Trzebinia
Jedzie pociąg, jedzie i smrodzi (WIDEO)
Miasta wydają setki tysięcy złotych na dotacje do ekologicznych pieców i zachęcają ludzi, aby nie palili byle czym, zakazują spalania węgla, a nawet drewna w kominkach, a tymczasem .....
Zdjęcie dostaliśmy od czytelniczki, która odwiedza rodziców na osiedlu położonym za rafinerią (pogranicze Trzebionki i Wodnej). Tędy biegnie tor kolejowy (linia 114) prowadzący od głównego szlaku (E30) w Trzebini w kierunku zamkniętej w 1998 roku stacji pasażerskiej Trzebinia Siersza Wodna. Pociągi jeżdża tędy do cementowni i elektrowni (tylko te dwa zakłady użytkują jeszcze bocznice).
Jak widać na obrazkach, pociąg jest bardzo długi, naładowany, a spalinowa lokomotywa która skład ciągnie, ledwie zipie, zostawiając za sobą wcale nie siwy, ale czarny dym. Ta, która skład popycha jest już bardziej ekologiczna. Wagony wyglądają na węglarki opisane są PKP Cargo.
Patrząc na filmik rodzi się pytanie, czy na pewno uda się nam wspólna walka o czyste powietrze?
Komentarze
22 komentarzy
Rafik to logocznie wytłumaczył. Cały ten artykuł to żenada. Nie wiem komu Pani redaktor chciała się przypodobać. Wielka afera o nic. Tyle w temacie. Już niedługo drogie panie. Siersza niedługo będzie wygaszania. Będziecie się w końcu delektować czystym, nieskażonym powietrzem, zgodnym z unijnymi normami.
Problem tez jest jest taki ze wczesniej nie ma gdzie rozpedzic skladu. Tory wychodza krzyzujac sie bezposrednio ze stacji potem ostrym lukiem w prawo gdzie jest ograniczemie do 40 km/ h dopiero w miejcu widocznym na zjeciu zaczyna sie rozpedzanie skladu gdzie jest juz podjazd pod gore. Jak sie tu nie da maksymalnego powera to jazda z glowy.Stad to kopcenie.
Sklad w Trzebini rozpinany jest na polowe bo linia do Sierszy ma trudny profil tzw górski podjazd pod gore ostre luki stad na koncu lokomotywa popychajaco zabezpieczajaca.Co do lokomotyw elektrycznych byly tu uzywane ale przy tym skladzie sie zabardzo nie sprawdzaja.Duzy pobor pradu przy ciezkim rozruchu a jak przekroczy amperaz to wywali w najlepszym wypadku przekazniki nadmiarowe a w najgorszym zabezpieczenia na podstacji. Potem powrot na stacje w trzebini i jazda od nowa.
Gagarin smrodzi, afera na całą Trzebinie zapewne:) Tak a prąd to rośnie na dzewach:) Po za tym porównywanie spalania ropy w silniku ubiegłego wieku do paleniem węglem w piecu. Można podsumować tym, że najwyższy czas może już odłożyć klawiaturę :)
@Męczysław to zdjęcie pokazuje jeszcze jedną bardzo ważną rzecz, odcinek od Trzebini do stacji w Sierszy jest zelektryfikowany, czy nie ma na tyle mocy lokomotywa elektryczna żeby na przykład ze stacji w Libiążu pociągnąć do stacji w Sierszy a dalej na odcinkach bez prądu ciągnęły spalinówki?
Standardowy pociąg do elektrowni Siersza to 17 wagonów z węglem. Jeden wagon to 60t węgla. Z kolei na wywrotkę wchodzi 20t węgla co czyni prostym wyliczenie, że1 wagon= 3 wywrotki, 1 pociąg= 51 wywrotek jeżdżących obok czyichś domów, kopcących, hałasujących, niszczących drogi i zagrażających idącym do szkoły dzieciom. Wybór chyba jest prosty? Dodam, że nie wiem dlaczego wagonów zawsze jest 17, ale podejrzewam, że przez strome podjazdy do elektrowni,lub krótką bocznicę tamże. Dogrzebałem się nawet takiego zdjęcia z adekwatnym komentarzem w czeluściach sieci: https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=foto&id=30335
Ten gagarin jest juz po modernizacji wykonanej w 2010 roku otrzymal wtedy nowy czterosuwowy silnik bez porownania jezeli chodzi o ekologie do oryginalu.Proponuje Pani rozeznac temat z czego wynika takie kopcenie i czy rzeczywiscie jest ono takie szkodliwe.Na jeden wagon wchodzi 60 ton lepiej codziennie wozic ciezarowkami wtedy bedzie bardziej ekologicznie. P.S Wczoraj szedlem wzdluz toru wyciagowego w Plazie.Z tylu podworka w samo poludnie jakas pani w specjalnie przystosowanej metalowej beczce palila smieci szmaty gume itp....
