Nie masz konta? Zarejestruj się

Chełmek

CHEŁMEK FABRYKA 1856-2016, 160 lat na kolejowym szlaku

01.03.2016 17:51 | 0 komentarzy | 4 331 odsłony | (zew)
Ostatnia aktualizacja: 03.03.2016 16:07

Miejski Ośrodek Kultury Sportu i Rekreacji zaprasza 3 marca 2016 roku o godz. 18.00 na chełmecki dworzec.

0
CHEŁMEK FABRYKA 1856-2016, 160 lat na kolejowym szlaku
Fot. MOKSIR w Chełmku
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

W jego przestrzeni zobaczymy, usłyszymy i przeżyjemy:
- „High Fall"- muzyczny projekt Wawrzyńca Wróblewskiego https://www.facebook.com/highfallmusic,
- wizualizacje Berty Cebrat https://www.facebook.com/berta.cebrat
- performance Krzysztof Brandys,
- prezentacje fotografii, pamiątek, kolekcji i kolejowych znalezisk ze zbiorów - Piotra „Iwo" Cebrata, Krzysztofa Brandysa, Piotra Tarczyńskiego, Pawła Waligóry, Aldony Kruk, Karoliny Gorczyńskiej, Martyny Paluchiewicz-Łabaj, Mirka Saternusa, Mirosława Wawrzyniaka, Romana Stopy, Jacka Krawczyka, Rafała Matyji, Gerarda Matyji, Kamila Szyjki, Tadeusza Jachnickiego, Kacpra Gronia oraz MOKSiR w Chełmku.

Partnerami przy realizacji projektu są druhowie OSP w Chełmku.

Biegnąca przez Chełmek linia kolejowa jest stałym integralnym elementem krajobrazu miasteczka i okolicy. Należy do najstarszych w Polsce dróg żelaznych i miała ogromny wpływ na cywilizacyjny rozwój kraju, regionu i pobliskich miejscowości. 3 marca 2016 roku chcemy przypomnieć 160 rocznicę uruchomienia kolejowego szlaku. Możliwe, że pierwszy pociąg, wtaczający się na nasz dworzec, ciągnęła lokomotywa zbudowana przez firmę „Troppau". Pewne jest, że należała do towarzystwa akcyjnego C.K. Uprzywilejowanej Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda (k.k. Privilegirte Kaiser-Ferdinands-Nordbahn, w skrócie KFNB).

Twórcą towarzystwa i inicjatorem budowy kolei był baron Salomon Rothschild. Zgodnie z ówczesną procedurą, by uzyskać koncesję władca musiał udzielić przywileju. Tak oto patronem kolei stał się cesarz Ferdynand (barwna postać). Pierwszy odcinek, z Wiednia do Deutsch-Wagram, otwarto w roku 1837. Docelowo szlak miał połączyć stolicę cesarstwa z kopalniami soli w Wieliczce. Budowa, finansowana z kredytów, wydłużała się. Odcinek z Oświęcimia do Trzebini budowano siedem lat. Prace prowadzone były kompleksowo, równolegle budowano nasypy, tory, przepusty, mosty, wiadukty, tunele i dworce. Patrząc z naszej perspektywy można powiedzieć, że tempo było imponujące.