Chrzanów
Wypadek przy Lidlu!
W piątek, po godz. 17, skoda zderzyła się z renaultem na ul. Pogorskiej w Chrzanowie. Są poszkodowani.
- Dwóch mężczyzn i jedna kobieta zostali zabrani do szpitala - mówi kapitan Piotr Kosowski z chrzanowskiej PSP, kierujący akcją.
Przed zderzeniem obu aut doszło do niegroźnego potrącenia rowerzysty na ul. Chechlanej, przy skrzyżowaniu z Pogorską.
Komentarze
34 komentarzy
Współczesny sens ,,zasady ograniczonego zaufania''. Cytuję: ,,prawie wszystkie pojazdy (97%) jechały z prędkością większą od limitu prędkości''. To o tzw. Zakopiance, pełne wyniki badań: http://www.krbrd.gov.pl/files/file/Podrecznik-dla-organizatorow-ruchu-pieszego.pdf
Gdyby ktoś pomyślał, to dałby rondo jako wymóg przy uzyskiwaniu zgody na zjazd do Lidla, wtedy powstałoby ono na koszt sklepu. Teraz to by trzeba wyłożyć pieniądze publiczne.
Jest to jedno z miejsc, gdzie właśnie, ze względów bezpieczeństwa, powinno powstać rondo. Natomiast "rondyści", tak chętnie je widzący na drogach przelotowych, jakoś tego miejsca nie chcą zauważyć. Drugi problem to ten przepis o "drogach wewnętrznych" i wynikające z niego oznakowanie. Generalnie jest to przepis przefilozofowany, rodzący trudności interpretacyjne dla jadących drogą. Natomiast jest wygodny dla organizatorów ruchu, bo pozwala im zrezygnować ze sporej ilości znaków i zwalać winę na kierowców.
Jan Nowicki w "Wielkim Szu" powiedział -"Jedź tak, jakby wszyscy chcieli Cię zabić". Zatem życzmy wszystkim szerokości i tyłu powrotów ilu wyjazdów. A dla zbyt pewnych swych umiejętności za kierownicą polecam "Polskie drogi" na YT.
Śmiech na sali - zasada ograniczonego zaufania to jest potoczne określenie na Art. 4, o którym tu cały czas piszę.
@Śmiech na sali: sam czas reakcji na zagrożenie dochodzi do 2 sekund: https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/201-artykuly-na-plycie-cd/513-artykul, Rys. 9. Faktycznie, większość zdąży. Ale chodzi o to, aby wszyscy zdążyli.
Wnioski nasuwają się same. Skrzyżowanie jest niebezpieczne źle zaprojektowane a część kierowców nie przestrzega ograniczenia prędkości zwiększając jeszcze szanse na kolizje, pojazdy wyjeżdżające z Lidla muszą ustąpić pierwszeństwa przejazdu. Tak jak napisał śmiech na sali, jest zasada ograniczonego zaufania która też trzeba stosować, Poprawienia bezpieczeństwa wiąże się wiec tylko z przebudową skrzyżowania.
Drodzy rozmówcy. Istnieje coś takiego jak zasada ograniczonego zaufania. Pojęcie zapomniane, ale ułatwiające życie na drodze ;). Co do wspomnianych 200 km/h czyli ponad 50 m/s, to ile czasu średnio zajmuje dokładne podkreślam rozejrzenie się czy ma się wolny wjazd na skrzyżowanie? Zaokrąglimy do 2 sekund. W tym czasie większość kierowców spostrzeże zagrożenie.
Śmiech na sali - to prawda, ale masz prawo liczyć, że inni uczestnicy ruchu przestrzegają przepisów ruchu drogowego, chyba że okoliczności wskazują na możliwość odmiennego ich zachowania. Tak więc realizując obowiązek ustąpienia pierwszeństwa masz prawo spodziewać się, że inni jadą z dozwoloną prędkością, o ile okoliczności nie wskazują inaczej.
@Śmiech na sali: i to sedno problemu. Są przynajmniej 2 udokumentowane wypadki, gdzie prędkość na Pogorskiej wynosiła ponad 200 km/h. Jakim cudem mam się wywiązać z OBOWIĄZKU ustąpienia w takiej sytuacji? Zatrudnić jasnowidza?
@AAA wyjeżdżając z pod Lidla WŁĄCZASZ się do ruchu, art.17 cytowany poniżej, masz zatem OBOWIĄZEK ustąpić pierwszeństwa wszystkim pojazdom poruszającym sie po drodze bez względu na to z jaką prędkością jadą.
Wyjazd z Lidla jest oznakowany znakiem koniec drogi wewnętrznej. Wobec tego wyjeżdżający obowiązani są ustąpić pierwszeństwa wszystkim innym uczestnikom ruchu. Niezaprzeczalnym jest fakt, że skrzyżowanie jest niebezpieczne. Brakuje odpowiedniej widoczności. Może warto by pomyśleć o rondzie. Niech Lidl się dołożyć. W końcu to dla jego klientów.
