Każda śmierć to tragedia, ale śmierć w ostatnich miesiącach wojny, zadana pracownikom trzebińskiej rafinerii przez amerykańskich lotników, musiała zdawać się tragedią wyjątkową.
Każda śmierć to tragedia, ale śmierć w ostatnich miesiącach wojny, zadana pracownikom trzebińskiej rafinerii przez amerykańskich lotników, musiała zdawać się tragedią wyjątkową.
Nalotu na Trzebinię, węzeł komunikacyjny i ważny ośrodek przemysłowy, Niemcy obawiali się już w 1943 roku, jednak do sierpnia 1944 roku z różnych powodów amerykańskie bombowce omijały Trzebinię. Potężny nalot przeprowadzono dopiero 7 sierpnia.
Atak lotniczy był częścią operacji ,,Frantic 5", przeprowadzanej przez amerykańską 8. Armię Powietrzną. W dzień poprzedzający nalot na Trzebinię z baz w Wielkiej Brytanii wystartowało 75 samolotów Boeing B-17 Flying Fortress, ubezpieczanych przez myśliwce Mustang. Ich celem były niemieckie zakłady w Rumii koło Gdyni. Po nalocie Amerykanie wylądowali na lotniskach udostępnionych przez Rosjan na Ukrainie. Stamtąd 7 września wyruszyli do akcji nad Polską. Rozpoczęty o 12.30 nalot spowodował w zakładzie ogromne straty. Całkowicie zniszczone zostały wydziały rafinacji nafty, rektyfikacji benzyny, parafiniarnia, pompownia, hala rozlewu beczkowego, warsztat mechaniczny oraz większość zbiorników. W schronie, który nie wytrzymał siły wybuchu bomb, i w pobliżu rafinerii zginęli jej pracownicy.
Mieszkańcy Trzebini, mimo osobistych tragedii zabitych i ich rodzin zdawali sobie sprawę, że nalot był wyższą wojenną koniecznością i cieszyli się, że przyspieszy on chwilę wyzwolenia.
Pożar, spowodowany bombardowaniem, ugaszono dopiero po dwóch tygodniach.
Mimo usilnych starań Niemców nie udało się już do końca wojny przywrócić stanu sprzed nalotu. Rafineria służyła przede wszystkim jako magazyn paliwa dla wojska,a pod koniec 1944 roku Niemcy rozpoczęli demontaż i niszczenie urządzeń zakładu.
Straty w czasie serii nalotów na rafinerie i inne zakłady branży chemicznej ponieśli także Amerykanie. Niektóre ich samoloty zostały strącone nad Polską przez niemieckie lotnictwo. Przez długi czas sądzono, że jeden z samolotów mających brać udział w nalocie na Trzebinię został przed dokonaniem zrzutu bomb trafiony i próbował dolecieć do bazy we Włoszech, przelatując nad Tatrami. Tam właśnie miał pozbyć się ładunku bomb. Tę i inne historie związane z poszukiwaniem śladów zestrzelonych i rozbitych na terenie Polski samolotów starają się wyjaśniać pasjonaci lotnictwa, zgrupowani w Aircraft Missing In Action Project. Badacze szukają kontaktu z osobami mającymi informacje o losach alianckich samolotów i lotników m.in. za pośrednictwem strony internetowej http://www.samoloty.ow.pl/amiap/
(l)
Mieszkańcy Trzebini, którzy zginęli w czasie nalotu na rafinerię
(W nawiasie podano ich wiek)
"Przełom" nr 32 (848) 6.08.2008
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu przelom.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
24.04.2025
WIELOLETNIE doświadczenie, kompleksowe wykonanie i...
22.04.2025
DREWNO opałowe, kominkowe, zrębki, Tel. 572-632-99...
22.04.2025
WYCINKA drzew, zrębkowanie, mulczowanie, Tel. 572-...
Nowa książka o Helenie Kmieć z Libiąża
Panie Oratowski i reszta! Szybkie szkolenie z edytorstwa konieczne!!
Złoty pył.
23:13, 2025-05-12
88 lat temu na Grunwaldzkiej w Chrzanowie
Przypomnę że od 1945 r do 1989 czyli w tym szarym komunistycznym kraju bez ,, radości" I dobrobytu jak tutaj Przełom pisze przybyło nas około 15 milionów ludzi. Od 1989 w zachodnim dobrobycie hehe nie przybywa nic a nawet ubywa nam ludności. Więc przestańcie prać młodym mózgi jak to było źle. Lata 70 były naprawdę na wysokim poziomie jak na tamte czasy i to w każdej dziedzinie. Do tej pory nie rozkradli tego co wtedy powstało
Ogień
22:11, 2025-05-12
Bezrobotni pracują za 12 złotych za godzinę
Ale za to ten pajac z PO Jerzy Kasprzyk dyrektor który na targu kupił wykształcenie jeździ nowiutkim BMW. Brawo POwcy,a ludzie powinni mu splunąć w tę POwską facjatę.
Tak dla Polski
21:57, 2025-05-12
Miłość do klasyków jest jak postępująca choroba
Wreszcie jakis wartosciowy artykul na tym pozal sie Boze portaliku.
Jan66
21:28, 2025-05-12
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz