Nie masz konta? Zarejestruj się

Trzebinia

Do budowy trzebińskiej Manufaktury trzeba dołożyć 645 tys. zł

10.07.2024 22:38 | 3 komentarze | 6 750 odsłon | Alicja Molenda
Ostatnia aktualizacja: 10.07.2024 21:38
W projecie nie było ścianek działowych w bibliotecznych biurach, ani moblinych regałów na książki. Zmiany ciągną za sobą koszty.
3
Do budowy trzebińskiej Manufaktury trzeba dołożyć 645 tys. zł
Manufaktura w Trzebini widzina od strony policji
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Szklany dom u zbiegu Ochronkowej i Krakowskiej w Trzebini osiągnął stan surowy zamknięty. Z tej okazji urzędnicy złożyli "gospodarską wizytę" na budowie.

Jak to często bywa, okazało się, że projet nie uwzględnił wszystkich oczekiwań przyszłych użytkowników, zwłaszcza pracowników biblioteki, która ma być przeniesiona do Manufaktury. Pomieszczenia II piętrze przeznaczone dla jej administracji, architekci widzieli jako otwartą przestrzeń, a to nie wszytkim zapewnia  komfort pracy. W związku z tym, trzeba postawić ścianki działowe, co zwiększy wydatki.

Regały powinny jeździć

Zbiory biblioteczne pierwotnie miały być przechowywane na regałach statycznych, ale dostaną jednak regały przesuwne.

"Takie regały wraz ze zbiorami bibliotecznymi generują jednak duże obciążenia użytkowe i dodatkowo obciążenia dynamiczne dla stropu budynku. Wymagają też wykonania układu jezdnego regałów" - czytamy w uzasadnieniu konieczności ich zakupu.

Fachowcy  uznali też, że najkorzystniejszym dla pracy konstrukcji budynku jest zlokalizowanie regałów przesuwnych wraz ze zbiorami bibliotecznymi na najniższej kondygnacji budynku, czyli w podziemiach. Ma to również zapewnić im korzystny mikroklimat.

Do dyskusji trzeba systemu

W budynku Manufaktury będzie też sala konferencyjna wykorzystywana m. in. na posiedzenia rady miasta. Trzeba ją więc wyposażyć ją w bezprzewodowy system dyskusyjny.

Na razie zmiany wygenerowały dodatkowy koszt 650 tys. zł

Planowany koszt inwestycji sięgał 34,25 mln zł, w tym 10 mln zł dotacji z Polskiego Ładu i 20 mln zł kredytu. Pozostałe i nowe pokryć musi gmina z budżetu.