Lokomotywy ST-44, zwane popularnie "Gagarin" są masowo wykorzystywane przez różnych przewoźników na liniach kolejowych. Pracują głównie, ciągnąc ciężkie ładunki typu węgiel, kamień czy ruda. Nie zanosi się na ich szybkie pozbycie się przez przewoźników, z uwagi na ich trwałość i funkcjonalność. Informację na ich temat można znaleźć na stronach miłośników kolei.
Komentarz został usunięty z powodu złamania regulaminu.
Ludziom już całkiem rozum odjęło. Jak zobaczą dymek z komina czy z rury wydechowej to wpadają w histerię. Droga pani mniej słuchać i wiecej myśleć swoim rozumem, a nie tylko tym co powiedzą w mediach.
Gagariny są super. Ten dźwięk i moc, a pani podpie... już dziękujemy.
Takie lokomotywy są na wyposażeniu każdego państwa by w czasie wojny zapewnić transport. W razie wojny pierwsze bombardowane są elektrownie i rafinerie a potem inne zakłady przemysłowe.
To chyba lekka przesada porównanie parowozu jadącego z okazji jubileuszu linii kolejowej czy fabryki czyli w sumie 3 razy do lokomotyw typu gagarin jeżdżących praktycznie codziennie
Tak, pamiętam te lokomotywy przejeżdżające przez Chrzanów i kopcące na całego https://www.youtube.com/watch?time_continue=24&v=qXA2KXB9OuQ Nawet ONEJ KTOSIOWEJ wtedy to nie przeszkadzało. Wtedy gdzieś miała syf i dzieci na placu zabaw. https://przelom.pl/21445-pociag-retro-tuz-tuz-publikujemy-rozklad-jazdy.html Priorytety hejterskie się zmieniają a może nic nie robienie i szukanie pomysłów na doczepianie się?
Nie wiem jak to jest obecnie, ale kilka lat temu sytuacja była taka, że utworzone z podziału PKP spółki zajmujące się przewozami towarowymi wolały eksploatować stare lokomotywy spalinowe gdy jednocześnie ponad setka towarowych lokomotyw elektrycznych gniła na bocznicach. Przez ekologiczny Kraków obwodnicą towarową z Mydlnik do Płaszowa (tą przez Azory i koło szpitala Narutowicza) przejeżdżało jeszcze niedawno kilkadziesiąt takich składów na dobę. Ekoludki podobno nie interweniowały. Widocznie te spaliny są szlachetniejsze od tych z wstrętnych "kopciuchów".
takie same lokomotywy przejeżdżają codziennie przez Chrzanów i kopcą na całego i nie ma problemu że na placu zabaw przy torach czy blokowiskach każdy wdycha ten syf, gdzie są normy spalin dla tych kopciuchów? może Przełom popyta kto dopuszcza do ruchu ten złom bo jak samochód by kopcił to policja odbiera dowód rejestracyjny a tutaj?
trakcja istnieje dla zdobywców miedzi a kopciuchy turbospalinowe kopcą również i często na trasie Kraków - Katowice ze" spółeczek transportu kolejowego" GRUNT TO ZYSK
Jakoś nie widzę oburzonych mieszkańców, którzy przesyłają filmy kopcących kilkuletnich samochodów z powycinanymi filtrami. A ta lokomotywa to technologia radziecka z lat 60-tych. Tylko niech ktoś policzy co jest bardziej ekologiczne? Wywóz/dowóz tych materiałów jedną kopcącą w ten sposób lokomotywą czy kilkudziesięcioma czy nawet wręcz ponad stoma tirami, które kopcą w podobny sposób. Gdyby od 30 lat transport kolejowy był traktowany w taki sam sposób jak drogowy to takich lokomotyw nie byłoby w Polsce od kilkunastu lat tylko jedną by zostawili do postawienia w muzeum.
pamiętacie pożar składowiska opon w Trzebini ? - władze podały do wiadomości , że te kłęby dymu nie zagrażają okolicznym mieszkańcom
tak samo wyglada sytuacja w libiazu w okolicach kamieniolomu. najgorsze to ze czesto stoja na włączonym silniku nawet po kilka godzin gdzie do najblizszych zabudowan jest 50m. ich miejscem do postoju jest 200m dalej w głąb lasu, ale po co jak w tedy byloby za daleko bo budy z nastawni. lepiej truc mieszkancow i halasowac im. wszystkie kontrole jakie mieli byly ustawione. w dniu kontroli nie stala ani jedna.