawić korzyści, jakie wynikają z jego prowadzenia. Poza tak oczywistymi zaletami jak praca zdalna, obsługa sprzedaży internetowej wiąże się także z:

  • niewielkim wkładem finansowym potrzebnym do założenia biznesu – możliwość korzystania z bezpłatnego lub abonamentowego oprogramowania oraz drop-shipping'owy model sprzedaży pozwalają ograniczyć niezbędny kapitał początkowy do minimum,
  • stosunkowo łatwą i przyjemną obsługą – obecnie istnieje wiele narzędzi ułatwiających zarządzanie sklepem internetowych, począwszy od integracji ze stanami magazynowymi po zautomatyzowanie obsługi zamówień,
  • dużą szansą na generowanie satysfakcjonującego przychodu – rynek e-commerce wciąż ma ogromny potencjał. Sklepy internetowe są tak popularne wśród kupujących, ponieważ dają możliwość dokonywania transakcji z dowolnego miejsca i w dowolnym momencie (także nocą i w święta).

Wszystko to sprawia, że posiadanie własnego e-sklepu daje ogromną szansę na odniesienie sukcesu.

Jak założyć sklep internetowy? – Instrukcja

Sam proces zakładania sklepu internetowego jest bardzo prosty i może przebiec w ekspresowym tempie. Kroki, jakie należy wykonać to:

  1. Wybór platformy.
  2. Wybór domeny i hostingu.
  3. Wybór szablonu (lub stworzenie własnego).
  4. Wybór integracji.
  5. Stworzenie polityki sklepu.
  6. Dodanie produktów.
  7. Marketing.

Z informacjami na temat poszczególnych etapów zakładania e-sklepu zapoznasz się poniżej.

Wybór platformy

Choć istnieje możliwość stworzenia własnego sklepu od zera, takie rozwiązanie wiąże się z posiadaniem wiedzy i umiejętności programistycznych lub dużymi kosztami oraz – w każdym przypadku – wymaga sporo czasu. Oczywiście, można także skorzystać z darmowych platform e-commerce (Open Source), jednakże zwykle nie zapewniają one satysfakcjonującego poziomu bezpieczeństwa i wsparcia technicznego. Dlatego też na początek najlepiej wybrać oprogramowanie typu SaaS (Software as a Service), czyli abonamentowe.

Jedną z najpopularniejszych platform tego typu bez wątpienia jest Shoper. Jego użytkowanie wiąże się z dokonywaniem cyklicznych opłat, ale zapewnia duży komfort (w tym wsparcie techniczne w języku polskim) oraz bezpieczeństwo. Aby założyć sklep na platformie Shoper, wystarczy odwiedzić oficjalną stronę producenta, a następnie wybrać rodzaj abonamentu oraz wypełnić formularz. Wszystko zajmuje niewiele czasu, dlatego już po chwili można się cieszyć własnym e-sklepem.

Wybór domeny i hostingu

Ważną kwestią jest wybór domeny, ponieważ to z jej nazwą klienci stykają się najpierw, gdy po raz pierwszy odwiedzają nasz sklep. Dlatego też powinna bezpośrednio nawiązywać do prowadzonej działalności. Pamiętaj jednak, aby nie była zbyt długa i skomplikowana, ponieważ wówczas niewiele osób ją zapamięta, co z kolei może negatywnie odbić się na świadomości marki.

W niektórych przypadkach (zwłaszcza, jeśli chodzi o oprogramowania typu Open Source) domena to nie wszystko i należy wykupić jeszcze hosting, czyli miejsce na serwerze lub cały dedykowany serwer (z określonym limitem transferowym). Jeśli nie masz ochoty się tym zajmować, pamiętaj że platformy SaaS (np. Shoper) często oferują określony transfer już w abonamencie.

Wybór szablonu (lub stworzenie własnego)

Indywidualny projekt jest szczególnie użyteczny w przypadku prowadzenia działań brandingowych. Na początku swojej przygody z prowadzeniem e-sklepu zlecenie jego wykonania może jednak wiązać się ze zbyt dużym obciążeniem kosztami. Dlatego też najlepiej postawić na jeden spośród dostępnych, gotowych szablonów. Zwłaszcza, że nic nie stoi na przeszkodzie, by z czasem – gdy sprzedaż nabierze rozpędu – zmienić go na własny.

