Nie masz konta? Zarejestruj się

Przełom Online

70 proc. zniżki na wszystko? Drugi produkt gratis? Ruszyły wyprzedaże!

24.11.2020 16:00 | 0 komentarzy | 2 044 odsłony | Tadeusz Jachnicki
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przestrzega: nie daj się oszukać. Sprawdź na co należy zwrócić uwagę podczas zakupów. Radzi też jaki kupować i przypomina jakie mamy prawa.
0
70 proc. zniżki na wszystko? Drugi produkt gratis? Ruszyły wyprzedaże!
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

- Wspólnie z Inspekcją Handlową rozpoczęliśmy monitoring najpopularniejszych sklepów internetowych, aby zweryfikować, czy nie oszukują konsumentów, wprowadzając w błąd np. co do rzeczywistego opustu cenowego. Może się zdarzyć, że któryś z przedsiębiorców będzie podnosił ceny przed wyprzedażą, aby uatrakcyjnić zakup poprzez prezentację nieprawdziwej wartości obniżki ceny - tego typu działania mogą stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, dlatego już teraz konsumentom zalecamy ostrożność, zaś przedsiębiorców zachęcamy do rzetelność i uczciwości względem klientów - mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

W piątek nadejdzie czas Black Friday - święto wyprzedaży. W tym roku Black Friday nie będzie miał takiego rozmachu jak w poprzednich latach. Większość sklepów w galeriach handlowych nadal będzie zamknięta ze względu na obostrzenia związane z COVID-19. Dopiero 28 listopada centra handlowe zostaną ponownie otwarte, w ścisłym reżimie sanitarnym i z wieloma ograniczeniami. Akcja wielkich wyprzedaży przeniesie się więc w dużej mierze do internetu.

Co roku UOKiK otrzymuje skargi dotyczące promocji, wyprzedaży i specjalnych okazji. Stanowią one ok. 10 proc. wszystkich zgłaszanych nieprawidłowości. Z jakimi problemami najczęściej mierzą się konsumenci?

* Żonglerka cenami - podnoszenie cen kilka dni wcześniej, by tuż przed słynnym świętem zakupowym je obniżyć.
* Promocyjne „przynęty" - klient widzi informację „drugi produkt za -50 proc., po czym okazuje się, że chodzi wyłącznie o towary konkretnej marki a nie cały asortyment sklepu.
* Niejasne naliczanie rabatów - zamiast deklarowanej wysokiej obniżki ceny, klient otrzymuje mniejszy upust.
* Anulowanie opłaconych zamówień - najczęściej z powodu „błędu systemu".


Prawa konsumenta podczas e-zakupów
- Masz prawo do reklamacji na takich samych zasadach jak przy zakupach zrobionych w sklepie stacjonarnym. Jeżeli produkt w ciągu dwóch lat od daty wydania towaru okazał się wadliwy - zwróć się czym prędzej do sprzedawcy. Możesz żądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny, a jeśli wada jest istotna - zwrotu pieniędzy.

- Produkt kupiony przez internet możesz zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od jego otrzymania. Jeżeli nie zostałeś poinformowany o prawie do odstąpienia, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy.

Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić ci wszystkie dokonane płatności, w tym koszty dostawy (najtańszego sposobu, jaki oferuje). Kupujesz w sklepie stacjonarnym? Zwrot będzie zależał od dobrej woli sprzedawcy.

UWAGA: nie wszystkie produkty kupione w sieci będziesz mógł oddać, korzystając z prawa do odstąpienia od umowy. Ograniczenia dotyczą np.:

* artykułów o krótkim terminie przydatności do użycia, np. owoców, serów
* rzeczy wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta, np. biżuterii z grawerem,
* płyt z filmami, muzyką lub programami komputerowymi, których zapieczętowane opakowanie otworzyłeś po dostarczeniu,
* biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe.

Black Friday i Cyber Monday to okazje nie tylko do zakupów w Polsce, ale i poza nią. Przypominamy, że prawa e-konsumenta są w całej UE jednolite. Problemy z dochodzeniem roszczeń mogą się natomiast pojawić przy zakupach poza Unią, np. w krajach azjatyckich.