@jan0 - czyli wyjeżdżając z LIDL-a ,,mam prawo liczyć'', że pojazdy nadjadą z prędkością 50 km/h, ale ,,okoliczności wskazują'', jak sam napisałeś wcześniej, że 88% kierowców jedzie znacznie więcej. Czyli w wypadku kolizji nie mogę powołać się na Art. 4, bo musiałbym skłamać, że nie byłem świadomy faktu powszechnego piracenia na tym odcinku. Jaka jest praktyka sądowa/policyjna wiemy - liczy się wyłącznie GEOMETRIA zdarzenia.
AAA - owszem Lidl musiałby ustąpić cześć swojego wjazdu ale myślę że nie byłby to jakiś problem a poprawa bezpieczeństwa dla klientów Lidla wiec mogło by się to jemu opłacić. Nie wiem jaki tam tranzyt widzisz na odcinku do steli, ale na wysokości Lidla jedyny ciężki transport to Tiry z Lidla i do Biedronki. A rondo Szpitalna Parkowa wg. mnie jest jednym z lepiej zrobionych rond w Chrzanowie i ułożone centralnie do Szpitalnej .
Resztę regulują znaki drogowe, które zbyt często są po prostu olewane. Przykład: skrzyżowanie ulicy Wodzinskiej z Obwodnicą północną. Od dłuższego czasu jest tam zmiana organizacji ruchu o czym informują znaki. Mimo nakazu skrętu w prawo jełopy drogowe codziennie usiłują skręcić w lewo blokując ruch. Jak powiedział klasyk: "jeździć to trzeba umić".
@AAA sądzisz, że ten warunek spowoduje, że posiadacze prawa jazdy zaczną myśleć? Według mnie będzie to tylko zagmatwanie istniejącego przepisu, co jest sprzeczne ze zdrowym rozsądkiem. Przepis żeby był skuteczny, musi być jasny. Jako, że zdarzenie miało miejsce na skrzyżowaniu, pozwolę sobie zacytować art. 25 :Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo – także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo. 2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do pojazdu szynowego, który ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża. To są proste zasady i nawet takich posiadacze prawa jazdy nie potrafią przyswoić, więc po co komplikować?
AAA - no przepraszam, ale to pomysł absurdalny. Natomiast już teraz można się powoływać na Artykuł 4.
@Śmiech na sali: np. tak - Prawo o ruchu drogowym art.2. pkt. 23 ,,ustąpienie pierwszeństwa" - powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch mógłby zmusić innego kierującego do zmiany kierunku lub pasa ruchu albo istotnej zmiany prędkości POD WARUNKIEM, ŻE INNY KIERUJĄCY NIE DOPUŚCIŁ SIĘ RAŻĄCEGO NARUSZENIA PRZEPISÓW.
@AAA a jak wg Ciebie powinna brzmieć "nowa definicja pierwszeństwa przejazdu" ?
88% ale nie kierowców podkreślam tylko posiadaczy prawa jazdy. Liczba ta pokazuje ogrom problemu i zaniedbania, które przez dekady skumulowały się w obecny stan nazwijmy to po imieniu anarchii drogowej. Jeżeli nie da się wyegzekwować od uczestników ruchu zachowań zgodnych z przepisami, należy wprowadzić mandaty, które nauczą pokory "młodych i starych gniewnych". Przykład Szwajcarii czy krajów skandynawskich doskonale obrazuje, że można jeździć przepisowo. Naszym rodakom ciężko jednak pojąć, że droga to nie jest ich własność prywatna.
Śmiech na sali - jeśli w danym miejscu pojazd szynowy ma ograniczenie prędkości, do którego by się nie zastosował, to owszem. Obowiązek stosowania się do ograniczeń prędkości jest prosty jak drut, ci co nie są wstanie pojąć niech przesiada się na komunikację miejską. 88% kierowców uważa, że przepisy nie muszą być przestrzegane (badanie FBSerwis).
@addrav Aby umieścić rondo centralnie, LIDL musiałby oddać część parkingu. Nieużytki są tylko w kierunku NE. Będzie tak jak teraz na rondzie Szpitalna/Parkowa. Z tym, że z Parkowej prawie nikt nie wyjeżdża. Odcinkowy pomiar prędkości ma sens, bo większość rajdowców porusza się tranzytem od Stelli w kierunku ul. Podwale, gdzie się zbijają w kupę i tworzą korek. Ci co jadą tylko z osiedla do LIDL-a raczej nie pałują na zimno. @Śmiech na sali - pojazdy szynowe na ogół nie łamią przepisów. A zmiana definicji pierwszeństwa jest konieczna, bo doprowadziliśmy do sytuacji, w której na naszych drogach obowiązuje de facto tylko jeden znak: D-1.