Wybierając szablon, pamiętaj, aby nie kierować się wyłącznie względami estetycznymi. Pod uwagę należy wziąć również funkcjonalność. Dobry layout powinien być przede wszystkim przejrzysty i intuicyjny dla klientów. W przeciwnym razie może zniechęcić ich do dokonywania transakcji.

Wybór integracji

Aby ułatwić klientom korzystanie ze sklepu, a sobie jego obsługiwanie, warto zaimplementować wybrane integracje. Absolutne minimum stanowi połączenie e-sklepu z systemem płatności online oraz wieloma metodami dostawy. Warto też dodać narzędzie, które zsynchronizuje dostępne produkty ze stanami magazynowymi.

Na późniejszych etapach, gdy Twój sklep znacząco się rozwinie, a w jego asortymencie pojawi się tysiące produktów, może się okazać, że do efektywnego zarządzania zasobami potrzebujesz systemu klasy ERP. Dlatego też, wybierając platformę e-commerce, upewnij się że jest kompatybilna z narzędziami tego typu.

Stworzenie polityki sklepu

Żaden sklep nie może efektywnie działać bez odpowiedniej polityki. Aby uniknąć problemów i nieporozumień z klientami już na początku zadbaj o jasny regulamin zwrotów oraz składania reklamacji. Dobrym pomysłem będzie także utworzenie sekcji o firmie, gdzie umieścisz dane kontaktowe (przynajmniej adres e-mail oraz numer telefonu). Takie rozwiązanie uwiarygodni Cię w oczach kupujących oraz pomoże zbudować wizerunek profesjonalnego sprzedawcy.

Dodanie produktów

Klienci sklepów internetowych nie mają możliwości dokładnego zapoznania się z produktami. W trosce o ich komfort zadbaj o jakość zdjęć swojego asortymentu. Postaraj się ukazać wszystkie istotne cechy towarów wraz z przykładowym zastosowaniem. Najlepiej sprawdzają się wysokiej jakości zdjęcia, które ukazują produkty na jasnym tle. Grafiki to jednak nie wszystko. Opisy towarów są równie ważne. Tworząc je, posługuj się prostym i zrozumiałym językiem. Wynotuj przy tym wszystko, co może okazać się zaletą danego produktu.

Pamiętaj, że treści znajdujące się na stronie Twojego sklepu powinny być unikalne. Tym samym, unikaj kopiowania zdjęć i opisów. Takie zachowanie jest nie tylko etyczne, ale także najbardziej efektywne, ponieważ tzw. duplicate content jest negatywnie oceniany przez algorytmy wyszukiwarek. W przypadku dużej ilości zduplikowanych treści Twój sklep nie zajmie wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, co negatywnie przełoży się na konwersję oraz generowane przychody.

Marketing

Nawet, jeśli dopiero startujesz z e-sklepem, nie zaniedbuj marketingu. Aby zaplanować skuteczne metody promocji, sprawdź, z czego korzysta konkurencja. To, co okaże się najbardziej efektywne w Twoim przypadku w dużej mierze zależy od branży i rodzaju asortymentu. Do najpopularniejszych metod promowania sklepów internetowych należą: prowadzenie mediów społecznościowych, optymalizacja SEO oraz kampanie typu Ads (np. Google Ads). Podczas gdy social media ułatwiają budowę wizerunku oraz świadomości marki, optymalizacja SEO oraz kampanie Ads przede wszystkim służą zwiększeniu ruchu.

Podsumowanie

Samo założenie sklepu internetowego jest dość proste, jeśli posiada się pomysł oraz zna realia rynkowe. W innym przypadku może sprawiać pewne trudności. Jeśli nie posiadasz jasnej wizji lub obawiasz się, że możesz popełnić błąd na którymś etapie zakładania e-sklepu, skorzystaj z pomocy naszych specjalistów: https://pirkspark.pl/projektowanie-sklepow-internetowych/.

Eksperci z Pirk Spark nie tylko pomogą Ci rozpocząć sprzedaż w sieci, ale także wesprą Cię na początku Twojej kariery. Mogą nawet wyręczyć Cię w obsłudze Twojego sklepu internetowego, stworzyć katalog produktów z interesującymi zdjęciami i opisami oraz zaplanować konkretne akcje marketingowe.


Materiał promocyjny