Nie masz konta? Zarejestruj się

Zgłoś komentarz do moderacji

Następujący komentarz zostanie przekazany do moderacji:
W dniu 11 lipca br. Rada Gminy Trzebinia debatowała nad zmianą Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Trzebinia poprzez umożliwienie spalania małych gałęzi. Zmian nie dokonano agrumentując to zapisami Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gmin członkowskich Związku Międzygminnego "Gospodarka Komunalna" (z udziałem Gminy Trzebinia). Okazało się, że na terenie Gminy Trzebinia obowiązują dwa Regulaminy utrzymania czystości i porządku. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Trzebinia uchwalony został przez Radę Gminy (27.03.2013r.), podczas gdy Zgromadzenie Związku Międzygminnego "Gospodarka Komunalna" uchwaliło Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gmin członkowskich Związku w dn. 5.03.2013r. Żaden z Regulaminów nie odnosi się do drugiego - obowiązują niezależnie obydwa. Przy sprzeczności zapisów nie wiadomo, który ma zastosowanie. Czytając komentarze prawników dochodzi się jednak do wniosku, że Regulamin wydany przez Związek Międzygminny „Gospodarka Komunalna” nie ma zastosowania ponieważ zgromadzenie związku nie może uchwalić regulaminu czystości i porządku w gminie. Jest to kompetencja, która na zasadzie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13.09.1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przysługuje wyłącznie gminie. Związek gmin może wykonywać zadania określone w art. 3 ust. 2 ww. ustawy, w tym uchwalać akty prawa miejscowego związane z wykonywaniem tych zadań, nie dotyczy to jednak regulaminu czystości i porządku. Zatem, zgromadzenie związku może decydować o budżecie, programie działania, wysokości składek gmin, wysokości opłat za wodę, odbiór ścieków i odpadów z wyłączeniem regulaminu czystości i porządku w gminie. Teraz zmienia się ten drugi regulamin, dopuszczając spalanie niewielkich ilości suchych gałęzi w celach rekreacyjnych przy przyrządzaniu posiłków (a może nie tylko???). Tymczasem Art. 31 ust. 7 Ustawy o odpadach z dn. 14.12.2012, dopuszcza spalanie zgromadzonych pozostałości roślinnych poza instalacjami i urządzeniami, chyba że są one objęte obowiązkiem selektywnego zbierania. Wg Regulaminu ZM GK istnieje obowiązek selektywnego zbierania odpadów zielonych, a więc nie można dopuścić ich spalania poza instalacjami. Natomiast Regulamin RM Trzebinia nie wprowadza obowiązku selektywnego zbierania odpadów zielonych, a więc zgodnie z nim można je spalać np. w postaci ognisk (nie tylko w celach rekreacyjnych). Samo zapisanie zakazu spalania bez obowiązku selektywnego zbierania jest bezskuteczne. Przy ww. rozbieżnościach Regulaminów utrzymania czystości i porządku pogratulować trzeba tym, którzy potrafią operować właściwym w danej sytuacji regulaminem.

Napisany przez ~AreckiP, 19.08.2014 18:39

W powodzie zgłoszenia wpisz jak najwięcej informacji. Możesz pozostawić do siebie numer kontaktowy.
Wysyłając zgłoszenie, zgadzasz się z postanowieniam regulaminu dotyczącymi zbierania, przechowywania oraz przetwarzania danych.
Twoje zgłoszenie zostaje wysłane z adresu IP: 3.138.33.178 / ec2-3-138-33-178.us-east-2.compute.amazonaws.com
Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)