Nie masz konta? Zarejestruj się

Komunikacja

Zachęcają: wybierz kolej

22.09.2010 17:07 | 2 komentarze | 4 357 odsłony | red
AKCJA. „Wybieram kolej” - tak nazywa się trwająca w mediach kampania społeczna. Jej celem jest promocja transportu szynowego.
2
Zachęcają: wybierz kolej
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

AKCJA. „Wybieram kolej” - tak nazywa się trwająca w mediach kampania społeczna. Jej celem jest promocja transportu szynowego.

- Nie reprezentujemy żadnej spółki, instytucji, ani opcji politycznej. Chcemy tylko pokazać atuty kolei, dlaczego warto ją rozwijać i w nią inwestować, stan do jakiego należy dążyć. Na promocji kolei zyskamy wszyscy: pasażerowie, polska gospodarka, a także firmy ze wszystkich sektorów, w tym również kolejowego. Transport szynowy jest ekologiczny, bezpieczny, ekonomiczny, komplementarny, szybki, wygodny - piszą organizatorzy akcji na stronie www.wybieramkolej.pl

Na liście partnerów wspierających kampanię są m.in.: PKP Intercity SA, PKP PLK SA, Koleje Mazowieckie sp. z o.o., WARS SA czy Lucchini Poland.

Rosnące zainteresowanie podróżowaniem po szynach widać także u nas. Rok temu Małopolski Zakład Przewozów regionalnych uruchomił cogodzinne kursy pociągów na trasie Wieliczka-Trzebinia-Oświęcim. W br. samorząd wojewódzki zgodził się na rozszerzenie III strefy o Chrzanów. Od grudnia natomiast Przewozy Regionalne zamierzają wprowadzić dla mieszkańców Chrzanowa bilet zintegrowany, czyli jeden wspólny, miesięczny, tańszy o 10 procent bilet na kolej oraz krakowską komunikację miejską - autobusy i tramwaje.

Te działania doskonale wpisują się w ideę prowadzonej kampanii społecznej „Wybieram kolej”. Jej organizatorzy zwracają jednak uwagę na niedoinwestowanie dróg żelaznych. Jak podkreślają, zrównoważony rozwój transportu oznacza, zgodnie z dyrektywą UE, że na utrzymanie i rozwój infrastruktury pieniądze powinny być przeznaczane w proporcjach 40 (kolej)/60 (drogi). „W latach 1998-2009 na infrastrukturę kolejową i drogową wydano w Polsce 125,4 mld zł. W stosunku do dróg asfaltowych, na kolej przeznaczono tylko ok. 13,9 proc.” - alarmują.

- Trzeba to radykalnie zmienić - stwierdza na www.wybiermakolej.pl Jerzy Buzek, przewodniczący Parlamentu Europejskiego, który jest jedną z wielu znanych osób popierających inicjatywę.
(ski)

Dlaczego warto wybrać kolej

Jeden pociąg towarowy może przewieźć 1400 ton ładunku, co odpowiada 50 tirom lub 200 ciężarówkom
„Pasażerokilometr” (przewiezienie 1000 osób przez jeden kilometr) kosztuje: koleją 20 euro, autobusem 38 euro, samolotem 48 euro, a samochodem osobowym 87 euro. 
Przewiezienie tony towaru przez jeden kilometr koleją kosztuje 19 euro, samochodem ciężarowym - 88 euro

Na polskich drogach w 2009 r. zginęły 4572 osoby a 56.046 zostało rannych. W tym samym roku było 401 wypadków z udziałem pociągu, w tym 260 na drogowych przejazdach kolejowych. Zginęło w nich 51 osób a 68 zostało ciężko rannych. Tylko cztery wypadki zdarzyły się z winy kolei.
Dane organizatora kampanii „Wybieram kolej”

Przełom nr 37 (956) 15.09.2010