Komunikacja
Cacka na torowiskach
![Cacka na torowiskach](https://imgcdn1.przelom.pl/im/v1/news-900-widen-wm/2014/07/29/13775.jpg)
KOMUNIKACJA. Dwa z pięciu super nowoczesnych pociągów o nazwie Acatus II, wyprodukowanych w Bydgoszczy, jeszcze w tym roku, będą wozić podróżnych po torowiskach województwa małopolskiego. Prawdopodobnie pojeżdżą nimi również pasażerowie z powiatu chrzanowskiego.
Pięć pociągów, wartych w sumie ponad 91 milionów złotych, kupił w styczniu dla Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Krakowie urząd marszałkowski. Pierwsze dwa pociągi podróżni zobaczą jeszcze w tym roku. Na razie są u producenta, czyli firmy Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA.
Unia pomaga podróżnym
Kosztowne zakupy wsparła Unia Europejska w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013. Dała 62 mln zł.
- Pozostała część pieniędzy pochodzi z naszego budżetu i z budżetu państwa - wyjaśniają pracownicy biura prasowego urzędu marszałkowskiego. Niestety, mimo naszej prośby nie przedstawili się z imienia i nazwiska.
Kolejne trzy pociągi pojawią się w Małopolsce w 2011 roku. Jednak na tych zakupach urząd marszałkowski nie zamierza poprzestać.
- W następnych latach chcemy w dalszym ciągu odnawiać tabor kolejowy. Do dzisiaj kupiliśmy 10 autobusów szynowych, w tym cztery z napędem spalinowym i sześć z napędem elektrycznym. Te pociągi są większe. Mają ponad 180 miejsc siedzących. Będą obsługiwać linie o dużej frekwencji podróżnych - tłumaczą w biurze prasowym.
Ile takie cacko kosztuje?
- Jeden pociąg kosztuje blisko 15 mln zł. Cena zawiera 63-miesięczną gwarancję, serwis, dostawę bogatego pakietu naprawczego - informuje Maciej Maciejewski, szef marketingu firmy Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA.
Nie wykorzystają swojej mocy
Jednak okazuje się, że stan techniczny torowisk nie da nowym pociągom pola do popisu. W urzędzie marszałkowskim tłumaczą, że ich głównym celem jest tylko zakup taboru kolejowego dla przewozów regionalnych. I w ten sposób poprawiają jakość usługi m.in. poprzez podniesienie komfortu podróżowania, skrócenie czasów przejazdów i dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ale sami przyznają, że...
- Parametry techniczne pojazdów będą zezwalać na eksploatację na wszystkich zelektryfikowanych liniach kolejowych Małopolski, z ograniczeniami wynikającymi ze stanu infrastruktury kolejowej, w szczególności ograniczeniami maksymalnej prędkości...
Tak czy siak. Na pewno podróżować będzie się przyjemniej. Czy na podróż takimi cackami mogą liczyć mieszkańcy powiatu chrzanowskiego, gmin Chełmek i Krzeszowice?
- Najprawdopodobniej tak. Ale jeszcze nie przydzieliliśmy tras dla nowego taboru. Być może będą jeździć raz tu, raz tam - powiedziała Barbara Węgrzynek, rzeczniczka prasowa MZPR w Krakowie.
Mateusz Kamiński
Dane techniczne Acatusa II dla Małopolski.
Długość 75250 mm, 200 miejsc siedzących, prędkość max 160 km/h, klimatyzowane wnętrze, dwie kabiny WC w systemie zamkniętym, w tym jedna przystosowana dla inwalidów, 80 procent podłogi niskiej w pojeździe (jak w strefie wejść).
Przełom nr 37 (956) 15.09.2010