Nie masz konta? Zarejestruj się

Komunikacja

Pociągiem 160 km na godzinę

24.08.2010 21:50 | 0 komentarzy | 8 670 odsłon | red
KOLEJ. Dopiero w II kwartale 2015 roku możemy się spodziewać zakończenia prac przy modernizacji linii kolejowej E30 na odcinku Katowice-Kraków. Firmy, które ubiegają się o kontrakty, najpierw muszą przygotować projekty techniczne.
0
Pociągiem 160 km na godzinę
Po modernizacji linii Kraków-Katowice pociągi towarowe będą mogły rozwijać prędkość do 120 km/h. Na zdjęciu: skład ciągnie czeska lokomotywa, która po nowych torach mogłaby pojechać 90 km/h.
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

KOLEJ. Dopiero w II kwartale 2015 roku możemy się spodziewać zakończenia prac przy modernizacji linii kolejowej E30 na odcinku Katowice-Kraków. Firmy, które ubiegają się o kontrakty, najpierw muszą przygotować projekty techniczne.

PKP PLK SA, właściciel linii, wkrótce wybierze najkorzystniejsze oferty spośród tych zgłoszonych do trzech przetargów na odcinki: Jaworzno Szczakowa-Trzebinia i Jaworzno Szczakowa-Sosnowiec Jęzor; Trzebinia-Krzeszowice; Krzeszowice-Kraków Główny i czwartego przetargu na sygnalizację na trzech Lokalnych Centrach Sterowania na tej samej linii.

- Procedury, w zależności od liczby ofert i skomplikowania zadania, mogą potrwać od 30 do 60 dni – informuje Katarzyna Pełka z biura prasowego PKP PLK SA.

Zainteresowanie przetargiem było spore. Wśród oferentów są m.in. firmy z Austrii, Niemiec, Hiszpanii, Czech.

Od Jaworzna po Trzebinię
Odcinek od Jaworzna do Trzebini (13,3 km) i Jaworzna do Sosnowca Jęzora (6,8 km) chce modernizować pięć konsorcjów. Wartość zamówienia określono na 683,7 mln zł, tymczasem najtańsza oferta wynosi 365,9 mln zł.

- Roboty budowlane obejmują: układ torowy, obiekty inżynieryjne, perony, skrzyżowania w poziomie szyn i dróg dojazdowych, urządzeń sterowania ruchem kolejowym, sieci trakcyjnej, urządzeń teletechnicznych i elektroenergetyki - informuje Jacek Karniewski z katowickiego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK SA prowadzącego postępowanie.

Od Trzebini do Krzeszowic
W Warszawie natomiast rozstrzyga się przetarg na modernizację odcinka 133 Trzebinia- Krzeszowice (17,59 km). 27 lipca otwarto oferty. Jest ich sześć. Trwa analiza formalna i techniczna dokumentów.

Inwestor chciał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 749,6 mln zł brutto. Najtańsza oferta wynosi 480 mln zł.
- Linia 133 przeznaczona jest dla ruchu pociągów pasażerskich o długości 400 m poruszających się z prędkością 160 km/h oraz towarowych o długości 750 m 120 osi i ciężarze 3200 t jeżdżących 120 km/h. W tym wypadku zamówienie przetargowe obejmuje również projekt oraz przebudowę infrastruktury kolejowej – informuje Katarzyna Pełka.

Odcinek z Trzebini do Krzeszowic nie ma jeszcze zapewnionej dotacji europejskiej.

Od Krzeszowic do Krakowa
Ten odcinek (20,5 km) modernizować chce także sześciu oferentów. Wymagania techniczne i zakres prac są nieco większe. Obejmują dodatkowo budowę obiektów służących ochronie środowiska, ekranów akustycznych i urządzeń do odstraszania zwierząt.
Kosztorys inwestorski - 732 mln zł brutto a najtańsza oferta - 360 mln zł. Rozbieżność ogromna.

Przetarg na sygnalizację
O kontrakt na sygnalizację na trzech LCS-ach - LCS Jaworzno Szczakowa, LCS Trzebinia i LCS Kraków Mydlniki ubiegają się: polsko-niemieckie konsorcjum Thales Rail Signalling Solutions z ofertą za 95 mln zł oraz katowicki Bombardier Transportation sp. z o.o., który chce za te same prace 176 mln zł. Inwestor oszacował je na 241 mln zł.

Zwycięzca przetargu musi zinwentaryzować obiekty związane z sygnalizacją, wykonać projekty i zamontować właściwe urządzenia.
Oferty otwarto w Katowicach 13 sierpnia. Wynik przetargu nie jest jeszcze znany.

Kiedy to będzie
- Prace studialne zakończyliśmy w ubiegłym roku. Prace projektowe rozpoczną się po podpisaniu kontraktów ze zwycięzcami przetargów, a więc w IV kwartale 2010. Spodziewamy się, że roboty budowlane zakończą się w II kwartale 2015 roku. Projekt modernizacji linii E30 ma potwierdzone finansowanie z unijnego programu POIiŚ. Trwa procedura analiz i sprawdzania poprawności wniosku – informuje Katarzyna Pełka z PKP PLK SA.

Szybkim pociągiem z Krakowa do Katowic przejedziemy się jednak nie wcześniej niż wiosną 2015 r., o ile na którymś etapie kolejom nie zabraknie pieniędzy. Całkowity koszt projektu wyceniono na ponad 2,5 mld zł.
(AM)