Nie masz konta? Zarejestruj się

Sposób na konkurenta

29.10.2003 00:00
Utworzenie konsorcjum autobusowego było sposobem na obronę miejsc pracy u lokalnych przewoźników. W przyszłości pozwolić ma na obniżenie kosztów tworzących je firm.
Utworzenie konsorcjum autobusowego było sposobem na obronę miejsc pracy u lokalnych przewoźników. W przyszłości pozwolić ma na obniżenie kosztów tworzących je firm.
Stawką największego przetargu w historii chrzanowskiego ZK KM-u była obsługa 19 spośród 31 linii autobusowych prowadzonych przez związek (309, 315, 317, 318, 319S, 323, 329, 330, 331, 332, 334, 335, 339, 340, 341, 349, 361, X i X/K). Przystąpiło do niego dwóch oferentów: zawiązane w maju konsorcjum autobusowe: chrzanowski Duhabex, mysłowicki Transgór i Meteor z Jaworzna, oraz prywatny przedsiębiorca z Rudy Śląskiej Henryk Zagozda.
Konsorcjum zaoferowało wykonanie usługi za 21.685.600 zł, a ich konkurent zaproponował cenę 21.692.875 zł (obie kwoty z VAT-em). Zaledwie o 7.275 zł wyższą. Tydzień temu przetarg rozstrzygnięto. Zlecenie otrzymało Konsorcjum Autobusowe z Chrzanowa, które będzie obsługiwać wymienione linie od 2004 do 2006 roku.
- Przystąpiłem do przetargu głównie po to, by zbadać nowy rynek, jakim dla mnie jest powiat chrzanowski, dowiedzieć się, jakie przewoźnikom stawiane są wymogi i jak wygląda procedura. Ponieważ ofertę składałem trochę z marszu, brałem pod uwagę to, że mogę przegrać z miejscowymi firmami. Myślę, że zebrane doświadczenia zaprocentują podczas następnego przetargu – powiedział przedsiębiorca z Rudy Śląskiej Henryk Zagozda, świadczący usługi przewozowe.
W jego firmie, zatrudniającej 120 pracowników, jeździ 51 autobusów (głównie ikarusów i jelczy). Henryk Zagozda, gdyby wygrał przetarg, zamierzał uruchomić bazę autobusową w Trzebini.
Od przyszłego roku na lokalnym rynku przewozowym niewiele się więc zmieni. Firmy tworzące konsorcjum już teraz obsługują większość linii, na które ogłoszono przetarg. ZK KM będzie im płacić za każdy tzw. wozokilometr od 2,03 zł (taka stawka będzie obowiązywać na linii 334) do 2,38 zł (linia X/K). Usługi będzie wykonywać ponad czterdzieści autobusów (scanii, volvo, jelczy oraz autosanów). Najstarsze pojazdy są z 1979 roku, najnowszy wyprodukowano w 1998 roku. Większość z nich jest jednak po generalnym remoncie silnika oraz naprawie układu jezdnego i karoserii.
Kilka lat temu firmy Transgór i Duhabex były zdecydowanymi rywalami na rynku. Teraz się dogadały.
- Konsorcjum powstało, by ochronić miejsca pracy w lokalnych firmach przewozowych. Udało nam się osiągnąć pierwszy cel i wygrać przetarg ogłoszony przez ZK KM. W najbliższym czasie będziemy też razem uczestniczyć w przetargach w Olkuszu – zapowiada współwłaściciel chrzanowskiej firmy Duhabex, Sławomir Haber.
Duhabex dysponuje 26 autobusami i jest największym podmiotem wchodzącym w skład konsorcjum.
- Postulowaliśmy, by przetarg był ogłoszony przynajmniej na 5 lat. W KZK GOP, gdzie też jeżdżą nasze autobusy, regułą są zlecenia na 8 lat. Dzięki temu przewoźnicy mogą zainwestować w nowy sprzęt. Autobus zaczyna zarabiać na siebie dopiero po dziesięciu latach. Niestety, naszych postulatów nie wysłuchano i przetarg dotyczył tylko okresu trzyletniego – dodaje S. Haber.
Mimo to, podmioty wchodzące w skład konsorcjum chcą zainwestować w nowy tabor. Duxabex zakupi pięć 30-miejscowych autobusów marki Dab, które od 1 stycznia będą obsługiwać mniej obciążone linie. Transgór zakupił zaś sześć scanii.
- Z założenia istnienie konsorcjum ma być sposobem na obniżenie kosztów. Na przykład do tej pory każda z firm musiała mieć swoje pogotowie techniczne. Teraz na zmianę będziemy wystawiać kierowcę i autobus na wypadek awarii. Firma Meteor z Jaworzna będzie też u nas mieć swoją bazę – mówi Sławomir Haber.
Nie zanosi się jednak na to, że autobusy konsorcjum będą jednakowo oznakowane. Przemalowanie jednego pojazdu to wydatek 6-7 tys. zł.

Materiał chroniony prawem autorskim. Prawa autorów, producentów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystywanie utworów (powielanie, rozpowszechnianie itp.) w całości lub części na wszelkich polach eksploatacji, w tym także w internecie, wymaga pisemnej zgody.

  • Numer: 43 (604)
  • Data wydania: 29.10.03

Kup e-gazetę!