Nie masz konta? Zarejestruj się

Komunikacja

Cacka na torowiskach

22.09.2010 17:06 | 0 komentarzy | 6 989 odsłon | red
KOMUNIKACJA. Dwa z pięciu super nowoczesnych pociągów o nazwie Acatus II, wyprodukowanych w Bydgoszczy, jeszcze w tym roku, będą wozić podróżnych po torowiskach województwa małopolskiego. Prawdopodobnie pojeżdżą nimi również pasażerowie z powiatu chrzanowskiego.
0
Cacka na torowiskach
Pięć pociągów tego typu pojawi się na torowiskach województwa małopolskiego do 2011 roku Fot. Materiały promocyjne Pesy
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

KOMUNIKACJA. Dwa z pięciu super nowoczesnych pociągów o nazwie Acatus II, wyprodukowanych w Bydgoszczy, jeszcze w tym roku, będą wozić podróżnych po torowiskach województwa małopolskiego. Prawdopodobnie pojeżdżą nimi również pasażerowie z powiatu chrzanowskiego.

Pięć pociągów, wartych w sumie ponad 91 milionów złotych, kupił w styczniu dla Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Krakowie urząd marszałkowski. Pierwsze dwa pociągi podróżni zobaczą jeszcze w tym roku. Na razie są u producenta, czyli firmy Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA.

Unia pomaga podróżnym
Kosztowne zakupy wsparła Unia Europejska w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013. Dała 62 mln zł.
- Pozostała część pieniędzy pochodzi z naszego budżetu i z budżetu państwa - wyjaśniają pracownicy biura prasowego urzędu marszałkowskiego. Niestety, mimo naszej prośby nie przedstawili się z imienia i nazwiska.
Kolejne trzy pociągi pojawią się w Małopolsce w 2011 roku. Jednak na tych zakupach urząd marszałkowski nie zamierza poprzestać.
- W następnych latach chcemy w dalszym ciągu odnawiać tabor kolejowy. Do dzisiaj kupiliśmy 10 autobusów szynowych, w tym cztery z napędem spalinowym i sześć z napędem elektrycznym. Te pociągi są większe. Mają ponad 180 miejsc siedzących. Będą obsługiwać linie o dużej frekwencji podróżnych - tłumaczą w biurze prasowym.

Ile takie cacko kosztuje?
- Jeden pociąg kosztuje blisko 15 mln zł. Cena zawiera 63-miesięczną gwarancję, serwis, dostawę bogatego pakietu naprawczego - informuje Maciej Maciejewski, szef marketingu firmy Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA.

Nie wykorzystają swojej mocy
Jednak okazuje się, że stan techniczny torowisk nie da nowym pociągom pola do popisu. W urzędzie marszałkowskim tłumaczą, że ich głównym celem jest tylko zakup taboru kolejowego dla przewozów regionalnych. I w ten sposób poprawiają jakość usługi m.in. poprzez podniesienie komfortu podróżowania, skrócenie czasów przejazdów i dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ale sami przyznają, że...
- Parametry techniczne pojazdów będą zezwalać na eksploatację na wszystkich zelektryfikowanych liniach kolejowych Małopolski, z ograniczeniami wynikającymi ze stanu infrastruktury kolejowej, w szczególności ograniczeniami maksymalnej prędkości...
Tak czy siak. Na pewno podróżować będzie się przyjemniej. Czy na podróż takimi cackami mogą liczyć mieszkańcy powiatu chrzanowskiego, gmin Chełmek i Krzeszowice?
- Najprawdopodobniej tak. Ale jeszcze nie przydzieliliśmy tras dla nowego taboru. Być może będą jeździć raz tu, raz tam - powiedziała Barbara Węgrzynek, rzeczniczka prasowa MZPR w Krakowie.
Mateusz Kamiński

Dane techniczne Acatusa II dla Małopolski.
Długość 75250 mm, 200 miejsc siedzących, prędkość max 160 km/h, klimatyzowane wnętrze, dwie kabiny WC w systemie zamkniętym, w tym jedna przystosowana dla inwalidów, 80 procent podłogi niskiej w pojeździe (jak w strefie wejść).

Przełom nr 37 (956) 15.09.2010

Czytaj również