Ciekawe, to w takim razie należałoby też zmienić zapis w przepisie o ruchu pojazdów szynowych, żeby debilom wjeżdżającym przed rozpędzony pociąg na przejazdach bez zapór tenże skład ustępował pierwszeństwa przejazdu. Definicja pierwszeństwa na drodze jest prosta jak drut, ci co jej nie są wstanie pojąć niech przesiada się na komunikację miejską.
AAA czyli pogratulować ci szczęścia, ze nigdy na nich nie wpadłeś. bo zdarzają się kontrole i są one owocne w tym miejscu. Pogratulować umiejętności jeśli potrafisz ścinać ronda. Jak dla mnie ułożenie ronda może być na tym skrzyżowaniu centralnie kwestia odpowiedniego zaprojektowania. Odcinkowy pomiar prędkości w środku miast to jakaś niedorzeczność przy tak krótkiej drodze i wielu możliwości zjazdu z Pogorskiej ;/ Rondo i tylko rondo, oczywiście nie rozwiąże to wszystkich problemów bo oleju do głowy kierowcą nie wleje a to smutne że jest coraz więcej jak poprzednik napisał posiadaczy prawa jazdy a nie kierowców.
25 lat jeżdżę ul. Pogorską codziennie, i NIGDY nie widziałem Policji na Starowiejskiej. Jedyne co wyhamuje pędzącą tłuszczę, to odcinkowy pomiar prędkości. Rondo byłoby niecentralne, idealne do ścinania na pełnym gazie. A najgorsze jest to, że kierowca czarnego auta zostanie uznany winnym nawet gdy czerwony jechał 200 km/h. Definicja nieustąpienia pierwszeństwa MUSI być rozszerzona o zdanie ,,... pod warunkiem, że pojazd jadący drogą z pierwszeństwem stosował się do obowiązujących przepisów, w szczególności limitu prędkości, zakazu korzystania z telefonu oraz nakazu jazdy z włączonymi światłami w nocy.''
Kierowców na drogach jest coraz mniej, natomiast w zastraszającym tempie przybywa posiadaczy prawa jazdy. Przy wątpliwej kulturze jazdy jaką reprezentują nasi rodacy, ciekaw jestem jak będzie wyglądała sytuacja na drogach gdy zaczną pojawiać się pojazdy autonomiczne;).
Tylko, że żaden z kierowców nie wyjeżdżał spod Lidla. Byłam, widziałam. Kierowca czarnego auta chciał skręcić do Lidla...……..i myślał, że zdąży. Nie zdążył. Tak jest kiedy za kierownicą siedzi jeszcze "dziecko" bez wyobraźni. Tyle w temacie!
Mnóstwo kierowców wyjeżdżających z Lidla nie wie, że wyjeżdża z "Drogi wewnętrznej" tzn musi ustąpić pierwszeństwa innym. Dlatego nie potrafią się zachować i powodują kolizje. Druga sprawa to to że mało który stosuję się do ograniczenia prędkości (40 km/h) Aż strach przechodzić po pasach na wysokości Lidla widząc rozpędzone auta jadące z obu kierunków. Moim zdaniem tam powinno być rondo, który poprawi wyjazd z Lidla i Chechlanej oraz spowolni kierowców którzy nagminnie nie stosują się do ograniczenia prędkości. Oczywiście powodem dla którego ono jeszcze nie powstało jest to, że miejsce jest świetnym punktem do wlepiania mandatów przez policje stojąca na ul. Starowiejskiej a potrafią naprawdę wyłapać dużą liczbę kierowców
Art. 17. 1. Włączanie się do ruchu następuje przy rozpoczynaniu jazdy po postoju lub zatrzymaniu się niewynikającym z warunków lub przepisów ruchu drogowego oraz przy wjeżdżaniu: -na drogę z nieruchomości, z obiektu przydrożnego lub dojazdu do takiego obiektu, z drogi niebędącej drogą publiczną oraz ze strefy zamieszkania Innymi słowy wyjeżdżając z pod Lidla mamy obowiązek ustąpić pierwszeństwa wszystkim pojazdom.
Bardzo pomocny byłby komentarz lub artykuł na ramach "Przełomu" w wyjaśnieniem KPP jak interpretować skrzyżowanie przy ww. "Lidlu". Myślę, że część kierowców po prostu nie wie czy jest to droga podporządkowana - "wyjazd z posesji", czy równorzędne skrzyżowanie... Stąd wypadki, gdyż Ci od Lidla nie wiedzą jak się zachować, Myślę, że rondo tylko spowolni ruch w tym rejonie (uwzględniając zwiększające się korki od strony osiedli do ul. Podwale.), a nie wpłynie liczbę wypadków - prędkość dozwolona 40km/h. Wystarczy postawić znaki informacyjne.
Dwie linijki informacji. W zasadzie mogliście nic nie pisać - zdjęcie by wystarczyło.
w tym miejscu powinno być zwolnienie ruchu w postaci ronda bo w rzeczywistości nikt pogorską i jedzie z prędkością 40 km/h
Ale się przełom dowiedział?! szok