Burmistrz Trzebini Jarosław Okoczuk chce wrzucić do pakietu inwestycji aglomeracyjnych (w ramach ZIT) dodatkowy (trzeci) parking przy dworcu PKP.
Przypomnijmy, że jeden parking, został już uwzględniony w projekcie budowy autobusowego dworca przesiadkowego dotowanego z Polskiego Ładu. Ta inwestycja czeka w starostwie na pozwolenie na budowę. Ma się rozpocząć i zakończyć w tym roku.
Ten, o którym mowa teraz, też ma być zlokalizowany w sąsiedztwie dworca przesiadkowego. Burmistrz pyta o opinie w internecie. Ze względu na pośpiech, pokazuje na FB zdjęcia z innych parkingów i rzuca dwie propozycje:
"Parking automatyczny składa się z dwóch zespołów maszyn, które działają z wykorzystaniem inteligentnego systemu rotacyjnego i przechowywania pojazdów na specjalnych platformach. Pierwszy zestaw ma 67 metrów długości i dysponuje 12 modułami parkingowymi. Drugi ma długość 45 metrów i składa się z 8 modułów. Każdy moduł ma niezależny wjazd i wyjazd oraz 12 platform parkingowych. W sumie parkować może tu 240 pojazdów.
Automatyczne działanie parkingu jest zapewnione dzięki czujnikom optycznym, radarowym i sygnalizacji ostrzegawczej. Umożliwia to bezpieczne zaparkowanie samochodu na platformie.
Kierowca, który chce skorzystać z parkingu na ul. Tylnej Mariackiej, musi wjechać na specjalną platformę, a następnie opuścić pojazd i na ekranie sterowania potwierdzić, że samochód został ustawiony zgodnie z instrukcją. Maszyna już w sposób zupełnie zautomatyzowany przeniesie go na wyższy poziom. Odbiór samochodu wygląda analogicznie – po uiszczeniu opłaty maszyna automatycznie sprowadzi platformę, na której pozostawiony został samochód, do poziomu umożliwiającego odbiór pojazdu przez kierowcę. Parking w Katowicach jest płatny. Powstał w 2023 r. Godzina kosztuje tam 12 zł. Producentem jest polska firma. Koszty obsługi nie są znane.
Parking smart powstał też w Mikołowie. W 2013 roku, z tym, że jego podzespoły sprowadzone zostały z Korei.
Źródło: WhiteMad.pl, Gazeta Wyborcza, Katowice24.info
Co na to trzebinianie?
Entuzjazm osób zabierających głos w dyskusji na burmistrzowym FB jest po stronie wariantu drugiego z uwagi na większą liczbę miejsc i innowacyjność rozwiązania. Nieliczne tylko osoby zwracają uwagę na koszty, ryzykowne w eksploatacji podzespoły mechaniczne, konieczność przeglądów, koszty napraw, obsługi itp. No i są pytania o koszt parkowania, ale burmistrz obiecuje, że będzie za darmo. Nikt nie prosi o wizualizację, czyli obrazek - jak to w Trzebini mogłoby w istniejącym otoczeniu wyglądać i jak ma się do architektury uwzględnionej w projekcie czekającym właśnie na pozwolenie na budowę.
- Ta dotacja jest w trybie pozakonkursowym. Mamy te pieniądze zagwarantowane, ale musimy przygotować dokumentację, aby sięgnąć po te środki - wyjaśniał radnym podczas ostatniej sesji burmistrz.
Rada miasta zgodziła się w ub. czwartek wydać 200 tys. zł na projekt tego trzeciego parkingu.
Na FB dodaje, że pieniędzy jest w Trzebini do wydania w ramach ZIT dużo. Blisko 18 milionów.
Na co jeszcze można wydać pieniądze?
Wśród różnych burmistrzowych pomysłów na wydatki w ramach ZIT pojawia się hasło kanalizacja, a także I etap prac przy zagospodarowania parku Rybna w Trzebini. Na razie jednak nie wiadomo, na ile Wodociągi są projektowo przygotowane do inwestycji w kanalizację. Nie wiadomo też co mogłoby na Rybnej w ramach I etapu prac powstać. Do tej pory magistrat informował, że dopóki nie zostaną w tym rejonie uregulowane kwestie własnościowe, prace się nie rozpoczną. Innym pomysłem jest modernizacja trzebińskiego PSZOK-a.
