Materiały promocyjne
Na co zwrócić uwagę podczas projektowania opakowań?
Materiał promocyjny
Projektowanie opakowań – zadanie wieloetapowe
Wydawać by się mogło, że projektowanie opakowań to jedno z najprostszych działań marketingowych. Wystarczy zaprojektować grafikę na pudełko, w którym umieścimy produkt i zadbać o dobrą ekspozycję wyrobu gotowego na sklepowej półce. W praktyce jest to zadanie o wiele bardziej złożone, które wymaga od nas podjęcia szeregu decyzji.
Forma opakowania: Na samym początku musimy zdecydować w co zapakujemy nasz produkt…
Pudełko kartonowe, folia, opakowanie plastikowe, puszka aluminiowa – rynek opakowań produktowych oferuje producentowi praktycznie nieograniczone możliwości wyboru materiału na opakowania. Od decyzji, jaką podejmiemy na tym etapie zależeć będą kolejne elementy projektu – wykrojnik, sposób konfekcjonowania produktu, rodzaje etykiet, sposób ekspozycji wyrobów gotowych w przestrzeni sprzedaży.
W przypadku pokaźnej puli produktów gotowych dysponujemy dużą swobodą co do wyboru rodzaju opakowań – materiału, rozmiaru, kształtu. W takich sytuacjach o wyborze konkretnego opakowania, które będzie stanowić bazę dla komunikacji z konsumentem, powinien zadecydować rodzaj produktu. W przypadku produktów premium niezbędne są opakowania luksusowe. Produkty BIO bardzo dobrze sprzedają się w opakowaniach wytworzonych z surowców pozyskanych z recyclingu. To samo dotyczy ekskluzywnych marek wód mineralnych i źródlanych.
Projekt graficzny opakowania
Kiedy wybierzemy już materiał, z którego zostanie wykonane opakowanie warto skupić się na przekazie marketingowym, a więc projekcie graficznym tegoż opakowania lub etykiety. Należy przy tym pamiętać, że opakowanie produktowe na za zadanie:
- przyciągnąć uwagę potencjalnego nabywcy,
- dołożyć cegiełkę do budowy rozpoznawalnego wizerunku marki,
- dostarczyć podstawowych informacji na temat produktu,
- zabezpieczyć produkt w czasie transportu i sprzedaży.
Projekt graficzny to kolejny etap produkcji opakowań, podczas którego nie możemy tracić z oczu naszej grupy docelowej. Produkty premium wymagają zupełnie innej oprawy graficznej niż produkty standardowe, a nawet wyroby budżetowe. Oczywiście jeśli marka ma już swoją historię, która istnieje w świadomości konsumentów nie może być ona zignorowana. Nieco inaczej przystąpimy do projektu opakowań w przypadku nowego brandu lub w sytuacji, w której ze względów marketingowych niezbędny jest rebranding.
Materiał promocyjny