Nie masz konta? Zarejestruj się

Przełom Online

Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie - kolebce Junaka

13.06.2022 15:00 | 0 komentarzy | 863 odsłony | Łukasz Głuch

Z ARCHIWUM TYGODNIKA „PRZEŁOM". Tym razem polecam odwiedzenie bardzo ciekawego, moim zdaniem, Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie. Znajdziemy tam ogromną kolekcję pojazdów samochodowych i motocykli. Całość ekspozycji mieści się w starej zajezdni, dlatego są tam również pojazdy transportu publicznego, takie jak tramwaje i autobusy.

0
Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie - kolebce Junaka
Polonez w wersji trzydrzwiowej, tylko nieliczni mogli poszczycić się posiadaniem tego modelu
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Wystawa podzielona jest na działy: pojazdy służb mundurowych, polskie prototypy, pojazdy związane z historią szczecińskiej komunikacji, jednoślady PRL-u, motocykle II Rzeczpospolitej, polska motoryzacja - pojazdy Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, szczecińska motoryzacja w latach 1954-1967 oraz w latach 1919 - 1944, Stoewer - jakość ze Szczecina, lata 1858 - 1945. Ostatnia ekspozycja jest świeżo pozyskaną kolekcją pojazdów, rowerów i sprzętu biurowego marki istniejącej przed II wojną światową na terenie miasta.

Bardzo rzadko spotykany Junak B-20

 

LPT prototyp przygotowany na potrzeby wojska, przeznaczony do ewakuacji rannych z pola walki lub transportu amunicji na polu walki

 

Należy wspomnieć, że Szczecin jest miastem, z którego „wywodzi" się najsłynniejszy powojenny motocykl rodzimej produkcji, a mianowicie Junak, będący zarówno dawniej jak i w czasach obecnych, obiektem marzeń wielu Polaków. To właśnie w Szczecinie istniała jego fabryka, produkująca go w kilku odmianach.
Wśród zbiorów znajdziemy również przegląd modeli kultowego polskiego Sokoła z Sokołem 1000 w wersji wojskowej na czele oraz kilka wersji cywilnych. Wszystkie posiadane pojazdy możemy obejrzeć z bliska i z każdej strony, są bardzo przejrzyście ustawione na terenie dużej hali i kilku dodatkowych pomieszczeń. Moim zdaniem jest to jedno z ciekawszych na tę chwilę muzeów w kraju i zdecydowanie warto je odwiedzić.

Roadster Stoewer V5 Sport z 1931 roku. Jeden z piękniejszych egzemplarzy tej marki

 

Sokół 1000 w wersji wojskowej – największy produkowany w Polsce motocykl

 

Archiwum Przełomu nr 10/2021