Archiwalna fotografia pokazuje Kolonię Fabryczną na chrzanowskim Fabloku, jakiej już dawno nie ma.
Zdjęcie zostało wykonane przed istniejącym wciąż biurowcem Fabloku z widokiem na jednorodną zabudowę robotniczą przy Fabrycznej. Dwa pierwsze obiekty, patrząc od lewej strony, zostały wyburzone w latach 80. minionego wieku. W ich miejscu znajduje się teraz wyasfaltowany plac.
- Zdjęcie pochodzi ze zbiorów Muzeum w Chrzanowie. Jest datowane na lata 30. XX w. i w oryginale zostało wykonane na płytce szklanej - mówi dyrektor Kamil Bogusz.
Historia Fabloku
Rozpoczęła się od inicjatywy czterech przedsiębiorców: Piotra Drzewieckiego, Władysława Jechalskiego, Stanisława Karłowskiego i Leopolda Wellisza. 22 maja 1919 roku status spółki akcyjnej "Fabryka Lokomotyw w Polsce S.A." został zatwierdzony przez ministra przemysłu i handlu oraz ministra skarbu. W 1920 roku rząd podpisał porozumienie ze spółką na budowę tysiąca dwustu lokomotyw w ciągu dziesięciu lat. Budowa zakładu ruszyła w 1921 roku. W 1928 roku fabryka zajmowała 800 tys. mkw. Fablok posiadał własną kotłownię, wieżę ciśnień dostarczającą wodę na teren zakładu i osiedla robotniczego, a także bocznicę i tory kolejowe, łączące budynki fabryczne. Przez całe lata 30-te lokomotywy sprzedawano na Łotwę, do Maroka, ZSRR czy Bułgarii. Z fablokowskich hal wyszły dwie legendy międzywojennego kolejnictwa, m.in. wagony Luxtorpeda. Kolejnym dziełem był parowóz pospieszny Pm36. Wyprodukowano jedynie dwa jego egzemplarze. Jeden z nich otrzymał złoty medal na Światowej Wystawie Sztuki i Techniki w Paryżu w 1937 roku. Wraz z budową hal i infrastruktury w latach 1921-1924 wyrosły dwa osiedla zakładowe: Kolonia Fabryczna i Kolonia Rospontowa. Powołany w 1926 roku klub "Towarzystwo Sportowe Fablok" w 1939 roku prowadził już 14 sekcji.
W 1939 roku Fablok został przejęty przez Niemców i wcielony do koncernu Henschel & Sohn w Kassel. Niemcy postawili na produkcję parowozów towarowych. Po wojnie, w latach 1946-1950, kontynuowano produkcję tych maszyn pod spolszczoną nazwą "Ryś".
W okresie PRL-u kontynuowano produkcję na eksport. Lokomotywy sprzedawano do Albanii, Bułgarii, Chin, Jugosławii, Korei, Rumunii, Węgier, ZSRR i Maroka.
Wraz ze wznowieniem działalności rozkwitło życie zakładowe. Utworzono szkołę. Po licznych przekształceniach placówka funkcjonuje do dzisiaj jako Zespół Szkół Technicznych FABLOK w Chrzanowie. Powołano do życia Zakładowy Dom Kultury.
Przemianowany w 1977 roku na Fabrykę Maszyn Budowlanych i Lokomotyw Bumar-Fablok produkował również walce drogowe, przekładnie tramwajowe, maszyny górnicze, żurawie, koparki. Po zmianie ustroju nastąpił wieloletni proces prywatyzacji zakładu. Do starej nazwy Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce Fablok S.A. powrócono w 2009 roku. Cztery lata później Fablok ogłosił upadłość. W 2019 r teren i wyposażenie kupiła firma Martech-Plus.
Były z Chrzanowa18:10, 04.05.2024
Tak sie zaorało legendę...
jaro107:33, 05.05.2024
a teraz jeszcze grzebie perełki
nelson04:49, 06.05.2024
A nie zostały przypadek wyburzone dwa budynki patrząc od PRAWEJ strony ???
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu przelom.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
24.04.2025
WIELOLETNIE doświadczenie, kompleksowe wykonanie i...
22.04.2025
DREWNO opałowe, kominkowe, zrębki, Tel. 572-632-99...
22.04.2025
WYCINKA drzew, zrębkowanie, mulczowanie, Tel. 572-...
Piłkarskie emocje w weekend. Kto z kim zagra?
Panie redaktorze, już kolejny artykuł, gdzie pomijana jest liga kobieca. Chciałem zauważyć, że dziewczyny z Pogorzanki na prawdę pokazują fajną grę. Przykre jest to, że lokalna gazeta w żaden sposób ich nie wspiera, choćby przez opublikowanie kiedy i gdzie zagrają. Polecam gorąco wybrać się na mecz naszych dziewczyn.
Kibicpogo
10:16, 2025-05-16
W niedzielę wybory prezydenckie. Na kogo zagłosujecie?
Ja zagłosuję na świątynię tępej propagandy lokalnej mafii PO , Przelom i arcykapłanów tego szmatławca tzw dziennikarzy od Molendowej.
Tak dla Polski
08:37, 2025-05-16
ZKKM Chrzanów. Lepszej komunikacji nie będzie
Codziennie na dworcu ZKKM w godz. 9:00 do 12: 00 stoi ok. 10 autobusów a prezes ZKKM podobno chce mieć nowy dworzec, aby mogła tam stać ich więcej! To jest parking a nie dworzec! Nie wiem, co robią kierowcy w czasie tego parkowania. Kto za to płaci?
Ola
08:12, 2025-05-16
ZKKM Chrzanów. Lepszej komunikacji nie będzie
W tym artykule wymienione są wszystkie osoby zarządzające ZKKM (członkowie Zarządu ZKKM) i osoby mające głos decyzyjny dla ZKKM (członkowie Zgromadzenia ZKKM). Co to za ludzie, jakie mają zadania, kto im płaci za tę pracę, jak ją realizują? przed kim się rozliczają?
Tomasz W.
08:01, 2025-05-16