Wydawanie pieniędzy w ramach Aglomeracji Chrzanowskiej dostało ogromnego przyspieszenia. Żeby je skonsumować, do końca roku muszą być ogłoszone przetargi.
W Chrzanowie w ramach ZIT ma powstać dworzec autobusowy z siedzibą ZKKM przy ul. Kusocińskiego oraz parking.
Obserwator09:19, 07.03.2025
Tylko taki parking jak w Oświęcimiu, piętrowy, nieduży a mieści 300 aut.
mam Pytanie09:23, 07.03.2025
Po drugiej stronie torów w sąsiedztwie Bazyliki Salwatorianów na końcu ul. Kopernika w pobliżu nie używanej wierzy ciśnień jest plac na ponad 100 samochodów - prowadzi do niego z peronów przejście podziemne - w czym jest problem aby tam zrobić potężny parking w jednym poziomie niż budować za miliony coś co się nie sprawdzi?
Cabi10:32, 07.03.2025
Jednopoziomowy będzie za mało megalomański. Ma być piętrowy, automatyczny, imienia... wiadomo czyjego, w cenie obwodnicy i to nie jest nasze ostatnie słowo.
Tomekk280321:17, 07.03.2025
Tylko wiesz jak to jest z niektórymi kierowcami przyjeżdżają na 3-4 minuty przed przyjazdem planowym pociągu bo liczą że zawsze znajdą miejsce a gdyby im powiedziano że z drugiej strony są wolne miejsce to by odpowiedzieli że nie zdążą wtedy na pociąg.
vir06:27, 08.03.2025
akurat jak w pobliżu Bazyliki to wiara ma tam duże znaczenie i nie można powiedzieć, że jest nieużywana.
Gery10:20, 10.03.2025
A nie przyszło do głowy, że może teren po drugiej stronie torów nie należy do Gminy a właściciel nie chce go sprzedać? trochę trzeba pomyśleć zanim się rzuci w czym problem....
nieco_rozczarowany10:32, 07.03.2025
Jestem za jak najprostszym rozwiazaniem. Czemu nie bierzemy na wokande rozwiazan takich jak juz wspomniany Park&Ride w Oswiecimiu tylko rozwiazania z centrum aglomeracji, gdzie przestrzen jest jednak bardziej ograniczona i drozsza.
Parking automatyzowany bedzie drogi w utrzymaniu, bo automatyka wymaga ciaglej obslugi.
Znajac zycie gmina bedzie chciala przerzucic te koszty za kierowcow, co spowoduje ze jesli ktos chce zostawic auto w Trzebini i jechac dalej pociagiem bo taniej i szybciej, zmieni zdanie i pojedzie autem bo koszt bedzie porownywalny.
To ze Burmistrz pojechal do Katowic RAZ i zaplacil i mu sie podobalo to zaden argument, bo z parkingu beda zazwyczaj korzystac ludzie ktorzy dojezdzaja regularnie.
Apel mam taki zeby sie dobrze przygladac poczynaniom wladz lokalnych w sprawie parkingu bo biorac pod uwage casus trzebinskiej biblioteki nie zawsze im wychodzi dzialanie zgodne ze zdrowym rozsadkiem.
Poza tym dlaczego taki pospiech ze trzeba poslugiwac sie FB?
Czy to oficjalne narzedzie komunikacji? Jesli tak to prosze wrzucac tam WSZYSTKIE informacje. Mam poczucie ze istnieje selekcja medium zaleznie od wagi informacji.
Jesli Burmistrz chce zeby informacja szybciutko dotarla i byl odzew to jest na FB, jesli nie to po cichutku do BIPu, o ktorym sam mowil ze ciezko sie po nim nawiguje, i wtedy jest szansa ze odzew spoleczny bedzie minimalny. Ten drugi sposob jest preferowany w przypadku tematow mniej spektakularnych i wygodnych :)
mtch12:11, 07.03.2025
Przywoływany parking w Katowicach stoi pusty bo opłata za godzinę pozostawienia samochodu jest bardzo wysoka. Zamiast stawiać wzorem Katowic maszyny parkingowe lepiej wybudować wzorem Oświęcimia zwykły kilkupiętrowy parking.
