Nie masz konta? Zarejestruj się

Komunikacja

Zapłacą gminy i pasażerowie

02.10.2008 13:42 | 1 komentarz | 3 729 odsłony | red
Nawet o 50 proc. więcej, niż dotychczas, może kosztować od grudnia organizacja miejskiego transportu w Chrzanowie, Libiążu i Trzebini. Koszty pokryją samorządy, tworzące związek komunikacyjny, bo na większe wpływy z biletów nie ma co liczyć.
1
Zapłacą gminy i pasażerowie
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Nawet o 50 proc. więcej, niż dotychczas, może kosztować od grudnia organizacja miejskiego transportu w Chrzanowie, Libiążu i Trzebini. Koszty pokryją samorządy, tworzące związek komunikacyjny, bo na większe wpływy z biletów nie ma co liczyć.

Przy obecnej stawce za wozokilometr, w wysokości około 3 zł brutto, organizacja transportu kosztuje 13,190 mln zł rocznie (według planu na 2008 rok). Przewoźnicy żądają jednak wyższych stawek, bo jazda dla ZK”KM” zwyczajnie przestała im się opłacać.

Przewoźnicy nie będą  jeździć za friko
Bez rozpisania nowego przetargu szef związku nie mógł im podnieść stawek. Konsorcjum firm przewozowych Transgór, Meteor, Elbud i StanPaul-Bus wypowiedziało więc umowę. Przy rosnących cenach paliw i coraz większych wymogach płacowych kierowców, dalsza obsługa linii ZK”KM” to dla nich żaden biznes.

Do końca listopada związek musi więc rozstrzygnąć nowy przetarg na obsługę tras. Firmy przewozowe zapowiadają, że będą w nim startować. Żadna nie chce na razie mówić o stawce za wozokilometr, która by ich satysfakcjonowała.

- Cena, za którą bylibyśmy skłonni jeździć, to tajemnica handlowa, której przed przetargiem ujawnić nie wolno – zaznacza Zbigniew Gruszka, prezes zarządu Transgór SA.

Prezes Gruszka ma nadzieję, iż w nowej umowie znajdzie się klauzula waloryzacji cen paliw. Teraz jej nie było. Tymczasem od momentu rozstrzygnięcia ostatniego przetargu, czyli od sierpnia 2006 roku, ceny paliw wzrosły średnio o 25 proc.

- Były takie miesiące, że ceny paliw były wyższe nawet o 40 proc. Tymczasem stawka za wozokilometr wzrosła nieznacznie, tylko o wskaźnik cen towarów i usług – obrazuje Zbigniew Gruszka.

W górę poszły także wynagrodzenia kierowców, średnio o 10 proc. I niewykluczone, iż dalej będą rosły.

- Nasi pracownicy zarabiają 70 proc. średniej krajowej. Wcale im się nie dziwię, że chcą więcej – mówi szef Transgóru.
Wielu kierowców odeszło z pracy. A ze znalezieniem nowych na ich miejsce jest problem.

Transport drożeje, wpływy z biletów maleją
Gminy, tworzące związek, mają więc świadomość, że od nowego roku do komunikacji będą musiały dopłacać więcej. O ile więcej, rozstrzygnie się po przetargu. Jednak już teraz można założyć, że ich dotacje dla ZK”KM” mogą wzrosnąć nawet o 50 proc.

Chrzanów dopłaca obecnie do ZK”KM” 2,318 mln zł rocznie. Burmistrz Ryszard Kosowski przyznał, że od przyszłego roku dotacja może wynieść 3,350 mln zł. Także Babicom, które chcą wstąpić do związku, pierwotnie wyliczono, że za komunikację do Rozkochowa, Jankowic i Zagórza muszą zapłacić 419 tys. zł. Teraz, po wypowiedzeniu umowy przez przewoźników, kwota ta wzrosła do 600 tys. zł.
Na wyższe wpływy z biletów raczej nie ma co liczyć. Ba, ostatnio nawet maleją. Niższe wpływy (w porównaniu do roku ubiegłego) zanotowano m.in. w lipcu. Zdaniem szefa związku Tadeusza Grubera, wpływ na to mają remonty na drogach, zwłaszcza nr 933, na odcinku Chrzanów-Libiąż.

ZK”KM” to także ludzie

Przy obecnej stawce za wozokilometr organizacja transportu w Chrzanowie, Libiążu i Trzebini kosztuje 13,190 mln zł rocznie. Zakładając, iż po przetargu stawka za wozokilometr wzrośnie do 5 zł brutto, transport kosztować będzie przynajmniej 20 mln zł. A ZK”KM” to nie tylko autobusy. To także ludzie, którzy tam pracują. Na wynagrodzenia 18 pracowników wraz z pochodnymi w tym roku potrzeba 1,610 mln zł. W 2009 r. prawdopodobnie będzie to kwota wyższa. Do tego należy doliczyć jeszcze przeszło pół miliona złotych na czynsz za lokal, zajmowany przez związek, energię, wodę, ścieki, zakup materiałów i wyposażenia, remonty, internet, ryczałty, diety radnych, obsługę bankową, sprzątanie biura, ochronę. Podsumowując – rocznie związek kosztuje 14,8 mln zł i w porównaniu z poprzednimi latami te koszty rosną.
Anna Jarguz

rok               budżet ogółem     płace pracowników        organizacja transportu         pozostałe koszty
2006             11.993.469 zł             880.816 zł                             10.762.062 zł                             350.590 zł
2007             13.233.649 zł             978.678 zł                             11.843.417 zł                             411.533 zł
2008 (plan)   14.800.000 zł          1.067.949 zł                            13.190.000 zł                              542.051 zł

rok               budżet ogółem      wpływy z biletów           wpłaty gmin                           pozostałe dochody*
2006             11.996.646 zł            6.360.073 zł                       5.102.433 zł                                    534.140 zł
2007             13.268.150 zł            6.641.700 zł                       5.956.363 zł                                    670.087 zł
2008 (plan)   14.800.000 zł           6.672.000 zł                        6.681.000 zł                                 1.447.000 zł
* Pozostałe dochody to: mandaty, kary dla przewoźników, reklama, usługi dla Chełmka i Babic, odsetki bankowe