Nie masz konta? Zarejestruj się

Przełom Online

Jak zdalnie pracują urzędy? Raport Sieci Obywatelskiej Watchdog

20.12.2020 19:41 | 2 komentarze | 2 814 odsłony | Agnieszka Filipowicz
Wskutek pandemii koronawirusa praca zdalna urzędów stała się faktem. Jak sobie z nią radzą gminy? Sprawdzała to Sieć Obywatelska Watchdog.
2
Jak zdalnie pracują urzędy? Raport Sieci Obywatelskiej Watchdog
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas
8 milionów Polaków korzysta z profilu zaufanego. To ponad 4 razy więcej niż dwa lata temu. Ale to wcale nie oznacza, że tych kilka milionów obywateli może załatwić urzędowe sprawy, nie wychodząc z domu.
Dlaczego? Watchdog wymienia przyczyny:
  • awaryjna platforma ePUAP
  • brak elektronicznego obiegu dokumentów wewnątrz urzędu (EOD)
  • brak przeszkolonych pracowników
  • brak odpowiedniej liczby podpisów kwalifikowanych.

Jak zdalną pracę urzędów ocenili ankietowani przez Watchdoga? Powtarzały się zgłoszenia, że pewne sprawy, np. wnioskowanie o nowe dokumenty, dało się załatwić online, lecz by złożyć wizytę w urzędzie w celu ich odbioru, trzeba było umówić się telefonicznie. I tu pojawiał się typowy problem - dodzwonienie się nie było łatwe. Kolejny kłopot - otrzymanie szybkiego terminu odbioru dokumentów.

Z badań Watchdoga wynika, że ponad 99% urzędów oferuje swoim klientom możliwość załatwiania spraw za pośrednictwem EPUAP-u. To zdecydowanie najczęściej wybierana przez nie forma zdalnej realizacji usług. Wymaga to jednak założenia konta - tzw. profilu zaufanego, co dla wielu osób może być przeszkodą nie do pokonania, po drugie EPUAP jest awaryjny. Mimo to urzędy najczęściej korzystają właśnie z tej platformy. Jedynie 31 % urzędów wskazało, że używają innej platformy, na której można podpisać się podpisem zaufanym lub innym podpisem elektronicznym. Niecałe 9 % zapewnia inny, autorski sposób identyfikacji klientów, który pozwoliłby na wysyłanie drogą elektroniczną pism wymagających podpisu.

Wnioski Sieci Obywatelskiej Watchdog - urzędnicy muszą posiadać coraz wyższe kompetencje cyfrowe. Zmieniają się bowiem zarówno procedury, jak i narzędzia informatyczne.
- W najbliższym czasie nastąpi wręcz rewolucja. Podpisana została bowiem ustawa o doręczeniach elektronicznych. Zmienia ona całkowicie sposób komunikacji z mieszkańcem. Zmienia procedury postępowania administracyjnego, podatkowego. O ile mieszkaniec nadal będzie mógł korzystać z listów papierowych, o tyle zasadą dla urzędów będą doręczenia elektroniczne - podsumowuje Watchdog.

Z raportem można się zapoznać na stronie siecobywatelska.pl.