Nowy16:17, 07.03.2025
Burmistrz Trzebini testował parking automatyczny w Katowicach - godzina parkowania kosztuje tam 12 zł. Brakuje informacji, czy płacił z własnej kieszeni, czy może kartą służbową?
Felix19:28, 07.03.2025
[Żart]
Najważniejsze że test wypadł pomyślnie. Burmistrz prawdopodobnie wjechał starym autem na parking a podczas wyjazdu maszyna mu podstawiła Lexusa - może dlatego jest tak entuzjastycznie nastawiony...
Felix18:51, 07.03.2025
Dobrym parkingiem na miarę aktualnych czasów byłby parking jedno lub dwupiętrowy o typowej konstrukcji - jak ten przywołany w Oświęcimiu. W Trzebini nie ma potrzeby urządzania automatycznego parkingu dedykowanego w ciasne wielkomiejskie lokalizację gdzie drogo ceni się każdy metr kwadratowy. Publiczna infrastruktura komunikacyjna powinna być prosta w użytkowaniu i nie wymagająca poświęcenia nakładu czasu na jej zbyteczną obsługę. Nie ulegajmy nowinkom technicznym które tak naprawdę coraz bardziej komplikują nasze codzienne życie i bywają awaryjne. Niezrozumianą powszechnie potrzebą dzisiejszych czasów jest tworzenie wszędzie tam gdzie się tylko da infrastruktury samowystarczalnej - maksymalnie niezależnej od systemów elektrotechniki, automatyki i informatyki.
szczęść boże20:31, 07.03.2025
ciekawe kto pozostawi samochód za 12 zł . na godzine jadąc do pracy na 8-9 godzin - lepiej parking postawić przed kościołem gdzie plebs spędzi na sumie najwyżej godzine ...
Tomekk280321:12, 07.03.2025
Tylko gorzej jak się popsuje mechanizm. Przylepi się kartkę że jest nieczynny i tak ludzie będą czekać 3 miesiące albo i dłużej aż naprawią. Wystarczy zwykły parking.
Podróżnik23:54, 07.03.2025
Nikt tu się nie zastanawia ile będzie trwać zaparkowanie tam jednego samochodu, a w wystarczy sprawdzić rano o godzinie 5 do 5.30 zjeżdża się kilkadziesiąt samochodów ludzi dojeżdżających do pracy. Cześć przyjeżdżających po nocnej zmianie również będzie chciała go odebrać. Dużo łatwiej jest odjechać z parkingu drogowego. O wspomnianych możliwościach awarii tylko wspomnę. Moim zdaniem to bardziej kwestia fanaberia burmistrza niż próba rozwiązania problemu. Lepiej było przeprowadzić badania natężenia ruchu niż od razu projektu. Najważniejsze są założenia. W końcu to ma być dla mieszkańców w zasadzie kilku sąsiadujących gmin, bo jest to stacja węzłowa, a nie dla burmistrza, który pociąg tylko widzi z wiaduktu.
real08:53, 08.03.2025
Parking automatyczny będzie świecił pustkami w trzebini.Znowu pieniądze wrzucone w błoto,tak jak ten chochół obok policji.
stary zgred10:33, 08.03.2025
Prima Aprilis jest przecież za miesiąc. Sam pomysł jest poroniony. Od strony Salwatorian jest wejście na perony i stamtąd byłoby bliżej na trzeci peron niż od wiaduktu, a miejsca jest .... "w ciul". Wystarczy utwardzić. No ale to byłoby mało europejskie.
Szoker11:04, 09.03.2025
Burmistrz powie że sie tam nie da bo lepiej wywalić parę baniek wylać tony betonu i stali i mieć się czy chwalić, ale masz rację teren od strony Salwatorianów ogromny wystarczy zrobić parking na ponad 100 może i 200 samochodów a dojście do peronów już jest gotowe!!!!
