Można ją spotkać o każdej porze dnia i nocy na prawie każdym dworcu kolejowym w Polsce. Można ją także zobaczyć, choć już znacznie rzadziej, w Maroku i w Iraku.
Można ją spotkać o każdej porze dnia i nocy na prawie każdym dworcu kolejowym w Polsce. Można ją także zobaczyć, choć już znacznie rzadziej, w Maroku i w Iraku.
Lokomotywa SM42 jest najpopularniejszym produktem chrzanowskiego Fabloku. Założenia konstrukcyjne tego pojazdu powstawały od 1960 roku. Prace projektowe prowadziło Centralne Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Taboru Kolejowego w Poznaniu we współpracy z Centralnym Biurem Konstrukcyjnym Silników Spalinowych z Warszawy.
2 stycznia 1963 roku Fablok otrzymał dokumentację, na podstawie której przez rok powstawał prototyp. W 1964 roku trwały równocześnie testy prototypu i przygotowania do produkcji seryjnej. W tym samym roku miał on swoją pierwszą prezentację na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Potem było już z górki. Na nowy produkt szybko znaleźli się chętni.
Dla Polskich Kolei Państwowych wyprodukowano 1155 sztuk tych lokomotyw (wg niektórych źródeł 1157), około 600 sztuk trafiło do zakładów przemysłowych, 37 do Maroka a 6 było używanych przez Dromex w Iraku.
Pojazdy wykorzystywane przez PKP mają na boku kabiny umieszczone oznaczenie SM42 i numer kolejny lokomotywy.
Egzemplarz z numerem 983 był dziesięciotysięczną lokomotywą wyprodukowaną w Chrzanowie. Przekazano ją kolejarzom 3 sierpnia 1978 roku.
Lokomotywy dostarczane do zakładów przemysłowych oznaczane były kodem Ls800P. Używane były do prac przy przetaczaniu wagonów, ale prowadziły też składy towarowe. Te właśnie pojazdy były najczęściej modernizowane, np. poprzez przystosowanie do sterowania radiowego, poprawę parametrów silnika albo nawet montaż nowego. Niektóre pojazdy modyfikowano od razu w zakładzie, według potrzeb klienta. W 1976 roku wyprodukowano 9 lokomotyw SM42 przeznaczonych do pracy w podwyższonych temperaturach. Zamówiła je Huta Katowice.
Eksportowane do Maroka pojazdy miały oznaczenie 6D/M. Trzeba było przystosować je do pracy w warunkach pustynnych. Dostarczone zostały do kontrahenta w latach 1973-1975. Marokańczycy użytkowali lokomotywę z Fabloku pod oznaczeniem DG-200.
W 1982 roku przedsiębiorstwo Dromex, budujące drogi w Iraku zamówiło 6 lokomotyw w wersji podobnej do tej sprzedawanej do Maroka. Pojazdy oznaczone symbolem 6D/ID były przystosowane do pracy w dużym zapyleniu.
W toku produkcji Fablok modyfikował swój wyrób wielokrotnie. Udało się m.in. znacznie zmniejszyć promień skrętu (z 80 do 50 metrów), udoskonalono kocioł grzewczy, poprawiana była odporność elementów konstrukcji na pęknięcia zmęczeniowe. Liczne modyfikacje wprowadzali także użytkownicy.
Przez prawie pół wieku użytkowania lokomotywy SM42, zwanej też często ,,stonką", zmieniało się w niej wiele, ale nadal zdecydowana większość egzemplarzy ma charakterystyczne zielone malowanie z pomarańczowymi pasami. Można przypuszczać, że wiele z nich na pewno doczeka w dobrym stanie jubileuszu półwiecza wprowadzenia na rynek.
,,Stonka" ma obecnie wielu fanów, którzy poświęcili jej liczne strony internetowe. Wielu z nich to ludzie, którzy o tej lokomotywie wiedzą chyba wszystko. Osoby zainteresowane szczegółami dotyczącymi SM42 powinny na strony miłośników kolejnictwa koniecznie zajrzeć.
(l)
Informacje na podstawie materiałów promocyjnych chrzanowskiego Fabloku na Targi Poznańskie, wydawnictwa jubileuszowego z 1999 roku, broszury Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie z ok. 1975 roku oraz materiałów z internetu
Lokomotywa typu sm42
~michal ze szczecina14:23, 12.06.2009
Wszysko to prawda!Osobiscie widzialem "stonke" w Casablance pare lat temu.Pracowalem wtedy w charakterze marynarza PMH.Mialem prz yjemnosc widziec "stonke" w morski porcie a wzruszenie bylo tym wieksze,ze jestem rodowitym "cabanem" i w Chrzanowie mieszkalem w latach 1946-1977.Pozdrawim Michal L.
23.05.2025
KRAWCOWĄ zatrudnię 509-063-675
20.05.2025
PRACOWNIKÓW ogólnobudowlanych. Tel. 601 998 930
22.04.2025
DREWNO opałowe, kominkowe, zrębki, Tel. 572-632-99...
22.04.2025
WYCINKA drzew, zrębkowanie, mulczowanie, Tel. 572-...
Spółdzielnia zapisuje na półkolonie
Droga Redakcjo. Mam nadzieję, że po takim odzewie ze strony ludzi, ktoś się przyjrzy rzetelnie co dzieje się w PSM. Pominę już fakt, traktowania przez P.Rembiecha pracowników jak i również petentów. Wystarczająco dużo było informacji w poprzednich komentarzach na temat tego, jak to naprawdę wygląda. Pragnę zwrócić uwagę, na to, że Prezes na miejsce zwalnianych lub zwalniających się, przyjmował pracowników bez stosownego przygotowania do sprawowania przez nich funkcji (pomijając wykształcenie). Dotyczy to niższych stanowisk, ale i kierowniczych i nawet jeszcze wyższych. Ludzie pełniący tak wysokie funkcje, powinni chyba posiadać odpowiednie wykształcenie lub chociaż doświadczenie. Niestety w takich instytucjach nie przeprowadza się żadnych kontroli. Liczył się fakt, że będzie to pracownik, który nie będzie zwracał uwagi na nieprawidłowości (jak i to, że będzie informował komu z innych nie podoba się działanie pracodawcy, kto jest "niewygodny"). Cieszę się, że opuściłam "mury" PSM i nie muszę codziennie patrzeć i przeżywać tego, co się dzieje od samego środka.
Z_PSM
22:38, 2025-05-30
Powiększy się w Chrzanowie strefa płatnego parkowania
Brawo chrzanowianie.Pamue burmistrzu parkomaty wstawić na każdej ulicy i po 10 zł za godzinę a cabany niech płacą hdk wybrali.
keruj
22:37, 2025-05-30
Powiększy się w Chrzanowie strefa płatnego parkowania
Znaleziono sposób na dojenie ciemnego narodu Ludzie płacą i nie zastanawiają za co.
Wacek
22:10, 2025-05-30
Jest nowy dyrektor balneologii w Krzeszowicach
Najlepszym dyrektorem była pani Karolina Wróblewska, szpital przy niej rozkwitł. Teraz już to nie to samo. Szkoda że zrobili krzywdę chłopakowi i wsadzili go na miejsce po partyjnemu. Nic do niego nie mamy, ale to nie ten poziom i nie te predyspozycje.
Ewka i Ania
21:48, 2025-05-30