Gery10:24, 10.03.2025
A pewny jesteś, że ten teren należy do gminy? bo z tego co wiem to nie należy, ale najłatwiej krytykować i podsyłać rozwiązania bez wcześniejszej weryfikacji
stary zgred23:15, 14.03.2025
Gmina mogłaby spróbować teren pozyskać. Przynajmniej spróbować i powiedzieć: "chcielismy, ale się nie dało".
Tolek07:54, 10.03.2025
Burmistrz Trzebini to sprytny człowiek. Gdy prasa pyta o aktualne sprawy i problemy jego gminy, to on wrzuca niedorzeczne tematy - coś z Katowic albo innego miasta, jakieś obrazki albo wizualizacje. Prasa dostaje to, co jej potrzebne - ludzie czytają, oglądają obrazki z różnymi dziwactwami, komentują, dyskutują - a burmistrz siedzi w swoim urzędzie i śmieje się z ludzkiej naiwności.
tornet MIT13:14, 14.03.2025
Przełomowa wyrocznia - prawdziwa legenda: Jeżeli kogoś lub czegoś nie ma Facebooku, to tego nie ma w ogóle, rozeszła się wieść z Przełomu. * A tu proszę, po wielu latach słowa kluczowe: ZIT, BIP, FB i Przełom (media). Zatem czy artykuł i komentarze tworzą przesłankę na inicjatywę Urzędu Marszałkowskiego w idei innowacji, nowego produktu cyfrowego, aplikacji internetowej dla "konsultacji społecznych woli i wiedzy organu wykonawczego samorządu terytorialnego", której adminem byłby burmistrz Trzebini? * Kiedyś internauci zachęcali polityków samorządowych o "wejście w internet", no to weszli i stosują te zagraniczne cuda technologii i techniki ICT/IT. I co się stanie z tym zaangażowaniem Małopolan na FB burmistrza, jak kadencja się skończy? Delete i po temacie.
tornet MIT16:34, 14.03.2025
Burmistrz tysiąca i jednej możliwości - prawdziwa legenda: Idea trendu przyszła do gminy. Będzie strategia rozwoju. Po co gminie strategia? Od lat model był prosty - gmina na swoim - mieszkańcy wskazywali potrzebę radnym i burmistrzowi. No ale cóż, idzie postęp. Burmistrz zorganizował konsultacje społeczne. Mieszkańcy z impetem twórczym "oddali mu pomysły". Gdy je spisano, to okazało się że był najbogatszym mieszkańcem w Trzebini. Normalnie wszystko do niego należało. Tam zrobić to, a tam tamto... Przestrzeń rozpoznana. Jak te sławne ścieżki rowerowe w Lasach Państwowych - czytaj na terenie gminy Trzebinia. Jednak z czasem imprezy rowerowe były. Kto kupił rower i miał ochotę na rekreację, to skorzystał z oferty. * Nikt nie pytał kto i czego jest właścicielem gmina. Nikt też nie zauważył, że mieszkańcy swoimi pomysłami ubogacili gminę, podnieśli jej wartość, ponieważ jakby burmistrz chciał wykupić teren, to już było wiadomo, że jest ku temu potrzeba zbiorowa i rosnące ku temu poparcie społeczne. Konsultacje społeczne są jak bank idei, a czas to pieniądz. Podobno wszystko ma swoją cenę - jeżeli tak, to również teren po drugiej stronie dworca. Jednak w Balinie "chrzanowski Dubaj" się nie spełnił, choć i Przełom promował ideę.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu przelom.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
10.04.2025
ŁAZIENKI, gładzie, sufity podwieszane, Tel. 692-60...
2 1
tak masz rację, jest płatny i stoi pusty
1 1
wiesz problem z tym park&ride w Oświęcimiu jest taki że miejscowi traktują go jak garaż, poprostu wstawiają sobie tam samochody i trzymają patrząc po kurzy i po parę miesięcy, a władze nie potrafią rozwiązać problemu
1 0
Rozwiązaniem jest limit godzin bezpłatnych lub całkowita darmoszka po kupieniu biletu na komunikację w danym dniu. Wiele miast tak robi i przestają być darmowymi garażami.